login::  password::




cwbe coordinatez:
21
8456445

ABSOLUT
KYBERIA
permissions
you: r,
system: public
net: yes

neurons

stats|by_visit|by_K
source
tiamat
K|my_K|given_K
last
commanders
polls

total descendants::16
total children::2
7 K

show[ 2 | 3] flat




Ked clovek pendluje cez Moravu dost casto, zacne si vsimat detaily odlisne od poctu muskatov v oknach ci vytlkov na cestach. Zjavia sa mu aj zmeny docasne, kratkodobe, no neraz o to akutnejsie a vplyvnejsie nez tie, ktore su radoby naciologmi prezentovane ako objektivne casti podstaty narodnych mentalit.

Strach z "praveho okraja" (rechter Rand) je spolocny Bratislave aj Viedni, intelektualnym centram, s urcitou mentalitou obliehania starnucimi dedincanmi a ich jaskynnymi nazormi. Ten strach ma vsak rozdielnu potravu aj strasiakov. Vo Viedni panuje skor strach zo zmeny systemu, z rastu moci FPO, z toho, ze stale viac uradov a mandatov pripadne Burschenschaftlerom, ze aj tradicne premenliva OVP sa necha strhnut na vlne izolacionizmu, ktoru Strache rozduchava. V konecnom dosledku je to strach zo zmeny zhora, ze sa system zvrtne na rezim, ktoreho jazvy si uz agrodotaciami presyteny vidiek nepamata.

V Bratislave je strach skor z javov vychadzajucich zdola: z dier, v ktorych neonacisticki rockeri predstieraju, ze su pankacmi, z periodik, ktore tvrdia, ze vsetky ostatne klamu, z facebookovych skupin zvadzajucich unudene mamicky na nacizmus a odmietanie ockovania. System - stelesneny technokratickou stranou Smer (byt jej nahrada sa intenzivne hlada), ale aj mainstreamovymi mediami, ziviacimi dichotomiu falosnej propagandy a objektivnej pravdy - je vnimany skor ako zaruka toho, ze nezelane ukazy pravicoveho extremizmu budu zahrdusene skor nez sa rozvinu. Hrozu nevyvolava ani tak predstava, ze by nejaky Rogel bol povereny prezidentom Harabinom, aby zlozil klerofasisticku vladu ako to, ze podobne kreatury bude clovek musiet brat vazne, ze sa stanu sucastou kazdej diskusie.

Ktory z tychto strachov je opodstatneny? Vystihol problem lepsie bratislavsky slunickar alebo viedensky Gutmensch? Ci sme len nasli dalsi dovod na radost nacionalistom na oboch stranach Moravy, dalsi dokaz nesurodosti politickych scen a objektivnej rozdielnosti mentalit dvoch narodov, dalsi klinec do rakvy europskej integracie?

Odpoved nech nam da Montesquieu - strach je sice opodstatneny vzdy, no nikdy by nemal byt podstatou sam. Strach je duchom despocie, ci uz ide o nutkavu potrebu neustale vyjadrovat svoju prislusnost, symptom spolocny burschenschaftom a pohrobkom ludakov, alebo o tuzbu, aby stat raz ten Zem a vek a LSNS konecne nejak zakazal. Nie propaganda je nepriatel: je to prostriedok, ktory len jedni vyuzivaju ucinnejsie, lebo prevladla predstava, ze osvetu staci urobit raz. No ani FPO nie je stelesnenim zla: mozno len ich politicki superi zaspali na vavrinoch.

System nikdy nenaucime hladiet do buducnosti. Jeho sluhovia, rozni Ficovia, Kurzovia a Stefunkovia, nepochopia, ze jeho otras je moznostou pre vnutornu obnovu a hladanie novych perspektiv. System nechape, preco pustam detom Popelku v cestine, preco profesori citaju Kanta a Muskovia vystreluju auta do vesmiru. To ho robi zranitelnym a druhotnym v ontologickej aj moralnej hierarchii oproti cloveku. Nemoze cloveku prikazat byt magorom - moze sa nim stat len sam. Ci je dobre robit z Moravy hradnu priekopu a pustat deckam Desmod, alebo radsej zalozit skupinu na propagaciu klinopisu - na to system odpoved neda, to si clovek musi zhodnotit sam. A moze!

Preto strach z noveho rezimu - ale aj zozratia nasich mamiciek ruskou propagandou - je predovsetkym moznostou byt odvaznejsimi, a teda lepsimi.



000000210845644508456529
Schwester
 Schwester      14.02.2018 - 03:45:35 , level: 1, UP   NEW
Moravske rozpravky a klinove pismo <3

System je nakoniec ( tak ako ego alebo optimalizovany clovek ) voci absolutnu len aproximacia, dobry sluha a zly pan

000000210845644508456468
aufhebung
 aufhebung      13.02.2018 - 21:57:21 , level: 1, UP   NEW
podcenujes vplyv systemu na moznosti jednotlivca
ludia si nepustia desmod, pocuju ho
kanta si neprecitaju, najdu si cas akurat na zlavovy letak
system ramcuje mantinely "mozneho" a ponuka pseudoriesenia

00000021084564450845646808456482
al-caid
 al-caid      13.02.2018 - 22:37:30 , level: 2, UP   NEW
ale tebe nic nebrani tomu sa Desmodu vyhybat, ci prehlusit ho trebars Helenou Fischer v mp3ke; rovnako aj ten letak

ako marxista by si mal mat vycibreny cit na vyhybanie sa a negovanie tohto vplyvu (vratane mantinelov "moznosti" ci "normalnosti") prinajmensom v ramci seba sameho ako kritickeho subjektu

0000002108456445084564680845648208456551
dobso
 dobso      14.02.2018 - 08:28:55 , level: 3, UP   NEW
vcera som si to iste vravel, ked som videl diskusiu nejakeho SNS-aka s Dostalom o tom, ci treba zakazat detom rozpravky v cudzom jazyku. Moje decka su bilingualne a slovencinu budu urcite ovladat lepsie ako ti traja diskutujuci dokopy, uz len skrz to kvantum knih. A zakon je mi u prdele lebo telku ani len nemam a (video) rozpravky im pustam z internetu, a to v jazyku akom len chcu.
Lenze ako pisu vyssie - mnoho deti to tak nema, pozeraju to co im naserviruje televizia, vratane tony reklamy na vyrobky podstatne pre zdravy vyvoj dietata. Mam z toho taky pocit, ze mas point, ale netyka sa to zdaleka celej populacie. Mnoho ludi proste zje co im nalozia.

000000210845644508456468084564820845655108456569
al-caid
 al-caid      14.02.2018 - 09:35:43 , level: 4, UP   NEW
a mnoho ludi ani nema co jest; z tohto pohladu, preco ta ma trapit takato drobnost? podla mna je to sucast demokracie, ze si niektori ludia nechavaju veci servirovat, a dalsi (a predsa netreba byt poslancom ci ministrom aby si k nim patril) to beru ako trh - a serviruju

00000021084564450845646808456482084565510845656908456578
dobso
 dobso      14.02.2018 - 09:54:33 , level: 5, UP   NEW
to nie je drobnost, petoze vsetci maju volebne pravo. Uplne ti davam za pravdu, ze pre typickeho citatela takehoto blogu by to co sa deje mal byt trigger zacat robit viac. Akurat ze v krcme ti stangasti povedia, ze "netreba sa bat fasizmu", a pritom fasistov volia.

0000002108456445084564680845648208456551084565690845657808456620
al-caid
 al-caid      14.02.2018 - 11:22:30 [2K] , level: 6, UP   NEW
nerozumiem presne tomu, co mi chces povedat; mal som taku slabu chvilku, ze som z par myslienok potreboval urobit mensi fejton, neviem ci by zaujal ludi z tvojej krcmy, no myslis, ze je to jeho ambiciou? nabuduce mozme zostavit program na nejaku osvetovu cinnost, ked chces, ved napis do posty

000000210845644508456468084564820845655108456569084565780845662008456624
dobso
 dobso      14.02.2018 - 11:27:27 , level: 7, UP   NEW
nuz ak nerozumies tomu co sa snazim povedat, pravdepodobne bude chyba v tom ze ja nerozumiem tomu co chcel povedat ten fejton. :)

0000002108456445084564680845648208456515
aufhebung
 aufhebung      13.02.2018 - 23:58:41 , level: 3, UP   NEW
ale sa divim lebo sam si zavesil slavnu esej od horkheimera https://kyberia.sk/id/8448465 ktory odvodzuje kriticku teoriu od marxovej formy kritiky ktory ju ma zase od hegela v kontraste od tradicnej formalistickej nedialektickej teorie a zavery tam su dost pesimisticke co sa tyka vyhliadok kritickeho teoretika

000000210845644508456468084564820845651508456604
al-caid
 al-caid      14.02.2018 - 10:45:41 , level: 4, UP   NEW
jj, ved som ju aj mal trochu na mysli; konkretne v nej ten pesimizmus nie je az tak silny - ono je tam este trochu nekoherentneho idealizmu, predstava o "rozumnosti", ktoru potom Adorno skritizoval, aby k pesimistickym zaverom dosiel; obsesia materializmom je vseobecne slabinou frankfurtskej skoly, podla mna aj Adorno chcel prejst k fenomenologom, ale uz bol prilis zapleteny do Horkheimerovho systemu :)

00000021084564450845646808456482084565150845660408456671
aufhebung
 aufhebung      14.02.2018 - 12:39:01 , level: 5, UP   NEW
point bol skor ze kriticka teoria ci uz materialisticka alebo idealisticka (aj ked tieto sa nevylucuju navzajom) by nevysvetlila jav ako izolovanu neznamu zalozenu na nejakej esencialnej kvalite (sloboda jednotlivca)

0000002108456445084564680845648208456515084566040845667108456722
al-caid
 al-caid      14.02.2018 - 13:46:44 , level: 6, UP   NEW
to je Horkheimerov problem, ze nie je schopny sebareflexie, ktora by ho posunula za nutkanie otvorit si zlavovy letak

trebars fenomenologia ponukla riesenia, ktore Adorno nazval "fantazmagoriami" - https://www.scribd.com/document/173842517/Adorno-Theodor-W-Zur-Metakritik-Der-Erkenntnistheorie

ked riesis ako je system zly, naucis sa fundovane stazovat sa (pekne pise Adorno: "was mit Fug Fortschritt des Bewusstseins heißen darf, die illusionslos kritische Einsicht in das, was ist"), no kam ta to posunie v osobnostnom vyvoji? je to ako pri tych identity politics co spominas, kriticky teoretik vlastne kritizuje system tym, ze sa donho zapaja, venuje mu cely cas a neveri, ze moze nieco existovat mimo neho

000000210845644508456468084564820845651508456604084566710845672208456736
aufhebung
 aufhebung      14.02.2018 - 14:21:55 (modif: 14.02.2018 - 14:26:14), level: 7, UP   NEW !!CONTENT CHANGED!!
skor len v systeme mozes hladat oporu pre dalsiu emancipaciu- kritika ti pomoze identifikovat protirecenia a trenia ale neda ti odpovede, aj ked neskory program frankfurtskej skoly sa preonacil aj na tuto notu (u nich bol shift ked nastupil fasizmus a silny monopolny stat na kulturnu kritiku od kritiky politickej ekonomie aj ked tato vzdy ostavala v pozadi)

dobre vyvoj FS zhrna esej od seyly benhabib https://analepsis.files.wordpress.com/2011/08/415_mapping-ideology-slavoj-zizek.pdf
tretia esej

toto je z obdobia prechodu:
'This changing function of theory' signals the growing gap between the critical truth of Marxism and the empirical consciousness of the proletariat, which the theory none the less continues to designate as the objective agent of the future transformation of society.[. . .]
Horkheimer maintains that the Marxian critical theory of society has continued to be a
philosophical discipline even when it engages in the critique of the economy; he names the three aspects which constitute the 'philosophical moment' of the critique of political economy. First, the critique of political economy shows the 'transformation of the concepts which dominate the economy into their opposites'. 11 Second, critique is not identical with its object. The critique of political economy does not reify the economy. It defends 'the materialist concept of the free, self-determining society, while retaining from idealism the conviction that men have other possibilities than to lose themselves to the status quo or to accumulate power and profit'. 12 Third, the critique of political economy regards the tendencies of society as a whole and portrays 'the historical movement of the period which is approaching its end'. 13 Horkheimer names these the 'philosophical moments' in the critique of political economy, for each conceptual procedure aims at more than the empirical comprehension of the given laws and structures of society, and judges and analyses what is in the light of a normative standard, namely, the 'realization of the free development of individuals' through the rational constitution of society. For Horkheimer, it is the critique of the given in the name of a Utopian-normative standard that constitutes the legacy of philosophy.

00000021084564450845646808456482084565150845660408456671084567220845673608457587
al-caid
 al-caid      15.02.2018 - 23:44:42 , level: 8, UP   NEW
vdaka, uz si hladam z toho clanky

ale uz aj tu vidis, ze uz (ci snad este?) v tom 1937 tam bolo to "conviction that men have other possibilities than to lose themselves to the status quo or to accumulate power and profit" - inymi slovami (Zizek nech sa trasie), ze sa z drapov ideologie da nejak uniknut: reklamny letak, napriek objektivnym kvalitam putania pozornosti, moze aj nejaky zeleninar odlozit (napr. po kritickom zhodnoteni tychto prvkov na uputanie pozornosti, ktore ho upozornia na to, ze sluzi "to accumulate power and profit" niekomu druhemu) a namiesto toho citat detom Sofiin svet, ak nie rovno Kapital

teda uz Horkheimer si vsimol, ze je to idealisticke... ja som bol v tom, ze az Adorno to skritizoval, tak ako tu myslienku "rozumnosti", co bola v tom clanku co som uploadol; podla mna 1937 bol este pred doslednym antiideologickym zameranim, pred negativnou dialektikou povojnovej kritickej teorie

ci to je uz dezinterpretacia habermasianky Benhabib? lebo "the very notion of an access to reality unbiased by any discursive devices or conjunctions with power is ideological" (s.7)?

0000002108456445084564680845648208456515084566040845667108456722084567360845758708457750
aufhebung
 aufhebung      16.02.2018 - 12:00:37 , level: 9, UP   NEW
pozicia ani nie je ze sa neda z ideologie uniknut ale u frankfurtskej skoly sa musis stat minimalne kritickym teoretikom aby si vedel zhodnotit situaciu (vela studia) ostatne to plati aj pre to aby clovek vobec pochopil Marxovu kritiku “nie je nic horsie” ako samozvani komunisti

ten spodny uryvok nie je reakcia na adorna ale na dnesnu prezentaciu toho ako ideologia posobi- ze uz nie je ziadna ideologia a realita je nam podana taka aka je
v negativnej dialektike je prekvapujuco len dalsia formu dialektiky odlisna od hegela - aj ked zrejme neskora frankfurtska skola opustila liniu kritiky politickej ekonomie teda robili skor kritiku jej superstruktury- odklon ak tomu dobre rozumiem nie je v tom ze by uz nenahliadali vztah kapitalu ako urcujuci ale v tom ze zmenou v systeme (prechod na fasizmus alebo statom riadeny kapitalizmus) sa kritika musi orientovat na kulturnu reprezentaciu systemu- dialektika osvietenstva a zatmenie rozumu rozpitvavaju ten duchovny level - ale nie su tam nejake odpovede- ak sa nerata odpoved stat sa kritickym teoretikom
z pohladu zmeny systemu je plodnejsi koncept “event”u- udalosti ktora sa udeje akoby necakane z nicoho nic a da na svetlo zamlcane protirecenia systemu rozobera ho badiou

0000002108456445084564680845648208456488
aufhebung
 aufhebung      13.02.2018 - 22:45:38 , level: 3, UP   NEW
ved preto doplnam tvoj nekriticky opis otvorenych moznosti o neviditelnu masineriu ideologie ktora cely ten system hybe po vymedzenych kolajniciach
negovanie vplyvu existuje ale je nasmerovane do riesenia symptomov zlyhania systemu - to mas od left liberals rieseni a ich identity politik ktore maju spasit system a reakciu na nich alt-right a neofasizmus v europe
jedna zla reakcia na system a druha reakcia na zlu reakciu
kriticke subjekty sa jedneho dna nezobudia a povedia si ze idu citat kanta, to je naivne