login::  password::




cwbe coordinatez:
101
63533
8518819

ABSOLUT
KYBERIA
permissions
you: r,
system: public
net: yes

neurons

stats|by_visit|by_K
source
tiamat
K|my_K|given_K
last
commanders
polls

total descendants::389
total children::39
22 K

show[ 2 | 3] flat

Môj postoj k elektromobilite
Mám elektroauto
 
0%
Mám hybrid
 
0%
Mám elektroskúter
 
0%
Plánujem si v dohľadnej dobe kúpiť elektroauto
 
0%
Plánujem si v dohľadnej dobe kúpiť hybrid
 
0%
Čakám na palivové články
 
0%
Čakám na väčšie baterky / autá s väčším dojazdom za prijateľnú cenu
 
0%
I like to burn things
 
0%
21 voted

semantic fre...0
ventYl0
visby0
sova_dlhochv...0
tom_myto0
ulkas0
mb0
samoo0
soc0
dno0
pf0
up& X0
mj0
sioux0
nietzsche0
.:ali:.0
mattoni0
DFH0
KARL0
mysak0
eSBe0
depe0
jurov0
tali0
week0
cell0
Burning A0
pesiak0
k0zmonAut0
B in Ciganland0
Vladdo0
v920
MiKeL0
nexus0
dumi0
Phaceo0
hauso0
Acron0
niekt00
lubes0
hvizdo0
slimaque0
mirex0
tp0
ste0
Tomáš, to ...0
e-pista1
ea1
bifrost1
epxd1
mono1
Ozmar1
pajkus1
didaktikskalica2
kybu2
segment2
ryan2
hlsman4
ID 10853524
_____5
cocacoala5
vrq[Locked_OUT]5
Anth6
linker6
ode6
2pug10
mleeko11
zayo11
superpussy11
P_N_R11
maioiam[Lock...12
skurka12
lubomier.sk12
tERROR!13
legowlad16
egres18
symbolic18
tomo19
dudel19
Hostage_20
3k23
retart23
drakh26
ROLYC28
cuco28
Malyf29
q12329
hulec29
macrek32
rytier kozmo...32
darkforce35
orwin36
.maio37
tlamer38
Elektromobilita - autá na baterky - rady, tipy, skúsenosti


Možno zvažujete kúpu elektroauta a zháňate praktické tipy a skúseností od ľudí, čo už na nich jazdia alebo máte obavy o praktickú použitelnosť v každodennej premávke.

Keďže som tu nič podobné nenašiel, rozhodol som sa sem začať zbierať moje skúsenosti z používania EV.

Budem rád, ak sa pridajú aj ďalšie id-čka, či už vlastnými skúsenosťami alebo otázkami.


LINKY

Všeobecné

goingelectric.de
Stránka v nemčine s veľkým množstvom rôznych informácií o rôznych EV, fórum, zoznam nabíjacích staníc v celej Európe a hlavne veľmi dobrý plánovač trás

nabky.sk
Asi najkompletnejšia mapa nabíjačiek na Slovensku

a better route planner
Plánovač s veľkým množstvom nastaviteľných možností pre vozidlá Tesla. S trochou fantázie sa dá použiť aj pre iné autá.


Prevádzkovatelia rýchlonabíjačiek

AT
Smatrics - najväčší, ale aj najdrahší prevádzkovateľ v Rakúsku
EVN - Dolné Rakúsko
Energie Burgenland
Wien Energie
Energie Steiermark

SK
Greenway - najväčší prevádzkovateľ na SK a asi aj jediný použitelný pri jazde naprieč Slovenskom - veľké plus: ako jediný v širokom okolí účtuje aj za rýchlonabíjačky za kWh a nie za čas
ZSE - pod hlavičkou tohto programu prevádzkuje ZSE niekoľko staníc v BA a okolí, ale niesú tam ani zďaleka všetky - napríklad zadarmo rýchlonabíjačka na ČS Slovnaft na Wolkrovej

CZ
evmapa.cz - hlavný vyhľadávač nabíjacích staníc v CZ, cez ktorý sa dá na veľa stojanoch aj platiť

Lidl
Lidl si zaslúži vlastnú sekciu, keďže ponúka zadarmo rýchlonabíjačky (Chademo, CSS a Typ 2 43kW) počas otváracích hodín v AT a CZ


Nabíjanie na bežných zásuvkách

"Inteligentné" nabíjačky na červenú 5-kolíkovú zástrčku
(obaja výrobcovia sú z Rakúska a uvádzajú, že sú nabíjačky zabezpečené voči poškodeniu vozidla)

go-e € 699,-
NRG kick € 950,-


Cenovo prístupné nabíjačky na červenú 5-kolíkovú zástrčku
(ceny sú uvedené za 32A, 1 fáza - max. 7,4kW - všetci traja robia aj 32A, 3 fázy - max. 22kW)

POZOR: podľa info od id Vladdo môže tento typ lacných "nabíjačiek" spôsobovať problémy a dokonca aj poškodiť auto - musím o tejto téme zistiť viac - nechám ich tu informačne uvedené

e-car.sk (Slovensko) € 372,-
r-evc.com (Česko) € 379,13
Khons (Čína) $ 170,- - 220,-


Car sharing

Volkswagen e-up!
up!city
- Bratislava

BMW i3
DriveNow
- Nemecko (Berlín, Kolín, Hamburg, Düsseldorf, Mníchov)
- Rakúsko (Viedeň)
- UK (Londýn)
- Dánsko (Kodaň)
- Švédsko (Štokholm)
- Belgicko (Brusel)
- Taliansko (Miláno)
- Fínsko (Helsinki)
- Portugalsko (Lisabon)




00000101000635330851881908586727
mysak
 mysak      18.01.2019 - 16:16:18 , level: 1, UP   NEW
mna najviac na EV odradzali nabijacie casy
toto zacina vyzerat slubne
https://techbox.dennikn.sk/gbatteries-tvrdi-ze-nabije-bateriu-elektromobilu-tak-rychlo-ako-tankovanie/?ref=mpm

0000010100063533085188190858672708589618
ulkas
 ulkas      27.01.2019 - 14:03:57 , level: 2, UP   NEW
prosim ta necitaj taketo clickbait clanky nabudzovacky o novej modernej baterii. zakazdym niekto vyrobi prototyp a uz je z toho hned svetovy mier po celom internete, v kazdom clanku.

treba si pockat na masovu vyrobu, nie nadarmo ani jeden z tych 100 clankov co som za ostatne roky precital o novych zazracnych bateriach sa nepotvrdil

0000010100063533085188190858672708586784
v92
 v92      18.01.2019 - 19:38:47 , level: 2, UP   NEW
Pokial budes mat moznost nabijat vecer doma tak sa rano zobudis kazdy den s plnou "nadrzou". Netreba teda mysliet v paradigme cerpacej stanice.

Co sa tyka dlhsich vzdialenosti, aj ked sa rychlost nabijania neustale zvysuje, nezda sa mi to uplne zle uz teraz. Dnes vies prejst 1000km s 1.5h statim na nabitie, takze cesta do Chorvatska s Teslou alebo Konou nemusi byt taky problem.

Potom je tu este destination charging, takze ked dorazis dociela s 1% nechas to nabijat na celu noc a rano je auto nabite.

00000101000635330851881908570209
burinka
 burinka      29.11.2018 - 14:52:28 , level: 1, UP   NEW
Planujem nove auto, na cistu elektriku mat tolko €€€ nebudem, preto som odhodlany ist aspon do hybridu. Chcem kombi auto, kvoli rodine, a zatial som nasiel jedine Toyotu AURIS. Vas nazor + cenne rady?

0000010100063533085188190857020908572109
soc
 soc      05.12.2018 - 12:12:34 , level: 2, UP   NEW
Keby som teraz znova kupoval tak kurva tych 300k CZK na PHEV najdem ale hlavne preto ze mame v praci nabijacky tj 90% casu by som siel zadara uplne. Spokojny som ale spotreba na dialnici nieje vyhra. Auto je najefektivnejsie do 120km/h ked ho prezeniem po nemecku a nahanam Porse tak mam 15~19l spotrebu a po Brne mam naopak ~3l pretoze viem kde ist pomalsie a kde nabijat. Priprav sa na vela pipania a trochu ta bude auto nutit zmenit styl jazdy. Ja mam 1rocny auris a hlucnost je minimalna (vraj pridavali izolaciu).

000001010006353308518819085702090857210908572113
ksyz
 ksyz      05.12.2018 - 12:27:53 , level: 3, UP   NEW
mas o priblizne pol-tony tazsie auto ako nejake Porsche. motor a baterka navyse spravia svoje.

00000101000635330851881908570209085721090857211308586757
ventYl
 ventYl      18.01.2019 - 17:38:12 , level: 4, UP   NEW
auris je hybrid, tam je v tracknych bateriach iba nevela kg, ved cisto na elektriku to prejde radovo male jednotky km a ani to nema HVH. navyse je tam taka hrackarska 12V baterka, ktora je s prehladom o 3/4 lahsia ako v beznom aute.

Shitty life is like radiation. You can sustain it for long time if daily doses are small.

00000101000635330851881908570209085721090857211308573281
Vladdo
 Vladdo      08.12.2018 - 12:04:52 , level: 4, UP   NEW
za A, tento koment nejak nedava zmysel k tomu co bolo pisane predtym
za B - je to uplna blbost lebo sucasny cayman (co je najmensie porsche)ma vahu 1440kg a auris 1310 - 1465 ;-)

cize pol tony jedine vtedy ked porsche ide prazdne a on ma Auris plny ocele, inak su vahovo identicke
(nevraviac ze Porsche je aj Cayene a ten je naopak o pol tony naozaj tazsi ako Auris)

0000010100063533085188190857020908570409
mysak
 mysak      29.11.2018 - 22:11:17 , level: 2, UP   NEW
mam 4. rok
ako pise ventyl, je hlucnejsie, ked na to dupnes, ale zas nic dramaticke
inak som uplne spokojny
v case ked som kupoval, bol super pomer cena/vykon.. vyborna vybava
fakt nic, co by som chcel vytknut

vstavana GPS je 100 rokov za industry standardom, ale inak fakt super auto
ak ta zaujima nieco konkretne, pytaj sa

000001010006353308518819085702090857040908570948
burinka
 burinka      01.12.2018 - 14:00:16 , level: 3, UP   NEW
Super, zaujima ma spotreba, jazdit autom budem medzimesto, dialnica SC-BA-SC, ale som skor kludnejsi vodic, co dodrziava maximalku.

00000101000635330851881908570209085704090857094808570957
mysak
 mysak      01.12.2018 - 15:31:47 , level: 4, UP   NEW
ja davam vacsinou len kratke trasy po meste, t.j. studeny motor
v lete mavam do 5 l/100 km v zime do 6
kombinovana na dlhsie trasy je okolo 4,5
ked sa zabavam a idem vylucne na spotrebu tak 3,8-4
dialnica pri 140 okolo 6 - podla nakladu
a na zapchy SC-BA to bude ideal - v kolone ides cisto na elektrinu :)

0000010100063533085188190857020908570323
ventYl
 ventYl      29.11.2018 - 19:06:18 , level: 2, UP   NEW
mam dvoch kolegov, co maju auris hybrid uz niekolko rokov.

vseobecne u toho hybridneho hnacieho ustrojenstva Toyoty plati, ze je hlucne. az nekulturne hlucne. jedine, kde je ticho je v Lexuse aj to len kvoli aktivnemu potlaceniu hluku.

pokial sa pamatam z rozhovorov s nimi tak ani jeden nemal na tom aute vaznu zavadu.

Shitty life is like radiation. You can sustain it for long time if daily doses are small.

0000010100063533085188190857020908570227
samoo
 samoo      29.11.2018 - 15:31:09 , level: 2, UP   NEW
auris uz konci, buduci rok to bude v podobnej velkosti Corolla

000001010006353308518819085702090857022708570339
jurov
 jurov      29.11.2018 - 19:33:22 , level: 3, UP   NEW
Prius a RAV4 sú tiež veľké, skoro kombi.

Praga mater urbium, ora pro nobis!

00000101000635330851881908567493
nietzsche
 nietzsche      21.11.2018 - 19:49:32 , level: 1, UP   NEW
Dnešná výmena interiérového vzduchového filtra alebo teda kvalita ovzdušia veľkomesta v praxi (Nie, toto nie je uhlíková verzia kabínového filtra!).
Ani nechcem vedieť, čo som to doteraz dýchal...

Cabin-air-filter.jpg

0000010100063533085188190856749308567523
Vladdo
 Vladdo      21.11.2018 - 20:52:01 , level: 2, UP   NEW
takto vyzera pelak vacsiny aut, je to bezne a nie je to Londynom.

000001010006353308518819085674930856752308569542
nietzsche
 nietzsche      27.11.2018 - 18:11:45 , level: 3, UP   NEW
Mas pravdu, az teraz som si pozrel fotky na nete, co davaju ini. Niektori tam maju skoro cele kriky, ci husenicovy chov a pod.:)

00000101000635330851881908566841
mysak
 mysak      20.11.2018 - 10:41:47 , level: 1, UP   NEW
Predpokladam, ze nabikanie nie je 100% efektivne a 1kWh odobraty z nabijacky =/= 1 kWh, ktory vie bateria dodat motoru. Ake su tam cca. straty?

0000010100063533085188190856684108566866
pf
 pf      20.11.2018 - 11:37:10 , level: 2, UP   NEW
Rádovo sa to pohybuje medzi 10% a 30% podľa rýchlosti nabíjania, stavu baterky, teploty atď. V priemere sa to ale pohybuje niekde okolo 12-15%, čo som tak čítal. Ja sám si to nijak nezapisujem.

000001010006353308518819085668410856686608566959
mysak
 mysak      20.11.2018 - 13:53:58 , level: 3, UP   NEW
thx
ono by to malo byt vlastne vidiet celkom dobre na stave baterie pred/po nabiti - porovnas s udajom na nabijacke (nemam EV, len tipujem)

00000101000635330851881908566841085668660856695908566972
pf
 pf      20.11.2018 - 14:22:37 , level: 4, UP   NEW
Ak chceš len úplne jednoduchý údaj, tak je to presne tak. Koľko ti narátala nabíjačka vs. koľko sa dostalo do auta.

Eventuálne to môžeš rozdeliť na reálne straty nabíjania (prevodmi, termálne straty a pod.) a spotreba elektriny počas nabíjania (chladenie/kúrenie interiéru a baterky počas nabíjania).

0000010100063533085188190856684108566866085669590856697208566996
mysak
 mysak      20.11.2018 - 15:05:28 , level: 5, UP   NEW
este je otazka strat v systeme bateria-motor - ci bateria realne vie dodat to, co v sebe ma (neriesim ucinnost motora)

jazdim na hybride a dlhodobo mam odsledovane, ze v situacii, ked mam na vyber, sa viac oplati nevyuzivat bateriu (neviem, ci rozumies, nechce sa mi rozpisovat) :))
proste ten proces nabitia a vybitia baterie je podstatne menej efektivny ako priame vyuzitie energie

to ma doviedlo k zamysleniu, ze nakolko efektivne su v tomto cito EV, a ci vlastne nie je ta deklarovana "spotreba" o dost vyssia, ked sa nedivas na spotrebu energie z baterie, ale na stojane

000001010006353308518819085668410856686608566959085669720856699608567004
pf
 pf      20.11.2018 - 15:11:16 , level: 6, UP   NEW
Efektivita hnacieho systému EV je okolo 90%. Efektivita benzínového motoru je na úrovni 20%. :)

Neviem, čo myslíš tým, že sa neoplatí využívať batériu. Ak sa ti chce, tak sa rozpíš.

00000101000635330851881908566841085668660856695908566972085669960856700408567022
mysak
 mysak      20.11.2018 - 15:41:14 [1K] , level: 7, UP   NEW
OK, su to velmi roznorode situacie, ale typicka je napr., ze sa blizim po dlhej rovnej ceste k semaforu, na ktorom je cervena. Mam odsledovane, ze sa viac oplati skor pribrzdit a doklzat k semaforu pomalsie v nadeji, ze padne zelena (t.j. zachovat kyneticku energiu a potom plynule pokracovat), ako dobrzdit vyraznejsie az pred semaforom s rekuperaciou a potom sa rozbiehat.

Tiez sa viac oplati ist po rovine 50-tkou na ICE na minimalnych otackach, ako ist na bateriu, lebo jej dobitie na povodnu uroven ma bude stat viac ako "usetrim" jazdou v rezime EV, resp. bez dobitia bude hybrid menej efektivny a bude sa ju snazit dobit/setrit zvysenym zapajanim ICE.

Blbo sa to vystihuje, ale zaver, ktorym som si pomerne isty je, ked mam za rovnakych podmienok v hybride moznost volby ICE/EV, tak volim ICE.

00000101000635330851881908564853
v92
 v92      14.11.2018 - 14:08:33 [3K] , level: 1, UP   NEW
Model 3 bude mat CCS2 konektor
https://electrek.co/2018/11/14/tesla-model-3-ccs-2-plug-europe-adapter-model-s-model-x/

dlhe roky sa o tom spekulovalo a dnes sa to potvrdilo. Dosledok je, ze bude moct vyuzit rychlonabijacky aj ine nez Supercharger (ktore osadia CCS taktiez). Podla https://ccs-map.eu je ich v Europe cez 5600 a stale rastu. Velmi dobre spravy, aj ked to bolo celkom logicke.

Este by mohli ponuknut aj 22kW onboard charger aby sa ich dalo vyuzit este viac.

0000010100063533085188190856485308564882
pf
 pf      14.11.2018 - 15:07:24 (modif: 14.11.2018 - 15:28:44), level: 2, UP   NEW !!CONTENT CHANGED!!
Nice!
Som vcelku zvedavý, či sa niečo zmení v politike Tesly potom, ako tam budú na SC CCS konektory. Otvorenie sa pre ostatné značky by znamenalo vcelku revolúciu na trhu. Hlavne pri ich cenách.

Každopádne som to práve pozeral a fakt to nie je nezaujímavé. Momentálne pýta Tesla za SC 23 centov za kWh v AT a 20 centov na SK. To je fakt paráda.

A ešte ku tej trojfázovej onboard nabíjačke. Mne to nepríde byť až taká nutnosť. Ak to má to auto zbytočne predražiť, tak imho tá jednofáza so 7,4kW na destination charging bohate stačí. Je to stále okolo 50km/h a aspoň to tak nezaťažuje el. sieť. (Mne povedal šéf vo firme, kde robím a mám k dispozícií zadara 11/22kW stĺp, že ak by som fakt išiel tých full 22kW, tak máme problém.) :)

Plus tak, či tak mi to nabije "príliš rýchlo" a potom mi to auto stojí pol dňa na kábli so 100%.

000001010006353308518819085648530856488208564907
v92
 v92      14.11.2018 - 15:45:37 , level: 3, UP   NEW
Tesla je vzdy otvorena otvorit Supercharger aj inym vyrobcom. Myslim, ze hlavnym argumentom bolo to, ze ziadne auto sa nedalo tak rychlo nabit donedavna. Ale zakladne kamene uz maju skoro tam - platba kartou, CCS2 konektor a nove auta s velkymi baterkami.

Problemom je dostupnost - 11/22kW AC je osadit relativne lacne, EVSE stoji niekde od 500e . 22kW DC je radovo drahsie - 10-12k eur. Preto 11/22kW AC bude vzdy rozsirenejsie.

Dalsim argumentom pre 3 fazovy onboard charger je rovnomerne zatazovanie faz.

Na jednu 22kW pripojku vies osadit aj viac EVSE, a to takym sposobom, ze rozkladaju medzi sebou zataz. Takze nevadi ak to tam bude zapojene cely den, ak budu volne aj ine porty. To pekne ladi s integraciou smart gridu, takze ak distribucna spolocnost bude mat prebytok energie z OZE, moze navysit nabijaci vykon a opacne. Silne onboard chargre tento nabijaci interval zvacsuju.

Riesim jednu lokaciu, kde chceme mat 22kW ale je tam obava, ze odber nabijacky a domu vyrazit istice. Ak sa to potvrdi (dufam, ze nie:) , tak prepojime EVSE s elektromerom podla ktoreho sa bude dynamicky upravovat nabijaci vykon pre EV.

00000101000635330851881908563286
Barix
 Barix      09.11.2018 - 22:03:02 (modif: 09.11.2018 - 22:03:14) [1K] , level: 1, UP   NEW !!CONTENT CHANGED!!
Po zbežnom omrknutí situácie s palivovými článkami sa mi javí, že súčasná elektromobilita je len generálka pre ektro-vodíkový pohon.
Čo vy na to?

0000010100063533085188190856328608566723
hlsman
 hlsman      19.11.2018 - 21:33:19 , level: 2, UP   NEW
mne sa skor pozdava riesenie stylu http://carbonengineering.com/ kde sa snazia zachytavat co2 zo vzduchu hasenym vapnom, ktore granuluju a nasledne vypalia, cim uvolnia ciste co2 a spolu s vodou to nejak pouziju na vyrobu uhlovodikov. Tie sa nasledne pouziju ako bezne palivo do spalovacich motorov vypustajucich vodnu paru a co2. Energiu chcu pouzivat zo solarnych panelov aby eliminovali footprint. Jedine co mi na tom nesedi je mozno energeticka narocnost a ci sa to vobec oplati, tak snad to nieje hoax >.>

inac uz len pockat na slubene grafenove baterie/superkondenzatory, v tom vidim buducnost

0000010100063533085188190856328608563861
v92
 v92      12.11.2018 - 11:17:44 (modif: 12.11.2018 - 11:24:39), level: 2, UP   NEW !!CONTENT CHANGED!!
Urcite nie, vodik nam slubuju 20 rokov a stale sa nic nedeje. Medzitym baterie padaju cenou dole a skala sa zvacsuje. Ja odhadujem, ze inflexny bod dopytu bude v roku 2020-2022 a zazijeme nieco podobne ako pri smartphonoch, bude zrazu bezne, ze ludia maju EV. Rozdiel je aj v cene infrastruktury. Jedna cerpacia stanica vodika stoji asi 3 miliony eur, 1 lokacia pre supercharger stoji asi 200k eur. Elektrina skaluje rychlejsie.

S nabijanim problem nevidim, ludia si budu moct nabit auto v garazi. Aktualne to riesim so svojim spravcom, takze potom opisem ako to slo. Ti co parkuju vonku nabiju na ulici, alebo mozu nabit pocas nakupu alebo v praci. Nieco na styl Tesla Urban charger resp. destination charger.

EDIT: fun fact, Toyota Mirai ma dojazd 502 km a hmotnost 1850kg, Tesla Model 3 LR RWD ma dojazd 500km a hmotnost 1730kg. Cize ani dojazdom neoslnuju, takze ostava jedine rychlost "tankovania".

0000010100063533085188190856328608563684
pesiak
 pesiak      11.11.2018 - 18:35:27 , level: 2, UP   NEW
95% vodika sa vyraba z fosilnych zdrojov v sucasnosti.

000001010006353308518819085632860856368408564866
week
 week      14.11.2018 - 14:37:53 , level: 3, UP   NEW
zdroj ?