login::  password::




cwbe coordinatez:
101
63532
683817
683643
903814
8495961
8495974

ABSOLUT
KYBERIA
permissions
you: r,
system: public
net: yes

neurons

stats|by_visit|by_K
source
tiamat
commanders
polls

total descendants::0
total children::0
1 K

show[ 2 | 3] flat


V tejto kratkej eseji Postone nacrtava obrysy svojej intepretacie Marxovej kritickej teorie.

Nasleduje zopar mojich pseudopostrehov:

Kapital tu vystupuje ako abstraktna socialna mediacia konkretneho historickeho celku a nie ako transhistoricka kategoria casto prenasana na cele dejiny.

Odlisuje dolezitost triedneho boja, ktory je skor dobovou reprezentaciou vztahu kapitalu od abstraktnej charakteristiky kapitalu, ktora moze nadobudat ine konkretne charakteristiky v case. Tym kritizuje mnohe snahy marxistickeho prudu stavat na tomto triednom rozdeleni, ktore stavaju proletariat do vyslnia ako historicky subjekt emancipacie.

U neskoreho Marxa nenajdeme tento typ analyzy- historicky subjekt je skor sam Kapital vo svojom dualnom charaktere- konkretnej prace a abstraktnej prace/ uzitkovej hodnoty a hodnoty. Triedy, resp. rozdelenia ktore tvori, su na rozdiel od jeho vseobecneho opisu premenlive. A taktiez z toho vyplyva, ze treba uvazovat o novej spolocnosti poza triedny boj. Pracovna sila a kapital su jeden celok - jeden vztah, nema teda zmysel stavat jednu cast rovnice na piedestal a uvazovat cez nu emancipaciu- mozeme si len domysliet, ake dopady to ma na myslienky budovania odborov a podobne.

Nova spolocnost musi byt "postproletariarna"- teda spolocnost, ktorej nedominuje tento (vo svojich dosledkoch a fungovani iracionalny) vztah kapitalu, ale spolocnost, ktora dokaze produkovat bohatstvo na socialne ucely.

To, co dominuje spolocnosti, je chladny abstraktny vztah, ktoreho dualita vedia k jeho prekonaniu. Nie je to ani tak system, ktory je zalozeny na tvorbe vacsieho bohatstva, ale vacsej specialnej kategorie nadhodnoty. A tieto dve veci su v dosledkoch celkom odlisne a protirecia si (presne technicke vysvetlenie ponuka Marxa v Kapitali).

Nove uspesne spolocenske teorie sledujuce tuto nit musia odhodit stare marxisticke imperativy, ktore ziadaju uz neaktualne dosledky kapitalu, ktore sa casom pretransformovali - ako proletarsky predvoj a revolucie, alebo neskor zameranie sa na redistribucie bohatstva.