login::  password::




cwbe coordinatez:
101
63533
8518819

ABSOLUT
KYBERIA
permissions
you: r,
system: public
net: yes

neurons

stats|by_visit|by_K
source
tiamat
K|my_K|given_K
last
commanders
polls

total descendants::99
total children::13
16 K

show[ 2 | 3] flat


hvizdo0
KARL0
mj0
v920
.:ali:.0
ventYl0
jurov0
sova_dlhochv...0
tom_myto0
pf0
dno0
ID 10853520
soc0
Schwester0
mb0
mysak0
mattoni0
Burning A0
Phaceo0
niekt00
ea0
didaktikskalica0
Ozmar0
2pug0
drakh0
hauso0
skurka0
week0
mirex0
Vladdo0
cuco2
mleeko2
MiKeL2
ulkas2
epxd2
DFH2
ROLYC2
tp2
nietzsche2
sioux2
bifrost2
hulec3
Malyf3
q1233
3k3
visby5
ode5
k0zmonAut6
semantic fre...6
macrek6
rytier kozmo...6
superpussy6
egres9
tomo9
darkforce9
orwin10
ste10
hlsman10
Tomáš, to ...11
.maio11
tlamer12
Elektromobilita - autá na baterky - rady, tipy, skúsenosti


Možno zvažujete kúpu elektroauta a zháňate praktické tipy a skúseností od ľudí, čo už na nich jazdia alebo máte obavy o praktickú použitelnosť v každodennej premávke.

Keďže som tu nič podobné nenašiel, rozhodol som sa sem začať zbierať moje skúsenosti z používania EV.

Budem rád, ak sa pridajú aj ďalšie id-čka, či už vlastnými skúsenosťami alebo otázkami.


LINKY

Všeobecné

goingelectric.de
Stránka v nemčine s veľkým množstvom rôznych informácií o rôznych EV, fórum, zoznam nabíjacích staníc v celej Európe a hlavne veľmi dobrý plánovač trás

nabky.sk
Asi najkompletnejšia mapa nabíjačiek na Slovensku

a better route planner
Plánovač s veľkým množstvom nastaviteľných možností pre vozidlá Tesla. S trochou fantázie sa dá použiť aj pre iné autá.


Prevádzkovatelia rýchlonabíjačiek

AT
Smatrics - najväčší, ale aj najdrahší prevádzkovateľ v Rakúsku
EVN - Dolné Rakúsko
Energie Burgenland
Wien Energie
Energie Steiermark

SK
Greenway - najväčší prevádzkovateľ na SK a asi aj jediný použitelný pri jazde naprieč Slovenskom - veľké plus: ako jediný v širokom okolí účtuje aj za rýchlonabíjačky za kWh a nie za čas
ZSE - pod hlavičkou tohto programu prevádzkuje ZSE niekoľko staníc v BA a okolí, ale niesú tam ani zďaleka všetky - napríklad zadarmo rýchlonabíjačka na ČS Slovnaft na Wolkrovej

CZ
evmapa.cz - hlavný vyhľadávač nabíjacích staníc v CZ, cez ktorý sa dá na veľa stojanoch aj platiť

Lidl
Lidl si zaslúži vlastnú sekciu, keďže ponúka zadarmo rýchlonabíjačky (Chademo, CSS a Typ 2 43kW) počas otváracích hodín v AT a CZ


Nabíjanie na bežných zásuvkách

"Inteligentné" nabíjačky na červenú 5-kolíkovú zástrčku
(obaja výrobcovia sú z Rakúska a uvádzajú, že sú nabíjačky zabezpečené voči poškodeniu vozidla)

go-e € 699,-
NRG kick € 950,-


Cenovo prístupné nabíjačky na červenú 5-kolíkovú zástrčku
(ceny sú uvedené za 32A, 1 fáza - max. 7,4kW - všetci traja robia aj 32A, 3 fázy - max. 22kW)

POZOR: podľa info od id Vladdo môže tento typ lacných "nabíjačiek" spôsobovať problémy a dokonca aj poškodiť auto - musím o tejto téme zistiť viac - nechám ich tu informačne uvedené

e-car.sk (Slovensko) € 372,-
r-evc.com (Česko) € 379,13
Khons (Čína) $ 170,- - 220,-


Car sharing

Volkswagen e-up!
up!city
- Bratislava

BMW i3
DriveNow
- Nemecko (Berlín, Kolín, Hamburg, Düsseldorf, Mníchov)
- Rakúsko (Viedeň)
- UK (Londýn)
- Dánsko (Kodaň)
- Švédsko (Štokholm)
- Belgicko (Brusel)
- Taliansko (Miláno)
- Fínsko (Helsinki)
- Portugalsko (Lisabon)




00000101000635330851881908523266
innermostsanctum
 innermostsanctum      17.07.2018 - 13:19:15 , level: 1, UP   NEW
https://www.playtvak.cz/nejrychlejsi-auto-sveta-tesla-ceskeho-umelce-fnw-/ukaz-karu.aspx?c=A161026_125843_ukazkaru_dlou

00000101000635330851881908523217
hauso
 hauso      17.07.2018 - 11:51:52 (modif: 17.07.2018 - 11:54:51) [1K] , level: 1, UP   NEW !!CONTENT CHANGED!!
Má batériu ako tri Tesly a dojazd 120 km.... len skoda ze je urceni na vozenie dreva z lesa tolko k ekologii...:)
http://www.einride.tech/
https://auto.sme.sk/c/20871356/einride-t-log-svedsky-autonomny-kamion-prepravi-drevo.html#storm_gallery_98552









0000010100063533085188190852321708523971
pf
 pf      18.07.2018 - 21:32:28 , level: 2, UP   NEW
Tento truck zjavne nie je moc off-road, ale prekvapuje ma, že ešte žiaden výrobca neprišiel so žiadnym off-roadom v elektro prevedení.

Minule, keď som išiel venčiť psa po takej strmšej poľnej ceste do kopca a išiel som pre istotu opatrne a pomaly, tak som si uvedomil, že tá dostupnosť 100% krútiaceho momentu od nuly je super na veľmi pomalú jazdu pod záťažou.

Vlastne jazda v teréne má vcelku dosť atribútov, ktoré sú výhodné pre elektro autá:
- nízka rýchlosť = nízka spotreba
- krútiaci moment k dispozícii pri veľmi nízkych rýchlostiach alebo z miesta
- brzdenie rekuperáciou pri zjazde - šetrenie bŕzd a nabíjanie

000001010006353308518819085232170852397108524039
hauso
 hauso      19.07.2018 - 08:31:28 (modif: 19.07.2018 - 08:31:56), level: 3, UP   NEW !!CONTENT CHANGED!!
To mas pravdu ze neni elektro offroad

I ked moze to byt dobre

Ale jeden priklad je
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Curiosity_(rover)

Viem si predstavit ze aj offroad by takto fungoval
Len toto nie je na vozenie ludi a ma mensi scale

000001010006353308518819085232170852397108523979
dobso
 dobso      18.07.2018 - 21:56:28 , level: 3, UP   NEW
Aka je vaha baterii resp vaha takeho isteho auta benzin vs nafta vs elektro? Lebo vaha je asi dost dolezita pri offroadoch ale netusim ako si to stoji v pirovnani.

00000101000635330851881908523217085239710852397908523994
pf
 pf      18.07.2018 - 22:48:58 , level: 4, UP   NEW
Našiel som porovnanie Hyundai Ioniq electro a Hyundai i30 v podobnej výbave:

i30 Fastb 1.0: 1.460 kg
i30 Fastb 1.4: 1.484 kg
Ioniq Elektro: 1.495 kg

V podstate zanedbateľný rozdiel.

U VW Golf je však rozdiel takmer 300kg medzi benzínom a elektro. Golf má však väčšiu baterku a zjavne menej optimalizovanú karosériu.

Každopádne tá baterka váži vcelku dosť. To treba brať do úvahy. Na druhej strane je predsalen rozdiel, či naozaj optimalizuješ hmotnosť auta a pozeráš po Jimny a pod. alebo jazdiš na nejakom hoväde, čo má tak, či tak cez dve tony.

U elektroauta šetríš hmotnosť prevodovky a všetkých súčiastiek okolo 4x4.

0000010100063533085188190852321708523971085239790852399408524003
dobso
 dobso      18.07.2018 - 23:08:07 , level: 5, UP   NEW
no nejaky zadrhel tam asi byt musi, inak by to uz bolo tu ci nie? Aj ked, v zasade v zaciatkoch sa asi orientuju na segmenty co sa predavaju najlepsie.

0000010100063533085188190852321708523219
dobso
 dobso      17.07.2018 - 11:58:07 , level: 2, UP   NEW
Toto prejde lesom jedine na zahori

000001010006353308518819085232170852321908523220
hauso
 hauso      17.07.2018 - 11:59:33 , level: 3, UP   NEW
po asfaltke...

00000101000635330851881908520497
ID 1085352
 ID 1085352      09.07.2018 - 10:27:43 [2K] , level: 1, UP   NEW
EV nepočujú len zvieratá, ale aj ľudia vo vrave.
Bežne musím počkať kým si ma na ulici na ceste všimnú hrdličky a vrabce, na poľných cestách zajace a vo viedni filharmonisti.

To je celkom haluz..

0000010100063533085188190852049708520621
v92
 v92      09.07.2018 - 15:30:07 , level: 2, UP   NEW
a jazdis v com ?

inak mam obcas podobny problem v podzemnych garazach, ze nepocujem ludi vonku a ani oni mna, takze sa vieme prekvapit nahle.

000001010006353308518819085204970852062108520624
ID 1085352
 ID 1085352      09.07.2018 - 15:38:05 , level: 3, UP   NEW
v pf aute :)
do mesta si s tým trúfnem asi až po čase.

včera vo viedni som z toho mala miestami až nepríjemný pocit.

00000101000635330851881908520458
pf
 pf      08.07.2018 - 22:47:26 [24K] , level: 1, UP   NEW
Napíšem moje prvé skúsenosti s Hyundai Ioniq na krátkych výletoch.

Zatiaľ sme vybehli do Brna a do Viedne. V priebehu leta sa chystáme aj na vzdialenejšie výlety a už sa pomaly pripravujem na tú logistiku okolo toho. :)

Brno
Do Brna je to od náš okolo 130km, takže som vedel, že to nebude problém. Pozrel som si na mape, že sú v okolí centra tri nabíjačky a vyrazil som. V nákupnom centre Vaňkovka mali byť dve nabíjacie miesta s možnosťou nabiť zadarmo, tak som sa primárne sústredil na tie.
Na mieste som zistil, že sa jedná o klasické červené 5-kolíkové zásuvky, na ktoré nemám potrebné nabíjacie káble. Druhú alternatívu som kvôli stavebným prácam v meste nenašiel, tak som skončil v hotely Continental v platenej garáži a na platenom stojane.
Za tesne cez hodinu som zaplatil 30 Kč za parkovanie a 0,43 Kč za nabíjanie. Takže to nebolo také zlé. Akurát, že som takmer nič nenabil. Môj 1 fázový 16A kábel mi bol schopný dať max 3,7kW za tú hodinu, čo je okolo 13%. V skutočnosti som nabil výrazne menej.
Nakoniec nás zachránila vcelku nová rýchlonabíjačka pred Lidlom na okraji mesta. Tie Lidl nabíjačky sú prístupné len počas otváracích hodín a sú zatiaľ všade zadarmo. Je to paráda a dá sa to v poho využiť aj na dlhší výlet.

Viedeň
Viedeň máme výrazne bližšie, takže sa tam reálne nie je potrebné zamýšľať nad nabíjaním. Tých cca. 45 km, resp. 90 hore dole, je s veľkou rezervou zvládnuteľných. Vzhľadom na možnosti a veľký výber nabíjačiek takmer na každom kroku, by však bolo blbé, ich nevyužiť. Obzvlášť, keď sú tie urýchlené (11kw resp. 22kW) do 1. októbra zadarmo. :)

Wien Oper
A takto parádne sme zaparkovali :)

Pri zapojení bolo auto nabité tak na 50%. Po necelých dvoch hodinách, čo sme sa boli najesť a trochu poflákať po meste, sa auto nabilo takmer na plno. (myslím, že to bolo 98%). Domov som prišiel s dojazdom 162km. A to som jazdil po meste svižne a po okreskách 110.


Musím povedať, že sa vcelku teším na ďalšie výlety. Toto obdobie zadarmo nabíjačiek treba využiť, kým to trvá... :) Dlho to už asi nebude.
Ale odhliadnuc od ekonomického aspektu, musím povedať, že ma na tom aute strašne baví jazdiť. Tá dynamika je naozaj zábavná a nemám absolútne žiaden pocit obmedzenia. Práve naopak. :)

0000010100063533085188190852045808520622
v92
 v92      09.07.2018 - 15:30:41 , level: 2, UP   NEW
ako je to s deklarovanym dojazdom 280 km ? da sa to ?

000001010006353308518819085204580852062208520700
pf
 pf      09.07.2018 - 19:54:04 , level: 3, UP   NEW
Mi tá tvoja otázka nedala a po ceste z práce som vyskúšal ísť na spotrebu.

Vyrážal som so 100%. Mám to vcelku presne 30km po plochej a rovnej okreske so štyrmi dedinami po ceste. V tej piatej bývam. Mimo mesta som išiel tachometrových 100kmh a v obciach 55.

Domov som prišiel s 88%. Auto mi písalo spotrebu na tejto trase 11 kWh / 100 km.

Takže, či to počítam z jednej strany (30km = 12%, čiže 100% = 250km) alebo z druhej strany (28kWh baterka / spotreba = 254km), tak mi vychádzajú podobné čísla.

Z toho vyplýva, že ak by som vypol klímu a rádio a išiel ešte trochu pomalšie, tak sa tých 280 asi dá dosiahnúť. Ak nemáš na výber a potrebuješ tú vzdialenosť prejsť naraz, tak sa to úpravou štýlu dá dosiahnuť. Je to už ale trochu nuda. :)

00000101000635330851881908520458085206220852070008521209
v92
 v92      10.07.2018 - 22:33:12 , level: 4, UP   NEW
Sila nutna na prekonanie aerodynamickeho odporu rastie s druhou mocninou rychlosti takze ten narast je velmi rychly a aj 10km/h robi velky rozdiel . Vyskusaj ist 90kmh / 50kmh aku budes mat spotrebu na 100 km. Mohol by tam byt velky rozdiel.

000001010006353308518819085204580852062208520642
pf
 pf      09.07.2018 - 16:15:56 (modif: 09.07.2018 - 16:19:35), level: 3, UP   NEW !!CONTENT CHANGED!!
Mojim štýlom jazdy skôr nie. :))
Spotreba sa mi pohybuje okolo 13,5 kWh / 100 km, čiže by som mal prejsť trochu cez 200km, čo aj sedí.

Videl som na internete ľudí, čo to dali, ale ja nie som ochotný chodiť 80-90 po okreskách a zbytočne zdržovať ostatných (alebo seba).

Ale zas, mám to auto krátko, možno sa to zmení. Hlavne uvidím, čo ukážu skúsenosti z dlhších jázd.

0000010100063533085188190852045808520575
Gulamrasool Pakhtoon
 Gulamrasool Pakhtoon      09.07.2018 - 13:42:03 (modif: 09.07.2018 - 13:45:41), level: 2, UP   NEW !!CONTENT CHANGED!!
Isiel si z Hainburgu? Lebo Vieden je z BA min. 65km a po dialnici 80km.

edit:Aha, teraz som si vsimol rakusku SPZ.

00000101000635330851881908520241
sova_dlhochvosta
 sova_dlhochvosta      07.07.2018 - 13:35:19 , level: 1, UP   NEW
http://www.kuberg.com

00000101000635330851881908519605
pf
 pf      04.07.2018 - 20:41:43 , level: 1, UP   NEW
Z nejakého dôvodu sa nedá nikde online nájsť zoznam staníc ZSE. Dostal som ich zoznam poštou spolu s RFID kartičkou ZSE na nabíjanie. Zatiaľ tú kartičku však nieje treba, keďže bežia v promo mode zadara bez potreby autentifikácie.

ZSE_1.jpg

ZSE_2.jpg

ZSE_3.jpg

ZSE_4.jpg

Alebo na stiahnutie v pdf tu.

0000010100063533085188190851960508519645
v92
 v92      04.07.2018 - 23:10:13 (modif: 04.07.2018 - 23:14:23), level: 2, UP   NEW !!CONTENT CHANGED!!
inak skumal som preco zrusili poslanci v karlovej vsi nabijacku pri mestskom urade a nasiel som tam dokument s opisom buducich stanic:
https://www.karlovaves.sk/wp-content/uploads/14-Najom-2-park-stati-ZSE-priloha.pdf

nepovolili to kvoli nizkemu najmu ktory ZSE ponukal.

0000010100063533085188190851960508519612
v92
 v92      04.07.2018 - 21:13:47 , level: 2, UP   NEW
komunita na teslaclub.sk eviduje tieto nabijacky a dava ich na nabky.sk co je moj hlavny zdroj informacii.

000001010006353308518819085196050851961208519985
pf
 pf      06.07.2018 - 12:02:06 , level: 3, UP   NEW
Tie nabky a fórum sú zjavne lepší zdroj informácií.

Idem koncom augusta do Prešova a už si pomaly plánujem trasu.

Pôvodne som chcel ísť cez Čertovicu, kde mi vychádzajú tri nabíjacie zastávky. S tými ZSE nabíjačkami to dám severnou trasou len s dvoma stopmi a ešte aj zadara! :)

Som zvedavý. Potom poreferujem. :)

00000101000635330851881908519299
v92
 v92      03.07.2018 - 23:50:16 , level: 1, UP   NEW
Do topicu by sa hodilo iste spomenut aj upcity.sk ktorym pravidelne chodievam a je skvelym uvodom do elektromobility.

0000010100063533085188190851929908519617
pf
 pf      04.07.2018 - 21:29:56 , level: 2, UP   NEW
nevieš, či existujú aj iné car sharingové služby na sk? našiel som nejaký prenájom tesiel za šialené ceny a ináč len klasické požičovne, ale tie na sk nemajú elektro.

v at je to zas celé trochu mätúce, keďže existuje strašne veľa rôznych car sharingových, často lokálnych, start-upov a iniciatív. často to obce zriadia pre svojich občanov (napríklad gänserndorf)

od automobiliek funguje vo viedni car sharing od bmw a mercedesu, pričom len bmw má elektro autá. výhoda drivenow (bmw) je, že to funguje v 9tich krajinách a spolu v 13tich mestách.

0000010100063533085188190851929908519301
pf
 pf      03.07.2018 - 23:55:28 , level: 2, UP   NEW
ok, car sharingové služby s e autami doplním. dík za tip. :)

000001010006353308518819085192990851930108519305
v92
 v92      04.07.2018 - 00:08:22 , level: 3, UP   NEW
a este https://abetterrouteplanner.com/ je vyborne na zistovanie ako dlho potrva trasa elektrickym autom.

00000101000635330851881908519299085193010851930508519615
pf
 pf      04.07.2018 - 21:25:08 , level: 4, UP   NEW
škoda, že to je robené len pre tesly. ale páči sa mi, že to má toľko možností konfigurácie.

to na goingelectric.de žiaľ nejde a občas príde s takými nápadmi typu "dojdi na nabíjačku s 2%, nabi 4 minúty na 17% a pokračuj do cieľa" :D

00000101000635330851881908519192
pf
 pf      03.07.2018 - 19:15:27 , level: 1, UP   NEW
Striedavý prúd (AC) je to, čo máme všetci v zástrčkách doma.

Nabíjanie striedavým prúdom je výrazne pomalšie, ako nabíjanie jednosmerným prúdom (DC) na rýchlonabíjačkách, ma však niekoľko výhod.
- je to "zdravšie" pre baterku
- je všade dostupný

Nevýhoda je, že je to nabíjanie pomalšie, obviously.. :)

Maximálny možný výdaj elektrickej zástrčky vo Wattoch sa dá vypočítať jednoduchým vynásobením elektrického napätia vo Voltoch (bežne 230V resp. 380V v trojfázových, červených zástrčkách) a maximálneho elektrického prúdu, ktorý je obmedzený ističom (v Ampéroch).

Bežná zásuvka v garáži má väčšinou 230V a 12A alebo maximálne 16A. Z toho vyplýva, že z tej zásuvky vydolujeme maximálne 2,8kW resp. 3,7kW.

Jednoduchým vydelením potrebných kilowatthodín týmto údajom nám výde čas nabíjania v hodinách.

Je to klasické nabíjanie doma cez noc, keď človeku nevadí, že to trvá 8-10 hodín.


Pri špeciálnych nabíjacích systémoch pre elektroautá s konektormi typ 1 alebo typ 2 je tých variant o niečo viac a ich využiteľnosť závisí do nemalej miery aj od auta.

Bežné rozdelenie týchto staníc je 11kW a 22kW. To však žiaľ neznamená, že vaše auto automaticky dokáže toľko čerpať. Keďže sa jedná o striedavý prúd, musí tento najprv prejsť cez tzv. usmerňovač, ktorý z neho spraví jednosmerný prúd pre baterky.

A práve tieto usmerňovače majú rôzne parametre v rôznych autách a vedia sa dosť líšiť.
V princípe fungujú tieto nabíjačky na 230V a sú buď jednofázové alebo trojfázové. Istič je buď 16A alebo 32A.
Z toho vychádzajú tieto možnosti:
3,7kW
11kW
7,4kW
32kW

Pričom samotné auto ešte môže mať obmedzenie v inej hodnote. Napríklad moje auto má jednofázovú nabíjačku s 28,5A. Takže moje maximum na AC nabíjačke je 6,6kW.

Pozor však treba dávať aj na nabíjacie káble, ktoré celý proces môžu ešte spomaliť. Káble existujú tak isto v štyroch variantoch a ak je kábel najslabší článok, tak sa to celé bude riadiť podľa neho. Ja mám napríklad iba 16A kábel, tak z neho nikdy nedostanem tých spomínaných 6,6kW, ale iba 3,7kW. Žiaľ som ho dostal k autu a idem si objednať 32A. Tieto káble však nie sú práve najlacnejšie a pohybujú sa rádovo v stovkách eúr.

0000010100063533085188190851919208519949
pf
 pf      06.07.2018 - 10:14:17 , level: 2, UP   NEW
Prišiel mi práve 32A typ 2 kábel, tak viem porovnať časy. Máme v práci stojan s dvoma typ 2 zásuvkami. Jedna je 22kW (3 fázy po 32A) a jedna je 11kW, pričom ak idú obe, tak sú obe len 11kW.

Dva káble, dve zásuvky = 4 možnosti. :)
Auto: 53%

Doba nabíjania do 100% podľa auta:

16A kábel:
11kW socket - 4:20
22kW socket - 3:30

32A kábel:
11kW socket - 4:15
22kW socket - 2:15

0000010100063533085188190851919208519786
Vladdo
 Vladdo      05.07.2018 - 14:35:20 , level: 2, UP   NEW
prilozeny kabel s riadiacou jednotkou pusti max 10A aj ked je zasuvka istena 16A isticom

000001010006353308518819085191920851978608519867
pf
 pf      05.07.2018 - 21:17:01 , level: 3, UP   NEW
to bude závysieť od auta. ja som ku môjmu dostal nabíjačku do klasickej zásuvky, ktorá ma tri režimy 6A, 9A alebo 12A. existujú aj 16A nabíjačky do klasickej zásuvky, ktoré potom dajú 3,6kW.

ja s to mojou viem ísť cez moju zástrčku v garáži teoreticky 2,78kW. jedinú obavu mám, že tá obyč zásuvka, čo tam mám nieje práve určená na to, aby cez ňu išlo maximum niekoľko hodín. tak mám trochu obavy, aby som ju, alebo káble ku nej vedúce, neprepálil. na šťastie mám možnosť nabíjať v robote, tak doma nenabíjam skoro vôbec.