login::  password::




cwbe coordinatez:
101
63533
8518819

ABSOLUT
KYBERIA
permissions
you: r,
system: public
net: yes

neurons

stats|by_visit|by_K
source
tiamat
K|my_K|given_K
last
commanders
polls

total descendants::249
total children::26
22 K

show[ 2 | 3] flat

Môj postoj k elektromobilite
Mám elektroauto
 
0%
Mám hybrid
 
0%
Mám elektroskúter
 
0%
Plánujem si v dohľadnej dobe kúpiť elektroauto
 
0%
Plánujem si v dohľadnej dobe kúpiť hybrid
 
0%
Čakám na palivové články
 
0%
Čakám na väčšie baterky / autá s väčším dojazdom za prijateľnú cenu
 
0%
I like to burn things
 
0%
15 voted

hvizdo0
MiKeL0
mirex0
tERROR!0
mattoni0
.:ali:.0
ventYl0
bifrost0
v920
visby0
tom_myto0
ulkas0
mj0
mb0
samoo0
pf0
Vladdo0
Tomáš, to ...0
DFH0
skurka0
kybu0
KARL0
segment0
Phaceo0
niekt00
Ozmar0
depe0
mysak0
jurov0
week0
cell0
Burning A0
lubes0
dno0
up& X1
sioux3
sova_dlhochv...3
soc3
chymus3
_____5
symbolic5
Anth5
lubomier.sk5
maioiam5
egres5
hlsman5
epxd5
ID 10853525
hauso5
dudel6
tomo6
mleeko6
2pug7
nexus7
k0zmonAut7
tali7
Hostage_7
didaktikskalica7
mono7
tp7
ste7
nietzsche7
retart10
vrq[Locked_OUT]10
ode10
3k10
slimaque12
drakh13
ea13
ROLYC15
cuco15
hulec16
q12316
Malyf16
superpussy19
rytier kozmo...19
macrek19
semantic fre...19
darkforce22
orwin23
.maio24
tlamer25
Elektromobilita - autá na baterky - rady, tipy, skúsenosti


Možno zvažujete kúpu elektroauta a zháňate praktické tipy a skúseností od ľudí, čo už na nich jazdia alebo máte obavy o praktickú použitelnosť v každodennej premávke.

Keďže som tu nič podobné nenašiel, rozhodol som sa sem začať zbierať moje skúsenosti z používania EV.

Budem rád, ak sa pridajú aj ďalšie id-čka, či už vlastnými skúsenosťami alebo otázkami.


LINKY

Všeobecné

goingelectric.de
Stránka v nemčine s veľkým množstvom rôznych informácií o rôznych EV, fórum, zoznam nabíjacích staníc v celej Európe a hlavne veľmi dobrý plánovač trás

nabky.sk
Asi najkompletnejšia mapa nabíjačiek na Slovensku

a better route planner
Plánovač s veľkým množstvom nastaviteľných možností pre vozidlá Tesla. S trochou fantázie sa dá použiť aj pre iné autá.


Prevádzkovatelia rýchlonabíjačiek

AT
Smatrics - najväčší, ale aj najdrahší prevádzkovateľ v Rakúsku
EVN - Dolné Rakúsko
Energie Burgenland
Wien Energie
Energie Steiermark

SK
Greenway - najväčší prevádzkovateľ na SK a asi aj jediný použitelný pri jazde naprieč Slovenskom - veľké plus: ako jediný v širokom okolí účtuje aj za rýchlonabíjačky za kWh a nie za čas
ZSE - pod hlavičkou tohto programu prevádzkuje ZSE niekoľko staníc v BA a okolí, ale niesú tam ani zďaleka všetky - napríklad zadarmo rýchlonabíjačka na ČS Slovnaft na Wolkrovej

CZ
evmapa.cz - hlavný vyhľadávač nabíjacích staníc v CZ, cez ktorý sa dá na veľa stojanoch aj platiť

Lidl
Lidl si zaslúži vlastnú sekciu, keďže ponúka zadarmo rýchlonabíjačky (Chademo, CSS a Typ 2 43kW) počas otváracích hodín v AT a CZ


Nabíjanie na bežných zásuvkách

"Inteligentné" nabíjačky na červenú 5-kolíkovú zástrčku
(obaja výrobcovia sú z Rakúska a uvádzajú, že sú nabíjačky zabezpečené voči poškodeniu vozidla)

go-e € 699,-
NRG kick € 950,-


Cenovo prístupné nabíjačky na červenú 5-kolíkovú zástrčku
(ceny sú uvedené za 32A, 1 fáza - max. 7,4kW - všetci traja robia aj 32A, 3 fázy - max. 22kW)

POZOR: podľa info od id Vladdo môže tento typ lacných "nabíjačiek" spôsobovať problémy a dokonca aj poškodiť auto - musím o tejto téme zistiť viac - nechám ich tu informačne uvedené

e-car.sk (Slovensko) € 372,-
r-evc.com (Česko) € 379,13
Khons (Čína) $ 170,- - 220,-


Car sharing

Volkswagen e-up!
up!city
- Bratislava

BMW i3
DriveNow
- Nemecko (Berlín, Kolín, Hamburg, Düsseldorf, Mníchov)
- Rakúsko (Viedeň)
- UK (Londýn)
- Dánsko (Kodaň)
- Švédsko (Štokholm)
- Belgicko (Brusel)
- Taliansko (Miláno)
- Fínsko (Helsinki)
- Portugalsko (Lisabon)




00000101000635330851881908544232
pf
 pf      13.09.2018 - 22:50:35 [3K] , level: 1, UP   NEW
Pôvodný plán bolo vyštartovať z domu v okrese Gänserndorf a odtialto mať aj optimalizovanú celú trasu. Kvôli rôznym logistickým dôvodom som nakoniec aj tak stál v BA a tak som to rovno spojil s nabíjaním.

Reálne teda moja cesta začínala aj končila na nabíjačke ZSE na Wolkrovej (benzínka Slovnaft). Týmto som si skrátil prvý resp. posledný úsek mojej cesty o cca 40km, čo mi umožnilo ísť na tomto úseku výrazne svižnejšie.

Ku trase:

Rozhodol som sa ísť cez Žilinu. Alternatíva bola ísť cez Banskú Bystricu a Donovaly, ale tam by bolo treba ostať stáť na nabíjačke Greenway vo Volkovciach, ktorá v nás naposledy, keď sme tam nabíjali testovací Nissan Leaf, zanechala veľmi zlé spomienky.

Obidve trasy boli, čo sa času a kilometrov týka, takmer identické.


Cesta tam:
Štart: ZSE Wolkrova, Bratislava, 94%


1_Velke_Bierovce.jpg
Prvý stop: Greenway Dalitrans, Veľké Bierovce, 121km

Cesta bola na piatok poobede vcelku fajn. V Bratislave sa išlo trochu pomalšie, po Trnavu v podstate 110-120 kmh. Od Trnavy som išiel 135-140kmh, keďže som ušetril pomalou jazdou dovtedy a mal vcelku krátky úsek pred sebou. Na nabíjačku som prišiel s prehľadom.

Doba nabíjania 42 minút. Nechal som to nabiť na 94%, čo vždy ten čas dosť natiahne. Na dlhšej a neznámej trase som chcel mať radšej rezervu.

Presnú cenu ani kWh žiaľ nemám, keďže som nabíjal s fotrovov greenway kartou. Greenway daroval každému zákazníkovi kredit 15 euro do konca augusta, tak som si zobral jeho kartu, nech mu to miniem. Bolo to 31.08. :) Odhadom to však bolo okolo 12 euro.


2_Ruzomberok.jpg
Druhý stop: Greenway OMV Ružomberok, 147km

Cesty boli relatívne prázdne a vzhľadom na to, že bola snáď polovica cesty mimo dialnice, som sa opäť rozhodol ísť normálnou dialničnou rýchlosťou. V podsate som išiel až po Žilinu 140. Cez Žilinu a aj kúsok za boli klasicky trochu zápchy a vlieklo sa to. Pred Ružomberkom detto. Rýchlosť od Žiliny po nabíjačku na konci Ružomberka bola vlastne určená premávkou a nemal som na ňu moc vplyv. Než som vybehol na tú novú dialnicu pri Martine, vyzeralo to dokonca, že budem mať takú veľkú rezervu, že dojdem až do Mikuláša. Ťažká noha na dialnici ma nakoniec predsalen ponechala v pôvodnom pláne.

V Ružomberku je žial iba 44kW nabijačka, čo bolo dosť citiť v čase nabíjania. Tu som nabila 25,4kWh za 47 minút. Cena bola € 11,64. Tentokrát však z môjho prázdninového kreditu a tým pádom za nula. :)


Z Ružomberka do Prešova som to mal 157km, takmer kompletne po dialnici a vcelku cez kopce. Preto som išiel radšej pomalšie a na istotu. Väčšinu cesty som mal tempomat zafixovaný na 122 aleob 123 kmh a išiel si ležérne v pravom pruhu. Do cieľa som došiel s dostatočnou, dokonca až zbytočne veľkou rezervou, ktorú som si však nezapísal. :)

V Prešove som na nabíjanie používal ZSE nabíjačku pri McDonalds na Vihorlatskej, ktorá vtedy ešte bola zadarmo. Ubytko sme mali v centre mesta bez možnosti nabíjania.



Cesta späť:
Štart: ZSE McDonalds Vihorlatska, 99%

Cesta späť viedla rovnakou trasou ale pre obmenu a úspore som sa rozhodol nabíjať inde. Bonusové kredity od greenway-u už prepadli, keďže bol september a tak som si povedal, že treba využiť ZSE, kým je zadara.


3_Liptovsky_Mikulas.jpg
Prvý stop: ZSE McDonalds Kamenné pole, Liptovský Mikuláš, 139km

Takmer plne nabitý a podporený veľmi bezstarostnou jazdou smerom tam, som vyštartoval rýchlosťou 130kmh rovno z PO. Kvôli dost kopcovitému terénu sa mi to však vypomstilo a bol som v poslednej asi tretine cesty nútený znížiť rýchlosť pod 120kmh. Predpokladaná rezerva v cieli pod 10km ma predsalen trochu vydesila. Nakoniec sme v poho došli a nabitie zvládli. Je to 50kW nabíjačka a nechali sme to opäť až po 94%. Z tohto nabíjania nemám presný záznam, ale určite to bolo okolo tých 40 minút. Možno trochu pod.


4_Nova_Dubnica.jpg
Druhý stop: Lidl Nová Dubnica, 153km

Sem som vyrazil už opatrnejšie, aj keď som vedel, že dialnica je odtialto už vcelku rovná a hlavne nie veľmi dlhá. Vyše polovice cesty sme išli v daždi a nemalú časť z toho vo veľmi silnej búrke. Miestami sa nedalo ísť viac, ako 60 po dialnici. Tieto spomalenia vytvorili takú rezervu, že bola cestovná rýchlosť na suchých úsekoch ľubovolná. V Novej Dubnici bola rezerva dostačujúca a reálne sme zvažovali, či nepotiahnuť ešte niekam ďalej, nebola však žiadna vyhovujúca nabíjačka k dispozícii. Trnava by bola fajn, ale to bolo až moc ďaleko. Tak sme dali stop v Lidli a kúpili si nejaké snacky. Keď sme sa po asi pol hodine vrátili k autu, zistili sme, že nabíjačka pri 35% hodila nejaký error a nenabíjala ďalej. Bolo to treba reštartnúť a spustiť znovu. Stratili sme tým asi štvrť hodinku. Po reštarte sa to však rozbehlo a išlo pekne. Vypol som to predčasne niekde pred 90%, keďže sme mali relatívne krátky úsek pred sebou. ZSE Wolkrova, Bratislava bola vzdialená cca 140km.



Viem, že vás asi najviac zaujimajú konkrétne čísla, tieto som si však asi nezapísal, tak môžem spraviť len taký sumár z pamäti. Ak budem predpokladať, že by som tak, či tak potreboval pol hodinu na prestávku a keďže som cestoval so psom, tak je to veľmi pravdepodobné, trvala mi každá cesta o plus mínus hodinu dlhšie, ako na aute so spaľovacím motorom. Dotovaná a promo cena vo výške nula eúr to tak trochu kompenzujú. :)


Trochu ináč vychádza tá matematika, ak je za tie rýchlonabíjačky treba platiť. Tie ceny smerom tam od spoločnosťi greenway sú relatívne presné. Celková cena za cestu tam bola okolo 23-24 eúr.

Cesta späť by stála necelých 10 eúr, ak by som nabíjal raz na ZSE a raz zadara v Lidli. Ak by boli obidve nabíjačky ZSE (a v okoli Novej Dubnice resp. Trenčína je tých možností dosť), stála by cesta späť niečo pod 20 eúr.

Bratislava-Prešov a späť za cca 40 Euro už nie je taký super deal a moderné, veľmi šetrné spaľovacie auto to zvládne asi za podobnú čiastku. V tomto prípade je to celé postavené na cenách za rýchlonabíjačky, kde si prevádzkovatelia nárokujú aj príspevok na pokrytie nákladov spojených s vybudovaním. S rozvojom konkurencie pôjdu ceny, dúfam, trochu dole.

0000010100063533085188190854423208544797
mysak
 mysak      16.09.2018 - 07:39:10 , level: 2, UP   NEW
casovo ti to kolko trvalo?
je nejaky predpoklad, ze sa v buducnosti vyriesi aj cas dobijania?
toto ma zatial moc netesi - ze kazdu chvilu tristvrte hodiny stat
smeruje to k tomu, ze by trebalo do domacnosti dve auta - do mesta a na cestovanie
a to potom zas nie je uspora ani ekonomicka, ani ekologicka
z tohto hladiska sa mi viac pozdavaju plug-in hybridy

000001010006353308518819085442320854479708545118
v92
 v92      17.09.2018 - 14:02:46 [1K] , level: 3, UP   NEW
Ioniq ma malu 28kWh bateriu ale aj jedno z najrychlejsich dobijani. Problem ktory opisujes bude miernejsi pretoze:
- nova generacia EV s bateriou o kapacitach cez 55 kWh bude celkom standard (Model 3, Kona, Leaf). Vacsia bateria znamena aj rychlejsie nabijanie.
- deployment rychlejsich nabijaciek. Ioniq je aktualne obmedzeny na 50kW nabijackach a mal by ist aspon na 70kW (cize redukcia casu o 50%). Model 3 LR je limitovany na 120kW . Rychlejsie nabijanie s Supercharger v3 by mohol dat 220-240kW, ktore by sa mali nasadzovat od noveho roka.

0000010100063533085188190854423208544441
Prospero
 Prospero      14.09.2018 - 13:28:23 , level: 2, UP   NEW
Super text, dobre sa to číta, dopravný eastern normálne.

00000101000635330851881908544191
pf
 pf      13.09.2018 - 20:14:02 [1K] , level: 1, UP   NEW
Spravil som prvú anketu pre predstavu o osadenstve. :)

00000101000635330851881908544118
Tomáš, to sa vie
 Tomáš, to sa vie      13.09.2018 - 16:04:55 , level: 1, UP   NEW
Cauko, ako dopadla cesta do Presova? Das report a porovnavacku s Rakuskom?
Dik

0000010100063533085188190854411808544185
pf
 pf      13.09.2018 - 20:07:14 (modif: 13.09.2018 - 20:08:24) [1K] , level: 2, UP   NEW !!CONTENT CHANGED!!
Viem, že som to sľúbil, ale mal som zdravotnú emergency v rodine posledný týždeň a popri tom hektiku v robote. Snáď sa k tomu tento víkend dostanem. Každopádne to spíšem, to sa báť nemusíte.. :))

Veľmi v skrakte:
S dvoma stopmi, presne podľa plánu, absolútne bez zádrheľu a veľmi komfortne. Vtedy ešte celá cesta zadarmo. Dnes by to niečo stálo. Aj to porovnám, aká by bola cena cca pri dnešných (resp. budúcotýždňových) cenách.

edit: Vieš čo, vlastne som prišiel práve domov s litrom burčáku a frajerka išla spať, tak idem na to... :D

00000101000635330851881908542925
pf
 pf      10.09.2018 - 14:21:12 (modif: 10.09.2018 - 14:21:39) [3K] , level: 1, UP   NEW !!CONTENT CHANGED!!
Keby si to chcel niekto vyskúšať, tak rakúsky auto moto klub spustil mestské požičiavanie elektro skútrov s minútovou tarifikáciou vo Viedni a v Grazi.

ÖAMTC easy way

prvých 30 minút stojí € 4,- a potom € 0,10 na minútu

00000101000635330851881908542918
pf
 pf      10.09.2018 - 14:10:16 (modif: 11.09.2018 - 08:05:42), level: 1, UP   NEW !!CONTENT CHANGED!!
Od 17.09.2018 prechádza ZSE na svojich nabíjacích staniciach na nový režím pod názvom ZSE Drive. Je nutné sa opäť zaregistrovať a obdržať novú kartičku. Staré kartičky a registrácie potom prestanú fungovať.

Ako sa dalo očakávať, nová služba už nebude zadarmo. Existujú tri programy (bez mesačnej platby, s nízkou a flat).

Bližšie informácie a možnosť registrácie je na stránkach ZSE Drive.

Ceny:
Eco
mesačne: € 0,-
AC: € 0,19 / kWh
DC: € 0,39 / kWh

Partner
mesačne: € 9,-
AC: € 0,15 / kWh
DC: € 0,29 / kWh

Flat
mesačne: € 69,-
AC: € 0,- / kWh
DC: € 0,- / kWh

Nahodil som si to do excelu a vypočítal si break-even-point pre jednotlivé programy na DC. Čiže, kedy sa oplatí zaplatiť si vyšší program:

ZSE_BEP_DC.JPG

Pri AC je to trochu komplikovanejšie, keďže sa na programe Eco AC vôbec neopláca a je výhodnejšie nabiť sa doma, ak človék tú možnosť má. Akonáhle si však kvoli DC nabíjaniu platíš program Partner alebo Flat, môžeš vlastne bez rozmyslu nabíjať aj AC. Aspoň ja platím doma 15,2 centov za kWh.

Každopádne prišlo ZSE s vcelku zaujímavou ponukou a vcelku slušne podseklo greenway. Som zvedavý, ako oni zareagujú na tieto ceny, keďže sú teraz ZSE vo všetkom lacnejšie.

0000010100063533085188190854291808543056
ventYl
 ventYl      10.09.2018 - 20:26:11 , level: 2, UP   NEW
mozno by bolo fajn do toho grafu na os doplnit veliciny ;)

inac mne to vychadza tak, ze do auta tankujem cca raz mesacne za +- tych 80 E a najazdim za to spravidla niekde medzi 650 - 700 km.

takze z tohto pohladu je aj automaticky nabeh na program flat u mna uspora. a Eco sa asi neoplati pouzit na ziadne auto, ktorym sa normalne denno denne jazdi. otazne potom len je, ci clovek bude mat moznost to auto na tych staniciach nabijat, alebo nie.

Shitty life is like radiation. You can sustain it for long time if daily doses are small.

000001010006353308518819085429180854305608543130
pf
 pf      11.09.2018 - 08:00:10 , level: 3, UP   NEW
Ja sa zatiaľ fokusujem na zadara nabíjanie v práci a platené rýchlonabíjačky beriem iba ako nutné zlo. Ak by som býval v BA a jazdil prevažne po SK, išiel by som s veľkou pravdepodobnosťou do toho flat programu. Teraz som si dal len Eco, keďže to chcem mať len ako možnosť.

Od budúceho týždňa sa teda môj fokus na nabíjanie presunie zas do Rakúska, kde môžem používať Maingau kartu a nabíjať za 2 centy na minútu.

Aj keď som si to práve prepočítal a pri 40.000km ročne a výhradnom nabíjaní na DC od ZSE vychádza kWh cez ten flat program na 15,33 centov. Je to trochu viac, ako platím doma, ale cez rýchlonabíjačku. Nie je to nejaká WOW-cena, ale dá sa s tým žiť a hlavne sú náklady veľmi pekne predvídateľné. Škoda, že ZSE zatiaľ nerieši roaming. :)

00000101000635330851881908538796
v92
 v92      29.08.2018 - 14:37:03 , level: 1, UP   NEW
V ramci projektu NEXT-E budu na Slovensku deploynutych 25 rychlonabijaciek, podla vsetkeho na odpocivadlach popri dialnici (co je super). 7 nabijaciek bude z toho z kategorie ultra fast charge (150-350kW). Malo aut zvladne asi takyto vykon, ale Model 3 LR by podla vsetkeho mal byt schopny dat 180-220kW a europske modely budu s najvyssou pravdepodobnostou vybavene CCS2 . Zvysne budu klasicke 50kW.
http://next-e.eu/map.html

00000101000635330851881908538174
pf
 pf      27.08.2018 - 21:48:56 (modif: 28.08.2018 - 03:47:16) [17K] , level: 1, UP   NEW !!CONTENT CHANGED!!
V piatok som si vyskúšal dlhšiu jazdu po dialnici a vcelku som rád, že som mal túto možnosť smerom na západ Dolného Rakúska, kde je rozostup nabíjačiek veľmi priaznivý. Tento piatok idem do Prešova.

Vyrážal som s plne nabitým autom a mal v pláne nabíjať zadarmo pred Hoferom vo vzdialenosti 153km. Auto mi v momente vyštartovania ukazovalo predpokladaný zostatkový dojazd v cieli 48km, tak som si povedal, že môžem ísť kľudne rýchlejšie. Z tej trasy bola cca 1/3 s maximálnou povolenou rýchlosťou 100kmh, kde som išiel 115, zvyšok bola dialnica, kde som išiel 130-135, kde sa dalo. Asi 35km pred cieľom sa mi plánovaná rezerva, ktorá postupne klesala, dostala takmer na jednomiestne číslo, z čoho som znervóznel a spomalil. Chviľu som zvažoval využiť nabíjačku asi o 15km bližšie, ku ktorej by som určite došiel. Nakoniec však tak zhustla premávka, že som mohol ísť kľudne 100-110 a nebola zo mňa prekážka. Vlastne išla celá 3-prúdová dialnica max 120. Touto nižšou rýchlosťou som prišiel do cieľa s 9% a dojazdom 14km. Po 35 minutách som odchádzal s 94% (viac mi rýchlonabíjačka nedá).

hofer_24aug.jpg


Druhý úsek bol dlhý cca 76km a pozostával väčšinou z dialnice. Keďže som vedel, že idem len krátky úsek, tak som išiel po dialnici bežnou cestovnou rýchlosťou. Prvých 35km som išiel do cieľa cez deň za pekného počasia, z toho 30km po dialnici skôr vyššou rýchlosťou 140-160. Je to úsek, kde sa testuje 140-ka na dialnici, tak je 160 podľa tachometra stále v rámci legálnej tolerancie. Zvyšok toho úseku som absolvoval za tmy a sucha a s výrazne menšou premávkou. Čo mi umožnilo ísť v podstate celou cestou 160kmh. Stav na nabíjačke som si nezapísal, ale bolo to s veľkou rezervou (okolo 40%). Tu som sa tiež nabil na 94% za 20 minút.


Tretí úsek bola cesta domov v noci dlhá 165km (127km po dialnici a 38km po okreske). Keďže bola noc a začalo dosť silno pršať, rozhodol som sa ísť výrazne pomalšie a na istotu. Nemal som už v noci chuť nikde zastavovať. Nastavil som tempomat na 115kmh a ležérne si išiel v pravom pruhu. Keďže bol ten úsek po okreske na konci cesty a videl som, že mám rezervu, pokračoval som aj po okreske tých 115kmh až domov. Dojazd v cieli bol 20km, čo bol údaj, ktorý sa držal relatívne konštantne počas druhej polovice tohto úseku. Faktory, ktoré sa podľa môjho názoru odzrkadlili negatívne na spotrebu, boli hlavne počasie a geografické danosti trasy. Celú cestu som išiel v daždi a časť dokonca vo veľmi hustom lejaku. Plus južný nultý obchvat Viedne (A21) prechádza cez úpätie Álp, čiže sa ide dosť do kopca. A ja som spravil tú "chybu", že som z kopca vypol tempomat a nechal auto rolovať na voľnobeh vyššou rýchlosťou, zväčša medzi 120 a 130kmh. Tým, že som neudržal rýchlosť a nevyužil nahromadenú kinetickú energiu na rekuperáciu, tak mi klesla v tomto úseku rezerva v cieli na spomínaných 20km. Po zvyšok cesty sa to potom udržalo.

fahrtinfo_24aug.jpg


Na naozaj dlhé a rýchle jazdy po dialnici to auto zjavne nie je vhodné. Napriek tomu, že má veľmi dobrý koeficient aerodynamiky (alebo ako sa to volá), je spotreba pri vyšších rýchlostiach privysoká resp. kapacita článkov malá. Predpokladám, že Hyundai Kona so 64kWh baterkou, ktorý má byť budúci rok v predaji, na tom bude výrazne lepšie. Tam by mali byť minimálne dvojnásobné dojazdy bez problémov možné.


edit:
A ešte som zabudol na koniec uviesť náklady na tento výlet. Počiatočné nabitie bolo vo firme, kde pracujem, za € 0,-. Druhé nabitie na nabíjačke firmy ella pred predajňou Hofer, ktorá má promo a počas otváracích hodín poskytne kartičku ella zadarmo. Až posledné nabitie prebehlo na 80kW nabíjačke firmy EVN v Pöchlarn, kde som použil už dole spomínanú kartu Maingau a platil € 0,42. Na mojom predošlom aute by ma to vyšloe €42,-!

ella_hofer.jpg


Výsledné náklady:
Cena spolu: € 0,42
Trasa: 424km
Náklady na 100km: 0,099ct/100km

0000010100063533085188190853817408538627
pesiak
 pesiak      28.08.2018 - 21:35:23 , level: 2, UP   NEW
Cena 0,42€. Skoro ako vlaky "zadarmo".

000001010006353308518819085381740853862708538801
mirex
 mirex      29.08.2018 - 15:15:48 , level: 3, UP   NEW
Dotovana elektromobilita, kym sa to nerozsiri viac.

00000101000635330851881908538174085386270853880108540272
soc
 soc      03.09.2018 - 10:36:44 , level: 4, UP   NEW
Jop, buduca cena bude dakde okolo +17e

0000010100063533085188190853817408538583
maddeath
 maddeath      28.08.2018 - 18:48:54 , level: 2, UP   NEW
mna by take auto velmi sralo. kazdu dlhsiu trasu si planovat dopredu, potom neustale zastavky a dobijat, nebodaj trpnut ci mi vydrzia baterky na dojazd...
potom je pohlad na usporu nakladov relativny vzhladom na usporu casu.

000001010006353308518819085381740853858308538708
pf
 pf      29.08.2018 - 09:45:42 [1K] , level: 3, UP   NEW
Dobre, že som sa sral s tým plánovaním a neprišiel do cieľa celý stŕpnutý. By som tam potom nič nevybavil...

Každopádne je gro mojich jázd, trúfam si povedať, že 90-95%, do 100km a vtedy sa nemusím vôbec o nič starať. Nemusím upravovať štýl jazdy, riešiť nabíjačky. Jednoducho len idem.

Tieto dlhé trasy sú skôr súkromné veci, ktoré nerobím zas tak často. A keďže je jazda práve na dlhšie trasy trochu výzva a celkovo je zaujímavé, ako sa to dá optimálne zvládnuť, tak to tu dokumentujem.

Post v zmysle "Vstal som, sadol do auta, vyštartoval 30km do roboty, celú cestu som išiel svižne 120 po okreskách a veselo si predbiehal a akceleroval, ako sa mi zachcelo. Do práce som prišiel so 70% baterky a napojil som sa na zadara charger a išiel pracovať. Počas toho sa mi auto za cca hodku a pol nabilo na plno." by asi nebol až tak zaujímavý pre ľudí a hlavne je každému (okrem BA primátora) jasné, že 30km prejdes v poho aj na bicykli.

000001010006353308518819085381740853858308538669
v92
 v92      28.08.2018 - 23:55:14 (modif: 28.08.2018 - 23:56:06), level: 3, UP   NEW !!CONTENT CHANGED!!
uz len velmi velky rozdiel by bol, kebyze ide v Model 3 LR ktory ma o chlp lepsiu efektivitu (Wh/km) ako Ioniq ale 75kWh bateriu miesto 28kWh. Dojazd by tak bol ~3x vacsi a celu cestu by dal na jednu supu este aj s rezervou.

Na superchargeri by dokazal nabit rychlejsie. Tieto auta su limitovane chargerom a hitnu bezne 120kW pri nizsich % baterie oproti Ioniqu ktory ma bezne dostupne 50 max. 100kW nabijacky, takze aj cas by bol kratsi.

@pf, nechces tu trasu prehnat cez better route planer aby sme si pozreli co hovori simulacia ?

00000101000635330851881908538174085385830853866908538705
pf
 pf      29.08.2018 - 09:36:39 , level: 4, UP   NEW
nahodil som tú trasu do brp a v podstate mi to len vyhodilo mapku trasy tak, ako hociktorá mapa. tak neviem presne, čo máš na mysli.

myslel si, že nahodiť len štart a cieľ a nechať jeho určiť nabíjacie miesta?

0000010100063533085188190853817408538583085386690853870508538724
v92
 v92      29.08.2018 - 11:01:29 , level: 5, UP   NEW
No slo mi o to ukazat ako to zvladnu auta novej generacie. Faktom ale je, ze to zvladnu na jednu supu, takze asi tam nie je velmi co vidiet :).

000001010006353308518819085381740853858308538669085387050853872408538726
pf
 pf      29.08.2018 - 11:12:21 (modif: 29.08.2018 - 11:17:21), level: 6, UP   NEW !!CONTENT CHANGED!!
s model 3 lr ale aj s model s 100 treba raz nabit, aby som dosiel domov s 10%

model 3 sr treba nabit dokonca dva krat, aby som prisiel s 10% domov.

takze mi z toho ten hyundai nevychadza nejak zle. :)
ono to je momentalne auto s najnizsou spotrebou na trhu, pokial viem.


Som ale kazdopadne zvedavy, ako bude trh vyzerat o rok, dva. Ked uz bude 3ka tesla naozaj v predaji, pride hyundai kona 64kwh a snad aj dalsie auta s vacsimi baterkami. hlavne bude zaujimavy ten stredny segment. auta za 80-120 tisic ma az tak nezaujimaju.


edit: som sa pohral s tym plannerom a ked znizim cestovnu rychlost na 115kmh a nabitie v cieli na 9%, tak to da model 3 lr na supu :)

000001010006353308518819085381740853858308538603
_____
 _____      28.08.2018 - 20:10:27 [1K] , level: 3, UP   NEW
Ale veď ani benzínové pumpy neboli pred sto rokmi na každom rohu. Dobíjanie sa značne zrýchľuje, sieť sa rozširuje, do niekolkých rokov bude dobíjanie z cesty štandard. Len toho lítia nebude dosť, ale aj to sa poriešiť. Point is, ak sa bojíš alebo nemáš čas, zostaň zatiaľ so zabíjajúcim spaľovacím (alebo by si mohol zvážiť plug-in hybrid) a nechaj odvážnych robiť revolúciu :,)

00000101000635330851881908538174085385830853860308538739
Rhoda
 Rhoda      29.08.2018 - 11:38:59 , level: 4, UP   NEW
"Point is, ak sa bojíš alebo nemáš čas, zostaň zatiaľ so zabíjajúcim spaľovacím (alebo by si mohol zvážiť plug-in hybrid) a nechaj odvážnych robiť revolúciu :,)"

otazka je, ci ta elektrina tiez nepochadza z niecoho zabijajuceho a spalovacieho

0000010100063533085188190853817408538583085386030853873908538755
_____
 _____      29.08.2018 - 12:10:16 , level: 5, UP   NEW
Ale iste, momentálne je však urgentnejšie dosiahnuť lepšiu kvalitu ovzdušia v obývaných miestach s vysokým znečistením. A tiež napríklad za také Nováky sa treba obrátiť na súdruha Fica, nie na elektrické autá. A vyhoreté jadrové palivo budú riešiť ako dedičstvo bradaté deti našich detí :,p Zlé to je tak či onak, no niečo je horšie.

000001010006353308518819085381740853858308538603085387390853875508538757
pf
 pf      29.08.2018 - 12:18:34 , level: 6, UP   NEW
Ja by som parafrazoval vetu z jednej studie, co porovnavala auta so spalovacimi motormi a elektroauta.

Elektroauta maju potencial vyrazneho zlepsenie v postupnym pozitivnym vyvojom k ekologickym zdrojom elektrickej energie. Auta spalujuce fosilne paliva maju velmie malu az ziadnu moznost na zlepsenie.

Elektrinu si vyrobim doma (a s minimalnym dopadom na zivotne prostredie), ropu nie.

00000101000635330851881908538174085385830853860308538739085387550853875708538774
akira
 akira      29.08.2018 - 13:19:17 (modif: 29.08.2018 - 13:24:33), level: 7, UP   NEW !!CONTENT CHANGED!!
Nie kazdy byva v dedinkosatelite pri BA, alebo dakde na lazoch z 3x25A isticom a polnostami odkial zazenie slepice a hned tam ma hektar slnecnych panelov a Gargamelovu vezu s veternym mlynom.

Zapadoslovensku Distribucnu by asi jeblo, keby kazdy v Petrzalke alebo Dubravke ziadal navysenie MRK o 10kW ze ide nabijat Teslu. (este prv by ho kvoli stavu HDV dokopal pri JOPke revizny technik)

Keby zas dal kazdy k satelitnej antene, zasklenemu balkonu, klimatizacii este slnecny panel tak by zas jeblo stavebny urad (ziadatela asi este pred tym, lebo by poziadali o posudok statika, autorizovany projekt, povolenie na napajaciu stanicu, elektroreviziu, nezabudat na suhlas spolocenstva vlastnikov, babku Drlickovu by asi tiez jeblo).

0000010100063533085188190853817408538583085386030853873908538755085387570853877408538795
pf
 pf      29.08.2018 - 14:36:28 [2K] , level: 8, UP   NEW
Fňukať, hladať výhovorky a len ukazovať okolo seba ti ide dobre.

Každý panelák si môže hodiť na strechu fotovoltaiku presne tak isto, ako si tam môžu hodiť anténu mobilného operátora. Individuálne fotovoltaiky na nabíjanie auta by som v bytovkách neočakával, keďže to asi nebude realizovateľné. Existujú malé balkónové jednotky, ale tie sú určené na menšie odbery a viac menej na zníženie spotreby v byte.

Zásobovanie elektrinou pre autá v urbánnom prostredí bude treba riešiť komplexnejšie a bude to nutné zapracovať do konceptu mestskej dopravy. Vo Viedni už dnes existujú 11kW a 22kW stojany s vcelku slušným pokrytím a stále sa tá sieť rozširuje. Toto realizovala Wien Energie, čo je obdoba ZSE. V Bratislave som si všimol, že sa ZSE skôr sústredí na sieť rýchlonabíjačiek (momentálne 50kW). To je potom systém, že nenabíjam pred domom, ale sa zastavím na 20 minút nabiť, keď potrebujem a potom si jazdím po meste. Nepotrebuješ realizovať toľko stojanov, ako keď ľudom umožníš pomalé nabíjanie pri dome, ľudom ale vezmeš ten komfort nabitia počas spánku.

Každopádne si však treba uvedomiť, a s narastajúcou kapacitou článkov v autách sa to ešte zlepší, že typické auto používané v mestskej premávke nie je nutné nabíjať denne. Dojazd 200-250km ti v meste vystačí na 2-5 dní.

Toto preháňanie a veľmi hlúpe doháňanie situácie do absurdity nechápem. Zmeny sa nedejú nárazovo ale postupne. Tak, ako postupne (a podľa mňa príliš pomaly) stúpa počet elektro aut, sa aj postupne prispôsobuje infraštruktúra.

A len tak pre info, ja mám momentálne doma obyčajnú 12A zástrčku, cez ktorú sa nabijem z nuly na sto za 10-12 hodín. Vzhľadom na možnosti v okolí túto možnosť ale takmer vôbec nevyužívam.

000001010006353308518819085381740853858308538603085387390853875508538757085387740853879508538827
visby
 visby      29.08.2018 - 16:49:17 , level: 9, UP   NEW
rozmyslal si aj nad tym, ked polka 7 poschodoveho domu bude chciet nabit svoje auto?

afaik vieden na toto este nema koncept a rakusko ani energiu...

00000101000635330851881908538174085385830853860308538739085387550853875708538774085387950853882708538944
azazel
 azazel      30.08.2018 - 08:29:44 , level: 10, UP   NEW
Rakusko elektrinu importuje, takze by som sa nebal.

00000101000635330851881908538174085385830853860308538739085387550853875708538774085387950853882708538832
v92
 v92      29.08.2018 - 16:58:13 (modif: 30.08.2018 - 12:30:57) [5K] , level: 10, UP   NEW !!CONTENT CHANGED!!
Nevidim problemy, pretoze:

- nabijas v noci kedy je elektriny dostatok a je najlacnejsia
- situacia, ze vsetky auta budu musiet nabit z 0%->100% nenastane nikdy, vacsinou dobijes len to co prejdes za ten den. Pre vacsinu auto to bude teda par kWh .
- existuje load balancing medzi EVSE zariadeniami, takze sa vedia dohodnut akou rychlostou ktore auto nabijat tak aby respektovali velkost istica. Cize rozklad nabijania v case.
- rovnako sa experimentuje uz s riadenim dopytu kedy distribucna siet moze zvysit odber EV na dialku ak ma vela elektriny v sieti (napr. kvoli vetru, slnku) .

Nepotrebujes nejake dramaticky nove riesenia, staci len inteligentne vyuzit potencial ktory uz existuje.

EDIT: pridany prvy bod

0000010100063533085188190853817408538583085386030853873908538755085387570853877408538795085388270853883208538879
visby
 visby      29.08.2018 - 21:05:37 , level: 11, UP   NEW
to je dobre, ze ty nevidis problemy. ale mam pocit, ze vidis tak po istic;-)

momentalne maju v zime dost velky problem rozumne pokryt spicky odberu. nehovoriac o tom, kolko kWh dodatocne musia dodat kvoli EV (teraz je to zanedbatelne).

problem je, ze nielen nemaju dostatok energie, ale ani rozvodna siet nie je stavana na taku kapacitu. jedna vec je v priemyselnom parku postavit dve rychlo nabijacky a druha vec je riesit v 3-4tom bezirku viedne niekolko nasobny dopyt po elektrine...

na druhu stranu, mam pocit, ze rakusania su jedini co to naozaj chcu nejak koncepcne riesit, nie len rozvody ale aj zdroje (napriklad vystavba v kaprune + veterny burgenland).