total descendants::2 total children::1 6 K
|
FPV - first person view Ovládanie drona, lietadla z pohľadu kamery na palube, obraz je prenášaný do okuliarov, pilot pritom drží klasický RC ovládač. Tieto dve rádiové spojenia sú väčšinou nezávislé, môžu byť na úplne inej frekvencii, dron má potom minimálne dve antény. Dron často nesie ďalšiu stabilizovanú HD kameru (gopro, dji action 2) kôli kvalitnejšiemu záznamu letu. Prenos obrazu V minulosti bol analógový na frekvencii 5.8GHz, teraz začína prevládať digitálny na frekvencii 2.4GHz. Vyznačuje sa veľmi malým oneskorením, okolo 30ms (klasické dji mavic drony majú okolo 120ms) aby bolo možné ovládať dron pri vysokej rýchlosti. Dosah signálu záleží predovšetkým na nastavenom výkone, konštrukcii antény na okuliaroch a prostredí. Na slovensku je legálne vysielať výkonom 25mW, dostupné videovysielače však zvládnu až 1,2W. Antény na okuliaroch môžu byť buď všesmerové, potom môžete lietať okolo seba, alebo smerové, ktoré niekoľkokrát zvýšia dosah v danom smere. Silu signálu výrazne ovplyvňujú prekážky, budovy, stromy. Na priamu viditeľnosť je možné prekonať dosah až 10km. Pilot v obraze vidí nastavené OSD prvky, silu signálu, stav baterky, výšku, vzdialenosť. Momentálne najpoužívanejšie sú digitálne DJI Googles V2, ako vysielač sa používa caddx vista. Analógové okuliare sú budget riešenie, ale naozaj nikomu ich neodporúčam. Jediná výhoda analógu je ešte menšia latencia okolo 10ms, preto ich stále používajú race piloti. Prenos ovládania Pilot používa klasický RC ovládač, dve všesmerové páčky, niekoľko prepínačov. Na výber je množstvo výrobcov, protokolov, zväčša na frekvencii 2.4GHz alebo 900MHz. Momentálne (2022) je populárny open-source protokol ELRS, vyznačuje sa veľmi nízkym oneskorením a veľkým dosahom (30km na voľnom priestranstve) Ovládanie drona Ľavá páčka ovláda plyn a točenie okolo zvislej osi. Pravá páčka má dva základné módy. ANGLE mód - uhol vychýlenia páčky zodpovedá uhlu naklonenia dronu, teda čím viac pravú páčku nakloním, tým viac dopredu alebo doboku sa dron nakloní a teda tým rýchlejšie letí daným smerom. Pri pustení páčky pružina vráti páčku do stredu a dron sa dá vodorovne. Všetky komerčné DJI drony používajú tento mód. ACRO mód - všetci pokročilí FPV piloti lietajú tento mód, pričom je pomerne obtiažne sa ho preučiť z ANGLE módu (svalová pamäť). Odporúča sa preto s angle módom nezačínať, aj keď je výrazne jednoduchší na ovládanie. Pri ACRO móde uhol vychýlenia páčky zodpovedá rýchlosti rotácie dronu v danom smere. Pri pustení páčky pružina vráti páčku do stredu, dron ostáva v polohe v akej je a snaží sa ju udržať. pri trvalom vychýlení páčky dron rotuje, robí saltá. prepínačom na ovládači je možné prepínanie medzi týmito módmi. Ďalšie prepínače môžu ovládať: ARM/DISARM - okamžité vypnutie dronu (pád na zem) RATES - ako veľmi sú páčky citlivé, pri pomalom poletovaní okolo ľudí sa hodia iné výchylky ako pri saltách. FLIP AFTER CRASH - pri pristátí (páde) na chrbát ďaleko od vás, zmení smer ťahu motorov, čiže sa viete správne prevrátiť BEEPER - dron pípa, aby sa dal nájsť vo vysokej tráve GPS RESCUE - dron sa prepne do ANGLE módu, vystúpa do danej výšky a vráti sa domov, kde sa posnaží pristáť AIRMODE - ak je ON, dron sa snaží zachovať svoju polohu aj pri páčke plynu na nule, dron je potom ovládateľný aj pri voľnom páde. nevýhoda je tá, že cinewhoop sa pri náraze o stenu chrbtom pricucne k stene a ostane tam prisatý. a kopec iných Konštrukcia drona Drony sa líšia predovšetkým veľkosťou vrtule (udávaný je priemer v placoch) a konštrukciou rámu 1-2" - dvojpalcové toothpicky, maličké ľahké obratné. 2.5" cinewhoop - vrtule majú ochranu po všetkých stranách, vhodné do interiéru. 3" cinewhoop - unesie klasické gopro, má ochranu vrtúľ, vhodné na pokojné zábery v blízkosti ľudí, prekážok 5" freestyle, race - výrazne lepší pomer hmotnosti a výkonu, saltá, závody 7" long range - unesie veľkú batériu, dlhý dolet, stabilita cinelifter - vačší 8+" dron, spravidla hexakoptéra alebo koaxiálna octokoptéra, ktorá unesie bezzrkadlovku. použitie 6 alebo 8 motorov je odolné voči výpadku jedného alebo viacerých z nich. Cinewhoop koštrukcia s ochranou okolo vrtúľ znesie ľahké nárazy počas letu, ale podpisuje sa to na zvýšenej hmotnosti a teda horšom ovládaní. Hmotnosť dronu vo veľkej miere zaleží tiež od veľkosti batérie. S maličkou batériou sú letové prejavy výrazne lepšie, ale letový čas je krátky, pod 5 minút povedzme. S veľkou batériou dolet stúpa, až do hranice výkonu motorov. Použivajú sa klasické LiPo batérie, v zoskupení 4S, novšie drony 6S, teda 6 článkov sériovo. Je potrebné sa dopredu rozhodnúť dopredu na type batérie, lebo všetky ostatné komponenty FC - flight controler, ESC - electronic speed controler, aj motory sú iné na 4S a na 6S Dron je možné kúpiť hotový, s video vysielačom a RC prijímačom podľa preferencií, alebo si ho postaviť z komponentov sám. Ak máte záujem sa naučiť blízke rýchle prelety okolo prekážok, odporúčam postaviť si ho sám, lebo ho budete veľa krát opravovať a vymienať komponenty. Kto necrashuje, lieta pod svoje možnosti. S FPV sa začína na simulátore, teda kúpite si najskôr vysielačku, pripojíte ju k počítaču a niekoľko dní až týždňov trénujete ACRO mód. pri prvom lete sa vám tento tréning veľmi hodí. prvú hodinu na simulátore totiž máte pocit, že toto sa ani nedá naučiť ovládať. veľmi použiteľný je liftoff a tiež Uncrashed potom sa rozhodnete aké okuliare, akú vysielačku (DJI ponúka vysielačku, na ktorú nepotrebujete RC prijímač, lebo VIDEO vysielač je zároveň RC prijímač, ale je to také uzavreté riešenie). Dron je už potom to najmenej, je to spotrebný tovar. Moja výbava Radiomaster TX16s HappyModel ES24TX 1000mW ELRS modul DJI Googles V2 Toolkit M6D charger DJI Action v2 camera DRON1 - Diatone TAYCAN 3" cinewhoop, DJI airunit, Frsky R-XSR receiver DRON2 - Diatone ROMA F5 5" freestyle, Caddx vista, ELRS EP2 DRON3 - GEPRC Cinelog 2.5" cinewhoop, Caddx vista polar, ELRS EP1 tuto posledne video z DRONU2, (je to dlhe, od polky zacina zabava, dovtedy som testoval dolet.) edit: toto nemal byt povodne text do fora, ale vsetky otazky urcite ochotne zodpoviem |