login::  password::




cwbe coordinatez:
21
8611193

ABSOLUT
KYBERIA
permissions
you: r,
system: public
net: yes

neurons

stats|by_visit|by_K
source
tiamat
K|my_K|given_K
last
commanders
polls

total descendants::12
total children::8
38 K

show[ 2 | 3] flat


||0
kljucevskaya0
september0
MIJ2
Faun2
Trpaslik2
ZAP2
Mju4
J.F.K.4
evad[Locked_...5
Milka7
Na jesen minuleho roka som sa konecne pustil do 'projektu', ktory som chcel realizovat uz roky a stale neprichadzala vhodna chvila - zmapovat si, viac menej sam pre seba, a pochopit (?) indicku klasicku hudbu. Povodna motivacia bola najma rozlusknut ju z rytmickeho hladiska a naucit sa takzvany konnakol (rytmicky recitovat slabiky vyjadrujuce zvuky a udery roznych tamojsich perkusnych nastrojov), co z viacerych dovodov zatial teda moc nevychadza, ale nevadi.
Kedze tak ci tak uz som s tym terorizoval najblizsie okolie a par ludi prejavilo zaujem, napisal som kratky uvodny text ku ktoremu prikladam aj nejake linky na vypocutie a odporucania. Ak bude chut a cas, neskor by mali pribudnut dalsie.


== o ==


Tradicna indicka hudba zahrna spektrum klasickych a folklornych pristupov, z ktorych najvyznamnejsimi su zrejme hindustanska (severoindicka) a karnaticka klasicka hudba (z juhu). Klasickou hudbou je v tomto pripade myslene, ze ide o umenie kultivovane po praktickej aj teoretickej stranke, s urcitym stupnom formalizovania pravidiel, vyuky a podobne, cim sa vymedzuje voci ludovej, alebo popularnej hudbe. Vyssie spomenute dva hlavne prudy maju spolocne korene, vychadzaju z podobnych principov co sa tyka chapania rytmu a tonality (aj ked pre ne pouzivaju rozne nazvoslovia). Lisia sa najma formou a stylistikou - pod tym si mozno predstavit vsetko co sa tyka charakteru prevedenia skladieb, vyberu a kombinacii nastrojov, atd.

Bez ohladu na lokalitu je indicka klasicka hudba az na malo vynimiek monofonicka. Vela nastrojov vsak umoznuje plynule ohybat vysku tonu, co spolu s hojnym vyuzivanim mikrotonality dotvara bohaty interpretacny vyraz a vyznenie, melodiku, ktora je bezpochyby minimalne tak vyspela, ak nie vyspelejsia nez v akejkolvek kategorii zapadnej hudby. Niektore nastroje, ako napriklad sitar, disponuju rezonancnymi strunami, ktore obohacuju ich zvuk o jeden staticky akord resp. mozu byt doprevadzane nastrojom udrzujucim referencny drone, ci akord, ktory sa pocas skladby ale nikdy nemeni.
Zakladom melodickej struktury vsetkej indickej klasickej hudby je koncept ragy. Raga je nieco ako stupnica s kontextom - nielen mnozina tonov, ale aj typicke patterny, dovolene, alebo nedovolene postupy a postupnosti tonov, odporucania, ktore tony kedy zvyraznit, okolnosti (cas dna, rocne obdobie), kedy moze konkretna raga zazniet a dalsie doplnkove informacie. Komponovana skladba aj improvizacia sa tvori rozvijanim konkretnej ragy, jej vlastnosti a charakteristickej nalady. Rag je obrovske mnozstvo, ale najpouzivanejsich je dnes nanajvys niekolko desiatok.

Oba klasicke prudy poznaju vokalnu aj instrumentalnu polohu, pricom vokalna je v oboch pripadoch jadrom a definuje charakter tradicie.
V hindustanskej hudbe je typicka volna improvizacia na temu danej ragy, takym sposobom, ako si to vyzaduje konkretny zaner/hudobna forma. Improvizaciou sa prelinaju fragmenty komponovaneho, alebo ustaleneho materialu. Najneskor pocinajuc 20. storocim su v hindustanskej tradicii dost obvykle cisto instrumentalne formy, hoci aj tie vychadzaju do velkej miery z postupov a technik vokalnej hudby a schopnost napodobnit na nastroji sirku palety vyrazu hlasu je povazovana za jeden z moznych vrcholov majstrovstva. Typickym telesom instrumentalnej hudby je duo soloveho-melodickeho a rytmickeho nastroja, napr. sitar a tabla. Vo vokalnej hudbe spevaka takmer vzdy sprevadza tambura, alebo aj dalsie nastroje.
Od cca polovice 20. storocia zacala indicka klasicka hudba postupne prenikat aj na zapad, pricom tie znamejsie mena (napriklad Ravi Shankar, alebo o generaciu mladsi Zakir Hussain, ktoreho otec Alla Rakha sprevadzal Shankara na tabla v casoch jeho 'dobyvania' zapadu) vychadzali prave z hindustanskej tradicie.

V karnatickej hudbe je typickym telesom mensi orchester/kapela, ktora pozostava zvycajne z jedneho alebo viacerych vokalistov, melodickeho nastroja a niekolkych perkusivnych elementov. Improviziacia je obvykla, ale ma podstatne prisnejsie pravidla, skladby su do velkej miery komponovane a mozno o nieco viac pripominaju strukturou a prevedenim hudbu aku pozname na zapade. To sa tyka aj telies bez vokalistov, ktore nie su az take bezne ako na severe, hoci cisto instrumentalna hudba aj v karnatickej tradicii existuje. Udomacnilo sa v nej viacero povodne ludovych nastrojov - hlineny perkusivny nastroj ghatam, drumbli podobny morsing, alebo aj zapadnych - velmi obvykle su klasicke husle, na ktore sa hra specifickym indickym sposobom, v sede.
Karnaticky styl na zapad zacal prenikat najma v ramci roznych jazz fusion zoskupeni od polovice 70tych rokov minuleho storocia, pocinajuc projektom Shakti. Inak je tato hudba pre zapadny svet skor v obskurite a to napriek tomu, ze ide o velmi aktivnu scenu.


== o ==


Najma vokalna, ale aj instrumentalna indicka klasicka hudba mozu byt pre netrenovane usi tazsie stravitelne. Na uplny zaciatok je asi vhodne vyskusat niektoreho zo sucasnych hudobnikov, resp. hudobnicok, ktore prezentuju klasicku hudbu v pristupnejsom formate a sviezom style, napr. Anoushka Shankar, alebo Roopa Panesar.

Anoushka Shankar praktikuje (podobne ako jej otec na vrchole svojej kariery) najma fuziu oboch indickych tradicii a zapadnej ci modernej hudby. Jej prezentacia hindustanskej klasickej hudby je znacne odlahcena - kompozicie/recitaly su kratsie, postupnost/prevedenie zanru je zjednodusene.
https://www.youtube.com/watch?v=7F5HND4F6Fo - skladba R. Shankara povodne ako duo s huslistom Y. Menuhinom v rage Piloo
https://www.youtube.com/watch?v=r97bzs3fyTY - raga Bhairavi, povodne ranna raga, no je akceptovana aj ako zaverecna skladba koncertu. Je to raga s pocutelne 'orientalnym' charakterom. Skladbu v takomto prevedeni mozno povazovat uz za fuziu, styl hry na sitar zo severu a dvojstranny bubon mr'dangam z juhu. Bhairavi patri medzi najtradicnejsie hindustanske ragy.

Roopa Panesar, napriek tomu, ze tiez nepochadza priamo z Indie, je o nieco tradicnejsia v prevedeni hindustanskej hudby.
https://www.youtube.com/watch?v=bttszaG-fZU - je zaujimave porovnat prevedenie ragy Bhairavi od tychto dvoch sitaristiek. V tomto pripade je pristup vernejsi tradicii v skladbe aj v kombinacii nastrojov typickych pre hindustansku hudbu: sitar doprevadzaju tabla.
https://www.youtube.com/watch?v=Pot0XPUR6DU - kratsia ukazka inej ragy, Bhimpalasi

Pripadne celkom rozsiahly zdroj roznych ukazok poskytuje kanal festivalu Darbar https://www.youtube.com/user/darbarfestival/videos - klasicke ukazky z oboch tradici, ako aj vselijake fuzie rozneho stupna zaujimavost a gycovitosti.


== o ==


Vilayat Khan, vyznamny hindustansky virtuoz druhej polky 20. storocia a po Ravi Shankarovi urcite jeden zo sitaristov znamejsich aj mimo Indiu.
https://www.youtube.com/watch?v=tGBKs7swowk - raga Yaman ma rozmarny, bukolicky charakter. V tomto prevedeni sitar po cely cas sprevadzaju tabla, pricom tempo sa postupne zrychluje.

Tradicnejsie, uzsie specifikovane zanre a formy prezentuju uvodom koncertu/skladby tony ragy casto postupne, vo velmi pomalom tempe a bez doprovodu perkusii, tkzv. alap. V tejto oblasti dosiahol vynimocne majstrovstvo o nieco menej znamy, avsak extremne vyznamny hrac nielen na sitar, ale aj nadrozmerny basovy sitar surbahar, Nikhil Banerjee. Jeho styl hry je prepojenim technik tychto dvoch nastrojov.
https://www.youtube.com/watch?v=CKfAn86J5XQ - alap v rage Marwa. Tato raga ma specificky charakter melodickeho rozvoja a je zaujimava tym, ze typicky neobsahuje interval kvinty - teda asi najtypickejsiu funkciu zapadnej melodiky a harmonie.
https://www.youtube.com/watch?v=BNAH-JLBGKc - raga Piloo, zaujimave porovnat s verziou Raviho resp. Anoushky Shankar. Piloo je melodicky velmi kosata raga, (je v nej dovolene hrat v podstate vsetky tony chromatickej stupnice, ak sa pouziju v spravnej situacii) co jej prepoziciava znacnu sirku vyrazu a roznorodost v modulaciach medzi patternami rozvoja melodie. Rozpoznat jej charakter vsak nie je take lahke, ako u niektorych jednoduchsich rag a vyzaduje si trenovaneho posluchaca.

Hoci nebol jeho ziakom, za dedica stylu N. Banerjeeho je pravom povazovany Kushal Das, vyznamny sucasny sitarista a zaroven jeden z mala zijucich majstrov surbaharu. Prave pre surbahar je typicky aj delikatny uvodny alap, kde vyborne vynikne zvukovy charakter nastroja a vyrazove schopnosti interpreta.
https://www.youtube.com/watch?v=1cfOHbcnY3g - absolutne virtuozna raga Marwa na surbahar v jeho podani, s trpezlivym rozvojom v hlbsom registri a nelutostnymi tabla groovmi v druhej polke. (Zaroven asi jedna z najlepsich veci zo vsetkeho indickeho co som mal zatial moznost pocut.)
https://www.youtube.com/watch?v=yslOIsStceM - raga Patdeep; jeho surbahar ma bavi asi viac (stylom hry aj zvukom nastroja samotneho), toto je ale majstrovska ukazka hry na sitar

pre zmenu opat Nikhil Banerjee
https://www.youtube.com/watch?v=8VZ0TDCAm40 - raga Patdeep
https://www.youtube.com/watch?v=YdHe4dTc4Dw - raga Bhimpalasi

Ali Akbar Khan bol jednym z najvyznamnejsich virtuozov na bezprazcovu lutnu sarod. Do hudby ho zasvacoval (ako to bolo velmi obvykle) jeho vlastny otec Allaudin Khan, ktory bol zaroven ucitelom R. Shankara, N. Banerjeeho a mnohych dalsich vyznamnych instrumentalistov. Napriek rozlicnym individualnym stylom tak vsetci tito hudobnici spolu tvoria tradiciu skoly Maihar (Maihar gharana), ktora sa odraza od starodavneho vokalneho stylu/zanru dhrupad.
https://www.youtube.com/watch?v=qPeQlkJH_uk - 80 minute raga Kanara Prakaar
https://www.youtube.com/watch?v=Jyz6E3C0XOg - taktiez vynikajuca raga Marwa
https://www.youtube.com/watch?v=AvA-vog4srU - raga Bhairavi; opat moze byt zaujimave porovnat, ako sa lisia moderne prevedenia od tohto z 80. rokov interpretovaneho klasickym majstrom

Prisnejsia realizacia stylu dhrupad ocakava, ze ho bude hrat nejaky nastroj s hlbsim registrom, surbahar alebo rudra veena. Dhrupad je dostojny a vazny, s dorazom na vyraz a vyznenie kazdeho detailu tonu.
https://www.youtube.com/watch?v=q5trNs7M3MU - raga Yaman v tomto tempe a na danom nastroji nadobuda az hypnoticky charakter. Takyto tradicny dhrupad len malokedy sprevadzaju perkusie, priestor dostavaju mikrotonalne nuansy melodie, ktore mozu byt nanasane na pozadie tvorene dronom tambury.

== o ==


diskusia vitana




000000210861119308614664
acidmilk
 acidmilk      09.04.2019 - 12:53:56 (modif: 09.04.2019 - 12:55:52), level: 1, UP   NEW !!CONTENT CHANGED!!
Mala chutovka na dnes (vlastne na zajtra rano) a na skratenie cakania kym pride obsiahlejsi update - rozne verzie / interpretacie rannej ragy Bilaskhani Todi. Tato raga pouziva rovnaku stupnicu ako Bhairavi (blizku zapadnemu frygickemu modu, vid. aj prechadzajuci post, kde sa viac krat tato raga vyskytuje), ale jej tazisko lezi na inych tonoch a su pre nu typicke odlisne frazy. Tym sa konstruuje jej jedinecna nalada.

https://www.youtube.com/watch?v=tZVdZeC51MU - Nikhil Banerjee
(existuje viacero nahravok Banerjeeho ako hra tuto ragu, keby sa chcel niekto ponorit do skumania jeho individualneho stylu, bohuzial asi vsetky v pochybnejsej zvukovej kvalite)

https://www.youtube.com/watch?v=aV2LA4tLpiE - Ravi Shankar, ktoreho tvrdy technicky styl osobne nepreferujem, ale je zaujimave aky odlisny sposob hry sa vyvinul u dvoch ziakov toho isteho ucitela.

https://www.youtube.com/watch?v=p8KQANXOoZ8 - meditativna realizacia na surbahar v podani Vilayat Khana
https://www.youtube.com/watch?v=nKnYpnszjFk - Ali Akbar Khan a tiez pomerne meditativna verzia na sarod bez doprovodu perkusii

https://www.youtube.com/watch?v=se-OmV6MkYU&list=OLAK5uy_kQqo2Vf2VPMa6JyTHnkf7aXGhpgcqNxcw - opat raz virtuozny Kushal Das tentokrat na sitar a jeho evidentna inspiracia N. Banerjeem

000000210861119308614617
pater peter
 pater peter      09.04.2019 - 11:16:20 , level: 1, UP   NEW
wau po dlhom case vidim nieco zaujimave :)

000000210861119308611416
Prospero
 Prospero      31.03.2019 - 01:12:53 , level: 1, UP   NEW
Skvelý blog o prekrásnej téme, vďaka.

Možno Ti na niečo bude aj tento link:: https://en.wikipedia.org/wiki/Dilipkumar_Roy

Wenn es etwas im Leben gibt, dass die menschliche Seele anspricht, dann ist es Liebe und Schönheit.

000000210861119308611352
VitaminC
 VitaminC      30.03.2019 - 21:48:43 , level: 1, UP   NEW
parádne napísané

000000210861119308611279
superpussy
 superpussy      30.03.2019 - 18:11:37 , level: 1, UP   NEW
toto mas?
http://www.retro-shop.eu/product_info.php/products_id/73841

00000021086111930861127908611289
acidmilk
 acidmilk      30.03.2019 - 19:23:30 , level: 2, UP   NEW
nemam ziadne platne, ale pocul som to raz davno u kamosa na chate ;)

0000002108611193086112790861128908611293
superpussy
 superpussy      30.03.2019 - 19:35:22 , level: 3, UP   NEW
ja to mam, mozno aj grabnute, tak uploadnem pripadne.

000000210861119308611266
blurec
 blurec      30.03.2019 - 16:49:00 (modif: 30.03.2019 - 16:50:33) [4K] , level: 1, UP   NEW !!CONTENT CHANGED!!
pekne! nevenoval si sa nahodou aj gamakam? to na indickej hudbe najviac zaujalo mna, ale dost dlho mi vobec trvalo, kym som sa dopracoval k tomu, ze sa to nejako vola a ze ten nazov je gamaka.



btw toto je asi jediny uzitocny yt kanal, na ktory som ohladom indickej hudby narazil ^

00000021086111930861126608611295
acidmilk
 acidmilk      30.03.2019 - 19:50:11 [1K] , level: 2, UP   NEW
dik za tip! naozaj je tazke najst nejake zmysluplne zdroje.

tomuto som sa nevenoval, ale je to zaujimave v kontexte toho napodobnovania vokalnych technik ornamentacie na nastrojoch. mne momentalne najviac dava zmysel vela pocuvat a snazit sa uchopit konkretne ragy. tieto kudrlinky sa tam daju po case aj 'odpocuvat'.
mam trosku problem vzdy ked sa iba vytrhne takato jedna technika z tej tradicie a pouzije povedzme v kontexte nejakeho jazzu alebo 'world music', ze to tym nepochopenim sirsich suvislosti imho v 99% sklzava do gycu. preto som aj docasne zanechal tie rytmy do bodu, kym to nebudem mat viac naturalizovane cele. akonahle som to zacal intenzivnejsie pocuvat, prirodzene som sklzol skor k tej tonalnej zlozke a strunovym nastrojom (hram na gitare).

0000002108611193086112660861129508611361
blurec
 blurec      30.03.2019 - 22:18:13 , level: 3, UP   NEW
ja som to tiez svojho casu hladal kvoli gitare :) dokonca mam doma aj tabla, ale na to, aby som s nimi nieco schopne vedel spravit, chceli viac casu, ako som im dokazal dat. hudbu som sice viac-menej zavesil na klinec, ale az nieco dalsie napises, mas u mna kacko :)

000000210861119308611264
ash
 ash      30.03.2019 - 16:25:03 , level: 1, UP   NEW
fascinujuce :)

000000210861119308611238
Thunder Perfect Mind
 Thunder Perfect Mind      30.03.2019 - 14:33:46 (modif: 30.03.2019 - 16:53:09), level: 1, UP   NEW !!CONTENT CHANGED!!
super :)
v januari sme boli vo viedni na tomto -
https://www.youtube.com/watch?v=xuwvR5CLO-s
celkom zaujimava fuzia
https://www.youtube.com/watch?v=jG21qUpkfUI