login::  password::




cwbe coordinatez:
101
63528
63584
1535684
2358522

ABSOLUT
KYBERIA
permissions
you: r,
system: public
net: yes

neurons

stats|by_visit|by_K
source
tiamat
K|my_K|given_K
last
commanders
polls

total descendants::
total children::3
3 K

show[ 2 | 3] flat


úryvok z rozhovoru s markom kvetanom zo soboty 29.4.06 v a4 pocas zaverecnej party MTP v povodnom zneni bez vyraznejsich zasahov editorsko-dizajnerskych

---------------------

M To je ale fakt stupídny termín – mediálne umenie.

D Ty ho nepoužívaš?

M Nie.

D A pod čo hodíš trebárs digitálne printy?

M Robím si veci a je jedno či si to nafotím, print je print, je grafika proste.

D Takže nevnímaš nejaký výrazný zlom medzi tlačou a povedzme vizuálnymi realtime médiami.

M Či máš chuť použiť sústruh alebo dobrý softvér, to je to isté.

D Cez telku tam máš iných ľudí trebárs. V sústruhu ich síce máš tiež, ale len v jeho výrobe, ale nemáš ich prítomných, keď sústruhom niečo vyrábaš.

M Ale oni na tom robia, tam prídeš, im to zadáš, vidíš že ti to robia.

D Dobre tak ináč, zober si, že nemaľuješ.

M No nie, lebo nemám ateliér.

D Však doma si vyhradíš kútik.. potrebuješ veľa miesta na maľovanie?

M A čo budem maľovať? Mikro obrázky?

D To tiež som videl..

M Ale nebaví ma to zase. A čo ja viem. Chcel som maľovať, ale nedalo sa to. Dalo sa to vytlačiť na šikovnej tlačiarni, ale nie maľovať.

D To nie je potom nezvládnutá technika?

M Technologicky sa to nedalo. Technologicky sa to dalo tlačiť. Alebo dalo by sa to, ale bolo by to tak nákladné a pracné, že je to blbosť, a preto bolo treba použiť lacné a dostupné médium tlačiarne.

D Takže vychádzaš z toho, že máš predstavu, ktorú chceš potom vizualizovať. Takže rýchlejšie je si to odfotiť a vytlačiť.

M Keď potrebuješ poznámky a ideš na prednášku, nikto si to nepíše ručne.

D Zase máš ale kopec ľudí, celé prúdy, ktoré sa vracajú späť k maľbe a berú to inak ako pragmaticky.

M Každý nech si tým prejde. Keď v rámci nejakého problému potrebuješ využiť nejaké služby a softvéry a neviem čo, tak fajn, použijem ich. Bola to dostupná technológia na urobenie určitých vecí, ktoré som práve robil. Použitie správneho nástroja. Nebudeš šróbovať šrób lopatou.

D Predtým si robil iné veci.

M Robil som inštalácie, performance.

D Takže to došlapalo a nejako preskočilo.

M To je taká línia, ono tie veci nejako išli a tam ako spôsobom normálne plynule prešlo do niečoho, prešlo to cez fotky, ktoré boli upravované, až potom sa to zbavilo popisného obrazu a prešlo to do čistých iba farieb digitálnych, ale teraz to zase vlastne ide naspäť.. a fakt to nechávam plávať, idem po téme a nechám ju vyčerpať. V podstate vystrelíš doprava-doľava a čo sa ujme, tak to robíš, ako ti je to prirodzené, ako máš náladu a ako máš chuť.

D Pri ľuďoch čo tu teraz na námestí vystavujú, sme si uvedomili, že niekedy je ťažšie preniesť vec do iného kontextu alebo ju predať alebo zaujať človeka inde niečím čo je tak globálne, že už osobná výpoveď nebola možná niekedy.

M Tie veci vznikajú paralelne vždy na x miestach, relatívne podobné a tu je to v mnohom zložité, vonku ani tak nie. A ten trh vonku je omnoho flexibilnejší a vzdelanejší, ináč funguje, tu nemáš určité skúsenosti. Tu je to stále investícia do niečoho, čoho zatiaľ nemá návratnosť.. nové média alebo nejaký iný luxus, nové médiá je blbý termín.

D A aký je lepší?

M Čo sú nové médiá teraz ako?

D Keď ti niekto povie, že robí festival nových médií, tak tam máš čo?

M To je ako keď ti niekto povie, že robí súčasný tanec. To je už tiež taký stupídny termín. Súčasný tanec už niekto robí päťdesiat rokov a stále je to súčasný tanec.

D Dnes sa to volá pohybová performance. Ale fakt, festival nových médií, trebárs aj tu.

M Je to o chlebíčkoch.

D Čo ešte tu chýba?

M To sám vidíš, odozva vonku žiadna. Je to nezvládnuté kampaňou, alebo ľudia tu nemajú záujem alebo ľudia chcú krajšie, efektnejšie klipy na MTV, alebo prečo sem nejdú? Alebo im stačí, že príde Massive Attack za pár týždňov a je to lepšie ako tlieskanie tu?

D Nemáme rýchly feedback, feedback trvá niekoľko rokov. Tu je dosť veľa podujatí k dispozícii, sú tu koncerty, workshop technológií v spojení s jedlom, varením, výstavy v menších neziskových galériách, kolaboratívne výstavy medzi galériami v rôznych mestách..

M To je v pohode, ale je to akcia robená pre 100 ľudí z Bratislavy. Je to celé kamarátšaft, tých ľudí poznáš, nemáš tu žiadneho človeka, ktorý zrazu príde z ulice a spýta sa, čo sa tu deje.

D Jednak máme predstavu o festivalovej činnosti, že priťahuje pozornosť širšej spoločnosti a jednak ideál niektorých západných festivalov, ktoré si dokázali vytvoriť v priebehu rokov buď hviezdy, alebo potom hviezdne témy, ktoré dobre znejú a ktoré sú predmetom debaty účastníkov festivalu.

M Ale je to aj o tej spoločnosti. Kde sa tu niečo odráža? Keď spoločnosť nereaguje, tak je asi zlý marketing festivalu. Vždy sa to musí nejakým spôsobom dať predať a keď to začne byť zacyklené iba vovnútri, je to stále pre tých istých piatich ľudí a už to je piaty ročník a na šiestom ročníku sa tu zase zídeme my a budeme len o rok starší.

D Nie je to možno o tom, že festival nedokáže svojimi formami reflektovať situáciu čo tu je?

M Akú situáciu?

D Možno už len tá neschopnosť si definovať situáciu, v ktorej tu žijeme. Bola tu debata o Creative Commons a zistilo sa, že prvá vec je pochopiť ako funguje copyright, potom sa môžeme začať baviť o copylefte a potom o tom ako fungujú zákony, dostaneme sa k tomu, že potrebujeme lobbying, ktorý je možný, keď sme súčasťou vyšších štruktúr, ktoré majú moc. No a toto je už spoločenská téma, ktorá sa importovovala od Lessiga z Kalifornie a došlo sto ľudí a bavilo sa. Boli tu akademici, študenti, umelci, galeristky, programátori.

M To nie je problém nových médií. Nové médiá sú veľmi okrajová téma stále na Slovensku. To, čo teoreticky a prakticky hádzať do tých nových médií, je problém celkovej kultúry. Chýba tu reforma kultúry ako takej, financovania, vnímania, dovzdelávania, prezentácie, archivácie. Tu je nejaký systém, ktorý sa rozbehol a financií je menej a menej a tá podpora pol percenta hrubého produktu je o ničom.

D Niektorí ľudia pohybujúci sa v kultúre berú tieto podmienky ako tému. Trebárs divadlo Skrat nedávno zdramatizovalo „vystúpenie“ mediálnej rady.

M No vidíš, ani by som o tom nevedel, kebyže mi o tom nepovieš, takže asi veľký dosah to nemalo.

D Ako na tým rozmýšľam, mne to príde na jednej strane ako sebastredné, teda je tam motív individuálneho vývoja účastníkov, organizátorov, ktorí si robia akciu pre seba..

M To mi príde ako keď narkomani majú terapeutické stretnutia.

D Nie, nie, to je o niečom inom.

M To už mám pocit, že na týchto festivaloch sa začínajú všetci ľutovať: tento rok to bolo zlé, budúci rok to bude lepšie.

D Nie, nie, tu je to iné oproti narkomanom v tom, že sa učíme ovládať nové formy.

M Oni sa tiež učia ovládať, znova zvládať svoje telo, vnímať niečo iné.

D Ale formy, ktoré možno nie sú v lokálnej kultúre zvládnuté, hej? Lebo nie je to minorita, ktorá má dobehnúť majoritu, ale skôr minorita, ktorá väčšine ukáže na nové cesty.

M Ale iba technológie. To je rovnaká haluška ako keď som bol na jednom kolokviu, že socha je mŕtva, lebo je hrozne pomalé médium, takže nemôže byť tendenčná a adekvátne reagovať na súčasné umenie. To je taká istá blbosť, keď tí ľudia v soche nie sú natoľko kreatívni, zdatní a nevedia sa presadiť a odprezentovať niečo, to je bohužiaľ to isté ako že nemôžeš robiť high digitálne umenie, keď nebudeš mať myšlienku.

D Možno socha je mŕtva kvôli tomu, že mala veľa času a tým pádom možností na presadenie sa..

M To je rozdiel, keď to budeš robiť pät sekúnd alebo päť rokov. Predsa, keď to bude mať gule, tak to bude dobré, hej?

D Zase treba povedať, že sochy sa robia dobré aj dnes, len majú dlhú tradíciu.

M Dokonca je možné, že sochy sú percentuálne stále na tom lepšie ako nové médiá, lebo tam príde hocikto, kto si stiahne nejaký plug-in, nejaký editor obrázkov a si myslí, že je kde-aký umelec.

D Áno. Ja mám pocit, že práve tento moment je jednak nový v čomsi a jednak aj smeruje k tomu, že človek.. Toto vidím teraz na akciách Atrakt Artu, chalani robia koncerty už niekoľko rokov, začali celkom zvysoka pomerne avantgardnou hudbou a stále mali problém, že im chodí na akcie málo ľudí. Ale ako som na to začal postupne pozerať zdiaľky a potom aj zblízka, tak ľudia tam nechodia ani tak kvôli konzumovaniu, ako sa pozrieť ako ešte inak sa dá, a teda pozrieť sa na nové možnosti práce s tým, čo majú oni tiež doma. Je to skôr forma zdieľania skúseností, či prístupov k médiu, ktoré je neuveriteľné dostupné. Prečo sa nepozerať na človeka ako takého ako na kreatívnu bytosť? Nemusíme značkovať umelec-neumelec, ale skôr ako nakladám s voľným časom, keďže ho mám veľa.

M No ale dobre, keď si niekto robí doma a teraz niekoho ide obdivovať, že ten to robí lepšie, že fajn, sú to zaujímavé vecičky, ale keď si to zoberieš, ešte je niečo také že.. takto by som ešte povedal, je to prezentované pre tak málo ľudí, že tí ľudia aj tak vycestujú von a tie veci vidia lepšie v podstate vonku a tie informácie majú načítané. A nie je tu bohužiaľ dosah na tak širokú masu, ale to je možno o doučovaní ľudí. Ľudia nie sú k tomu vzdelaní, aby to vnímali ako niečo čo nie je súčasťou našej kultúry.

D Návštevníci alebo potencionálni návštevníci?

M Potencionálni. Lebo tu máš ľudí, ktorí sem bežne chodia, v podstate to je uzavretá skupina ľudí, ktorá sa vždy iba nejakým spôsobom preskupuje. Koľko ľudí už len čo končia dejiny umenia, kurátori, sa venujú súčasným technológiám? Za šesť rokov sledujem, skoro nikto. Naposledy Juraj Čarný, Mária Rišková, a to sú v podstate jediní ľudia, ktorí k tomu majú vysokoškolské vzdelanie. A už vôbec nie súčasnému umeniu. A nie ešte zátvorka nové médiá koniec zátvorky. To už je tiež podstate skoro nikto.

D Možno už tento pojem má rôzne lokálne významy.

M Súčasné umenie?

D Jednak môžem povedať, že súčasné umenie definuje vydavateľstvo Taschen, ktoré sústredí nejakých umelcov do svojej publikácie..

M To už je západný pohľad na globálnu kultúru.

D Tak isto si ale môžem zobrať súčasné umenie ako produkciu absolventov vysokých umeleckých škôl na Slovensku.

M Oni končia niekedy v júni doktorandi a sú tam magistri a z nich zostanú 1-2 percentá ľudí, ktoré sa tomu venujú. To znamená, že z niektorého ročníka nie je ani jeden človek.

D Vznikajú ale zdravé veci tak, že niektorí z nich vytvoria komunitu, ako Stanica v Žiline, IC Culture Train v Košiciach, Kubíci alebo A4ka v Bratislave.

M No počkaj, ale aby ja by som bol umelec, nie je mojím cieľom si urobiť vlastný priestor, kde chcem mať výstavu. To už mi príde dosť zvrátené. Tu je spoločnosť a aby ma tá spoločnosť vnímala, tak ja investujem do toho, aby som urobil nový priestor, v ktorom sa budem prezentovať? A aby som tej spoločnosti ešte zaplatil a ľuďom vysvetľoval, že spoločnosť má so mnou komunikovať?

D Takýto prístup je kóšer už dlhšie.

M Je kóšer, lebo štát ti dáva nejaké veci, ale je typ určitých ľudí, ktorí to robia programovo, lebo to robia akoby galeristi, určité centrá, či inštitúcie, ktoré majú lokálny, štátny alebo súkromný kapitál, ale ja ako umelec nebudem vytvárať inštitúciu, ktorá ma bude prezentovať. Ja ako umelec si mám akože teraz urobiť inštitúciu, v ktorej sa budem prezentovať a zároveň reprezentovať aj inštitúciu a ešte sa tam pôjdem sám pozrieť a zavolám tých dvoch kamošov.

D Napríklad avantgardnejšie veci v umení v minulom storočí častokrát vznikali práve v takýchto podmienkach, kedy si umelci sami vytvorili interface alebo kontext, v ktorom prezentovali svoje veci, častokrát medzi sebou, alebo ľuďom čo boli práve okolo. Či už dadaisti v kaviarňach alebo Warholova Factory uňho doma. Teoretici sa toho častokrát chytili s niekoľkoročným oneskorením a dokázali to dať do slov.

M Teraz je trh tak globálny a tok informácií tak rýchly.. Keď robíš nejakú aktivitu, tak sa ti neoplatí obmedziť sa na jedno miesto, ale vyhľadávať aj iné trhy ako Slovensko, kde sa ti vrátia aspoň vstupné náklady, lebo tu je to stále o tom, že spoločnosť si všíma nie to čo vytvoríš, ale to čo vynaložiš na to, aby si im to odprezentoval. A to ťa nejako prestane baviť. A keď niekto sa na to pozrie, spätná väzba tu neexistuje.. Tu je proste jeden človek čo niečo programuje, jeden čo robí vjing, a dvaja robia nejaký noise, a tým to skončilo. A potom sú všetci akože makači, alebo najlepší, lebo to vždy robí jeden človek alebo dvaja, hej? A bohužiaľ to sú celé slovenské nové médiá, heh.

D Ďalšia vec je ako sa dá pozerať na Západ v týchto veciach. Jednak je tam trend Transmediale, Ars Electroníc, Sónarov, tých elitnejších alebo populárnejších prístupov, a tie nepracujú s termínom media art, ale nejakým voľnejším a ešte viac sa rozvoľňujú. Transmediale tento rok už prijímalo veci, ktoré sa dali značkovať contemporary artom. Na druhej strane sú tam väčšie či menšie inštitúcie pohybujúce sa v súčasnom umení, ktoré sa otvárajú, počnúc videami, ktoré sú bezpečné formy a jeden čas sa snažili už aj netové veci vystavovať vo veľkých galériách. Otázka znie, kde sa ty cítiš viac doma.

M Ja neviem, momentálne mám pocit, že občas umeniu nerozumiem, ale čo si hovoril, že človek robí nejakú formu alebo sa ju snaží prezentovať, tak ten boom prebehol v 70-tych, 80-tych rokoch dá sa povedať, nejaké iné technológie ako bežne používame. Niekto vymyslel olej a prestalo sa robiť temperou, lebo to bola technológia, ktorá umožňovala dlhšie pracovať s obrazom. Ale už to je proste tak akademické klišé ako video je akademické klišé, ako už aj ten kód je akademické klišé, a už je to normálne artikel, ktorý sa dá oceniť, ohodnotiť a neviem čo. To, že niekto programuje, programuje sa bohužiaľ už 30 rokov. Niektorí aj pomreli, čo to začali robiť. To už môžu dať do siene slávy. Macintosh mal 30 rokov pred troma-štyrmi dňami. To fakt nie je o nových médiách, je to o tom, že chceš nejakú myšlienku, nejaké posolstvo dať.




000001010006352800063584015356840235852202360951
bira
 bira      10.05.2006 - 15:26:45 , level: 1, UP   NEW
Ako laik s celkom prirodzenou a normálnou dávkou zvedavosti a záujmu o rôzne "druhy" umenia si dovolím povedať, že v tomto "z kontextu vytrhnutom" úryvku z rozhovoru bola povedaná podstata problému (ne)úspešnosti festivalu (aspoň pre mňa)...

D Čo ešte tu chýba?

M To sám vidíš, odozva vonku žiadna. Je to nezvládnuté kampaňou, alebo ľudia tu nemajú záujem alebo ľudia chcú krajšie, efektnejšie klipy na MTV, alebo prečo sem nejdú? Alebo im stačí, že príde Massive Attack za pár týždňov a je to lepšie ako tlieskanie tu?

D Nemáme rýchly feedback, feedback trvá niekoľko rokov. Tu je dosť veľa podujatí k dispozícii, sú tu koncerty, workshop technológií v spojení s jedlom, varením, výstavy v menších neziskových galériách, kolaboratívne výstavy medzi galériami v rôznych mestách..

M To je v pohode, ale je to akcia robená pre 100 ľudí z Bratislavy. Je to celé kamarátšaft, tých ľudí poznáš, nemáš tu žiadneho človeka, ktorý zrazu príde z ulice a spýta sa, čo sa tu deje.

D Jednak máme predstavu o festivalovej činnosti, že priťahuje pozornosť širšej spoločnosti a jednak ideál niektorých západných festivalov, ktoré si dokázali vytvoriť v priebehu rokov buď hviezdy, alebo potom hviezdne témy, ktoré dobre znejú a ktoré sú predmetom debaty účastníkov festivalu.

M Ale je to aj o tej spoločnosti. Kde sa tu niečo odráža? Keď spoločnosť nereaguje, tak je asi zlý marketing festivalu. Vždy sa to musí nejakým spôsobom dať predať a keď to začne byť zacyklené iba vovnútri, je to stále pre tých istých piatich ľudí a už to je piaty ročník a na šiestom ročníku sa tu zase zídeme my a budeme len o rok starší.


vážne, pre koho ho vlastne robíte?



00000101000635280006358401535684023585220236095102361355
pikseliahky
 pikseliahky      10.05.2006 - 18:13:54 , level: 2, UP   NEW
cielove skupiny:
studenti umeleckych odborov, studenti vied o umeni, studenti humanitnych odborov, ludia zaujimajuci sa o sucasne umenie, ludia zaujimajuci sa o technologie, ich tvorive vyuzitie a spolocenske dopady, siroka verejnost, hladna po kulturnom vyziti v pomerne nekulturnom prostredi.

to, ze ci sa to podarilo tymto skupinam uspesne odkomunikovat je jedna vec (a najma zalezitost rozpoctu), to, ci sa tieto skupiny o veci zaujimaju, je druha vec (osobna skusenost vravi, ze casto prave filmari nechodia do kina, hudobnici na koncerty atd.).

povedat, ze to robime pre uzky okruh ludi, je zjednodusujuce, pretoze
nikdy tu nebol budget na oslovenie sirokych vrstiev, a co ti nenatlaci promo kampan do hlavy, tak skratka neregistrujes.

0000010100063528000635840153568402358522023609510236135502363577
bira
 bira      11.05.2006 - 15:49:15 , level: 3, UP   NEW
no, uvediem len jeden príklad situácie - mobile studios na SNP, jeden deň som tam strávila celú obedňajšiu pauzu, vyše hodinu a pol a pozorovala som dianie okolo..
na jednej z "búdok" bol text, ktorý ozrejmoval "pozadie, či pôvod a účel" mobile studios, ich putovanie po európe.. samozrejme že to bolo v angličtine. ja anglicky viem, ale za ten čas čo som tam strávila sa pri búdkach pristavilo mnoho ľudí ktorí zjavne anglicky nevedeli, čiže textu nerozumeli a preto ich to odradilo hneď na úvod zistiť niečo viac.. tí smelší sa snažili vyzistiť niečo aj od prítomných "účinkujúcich", avšak väčšinou bez úspechu, pretože decká (vtedy tam bola jedna skupina z grafického dizajnu so svojou inštaláciou o MARSE )namiesto toho aby niečo vysvetlili, strkali ľuďom do rúk dotazníky na vyplnenie - tiež v angličtine...
takže skoro všetci "bežní" ľudia odkráčali preč... jediný starší pán nadšene vyplňajúci dotazník bol francúz..

a tí ktorí postávali okolo...boli väčšinou samí insideri alebo ich kamaráti..




000001010006352800063584015356840235852202360951023613550236357702363829
pikseliahky
 pikseliahky      11.05.2006 - 17:03:15 , level: 4, UP   NEW
mmmm, treba sa spytat riesitelov mobilnych studii. co vy na to?

00000101000635280006358401535684023585220236095102361355023635770236382902364557
muna
 muna      11.05.2006 - 21:24:54 , level: 5, UP   NEW
o mobilnych studiach sa da diskutovat na vela vela urovniach - od tej praktickej (promo skor, vsetka komunikacia aj v slovencine, interakcia s navstevnikmi), cez programovu (nedostatok doprovodnych akcii okrem instalacii, ktore ale mohli byt aj v nejakej galerii..)osobnu (teda ze hlavni organizatori z berlina boli mierne povedane neustretovi, vrcholne laxni a neprijemni), az po ideologicku alebo koncepcnu (ma toto byt public art? ak nie, ako inak ho robit? ako a ci vobec spolupracovat na takychto projektoch a to este zdaleka nie je vsetko..)
tvoja hodinka a pol, bira, mozno nebola z najlepsich, ale urcite ani z najhorsich.
MASA bola performance, ktora teda nespocivala vo vysvetlovani ludom, ze je to performance, ale neverim, ze by decka z vsvu odmietali podat akekolvek info o tom, co sa tam deje. nebolo to zase take tragicke.
jasne, ze rezervy su stale, a tiez je jasne, ze toto si este sakra dobre premyslime, ze co sa tam vlastne odohralo za ten tyzden a preco.
minimalne v katalogu k mobilnym:)
(zas len pre zasvatenych:))



0000010100063528000635840153568402358522023609510236135502363577023638290236455702365766
bira
 bira      12.05.2006 - 12:11:18 , level: 6, UP   NEW
moja hodinka a pol bola v skutku príjemná...

len mi to, čo som opísala, bolo ľúto..povedzme aj kvôli deckám z všvu, ktoré na svoju inštaláciu mali len pár dní a poriadne sa namakali...

0000010100063528000635840153568402358522023609510236135502361369
muna
 muna      10.05.2006 - 18:23:30 , level: 3, UP   NEW
promo samozrejme nie je len o budgete, ktory na to mas, ale aj presnom zacieleni, vyuziti roznych kanalov, ustnej propagandy atd. tento rok sa o to nemal kto postarat - vypadne jeden clovek a s promo je koniec. plagaty tiez mozno mohli byt komunikativnejsie atd atd, detaily, ktore si clovek uvedomi az po..

ale druha vec je, ze mozno naozaj na takyto typ akcii viac nez 100 ludi nikdy nepride, lebo ich tu proste viac nie je. a mozno to nie je nic zle - masovu zabavu, myslim, nema v umysle robit nikto z nas, tak sa necudujme, ze tie masy ani nechodia.
co sa tyka vychovy publika, zda sa mi to dost pochybne..

000001010006352800063584015356840235852202360951023613550236136902362028
pikseliahky
 pikseliahky      10.05.2006 - 22:48:44 , level: 4, UP   NEW
pochybne... je pravda, ze za 5 rokov festivalu novych medii si pri cielavedomej aktivnej praci s verejnostou dokazes vytvorit okruh ludi, ktori sa po prekonani pociatocnych obav z novych veci stanu nadsencami - najma studenti. ale tu sa maloco deje cielavedome a dosledne, co ma ciastocne na svedomi prostredie, ktore nie je uplne idealne na taketo aktivity, a ciastocne uz neschopnost festivalovych akterov mysliet a konat s predstihom. sice sa tomu necudujem a nepoznam ani ine riesenie ako ze sa do toho niekto poriadne obuje a naozaj tomu venuje extremnu energiu (pretoze tu naozaj treba vynalozit nestandardne velke mnozstvo energie na zakladne veci), ale netreba sa cudovat ani tym vysledkom potom.

00000101000635280006358401535684023585220236095102361355023613690236202802364582
muna
 muna      11.05.2006 - 21:32:43 , level: 5, UP   NEW
nedostatok predstihu, doslednosti a cielavedomosti je myslim hlavne v tom, ze vsetci sa tomu venuju okrajovo, popri dalsich veciach a projektoch..
vsetko alebo nic je prilis radikalne, ale mozno ze pat rokov je naozaj moc.
ked uz teda takto neveselo..

000001010006352800063584015356840235852202359403
pikseliahky
 pikseliahky      09.05.2006 - 21:33:15 , level: 1, UP   NEW
ale mohli by sme sa tiez spytat, co je cielom festivalov ako multiplace. oslovit siroke masy? takyto pristup vedie v pripade dostatocneho financneho krytia k obludnostiam typu ohnostroje alebo stihacky nad dunajom na ars electronice... zaujimave je podla mna prezentovat nove tvorive veci, ktore sa v tradicnom "artovom" kontexte neuplatnia, prave preto, ze je tradicny. a tu si moze clovek viac dovolit experimentovat s inymi sposobmi komunikacie a novymi konceptami, aj za cenu, ze experiment trebars nemusi vyjst, ale je tu pocit, ze TOTO sa aktualne deje. teda v idealnom pripade, ze ano. a to, ze ma byt zvladnute promo, je samozrejmost, ktora u nas neni samozrejmostou preto, ze taketo festivaly funguju v amaterskych podmienkach. personalnych, ale najma financnych. a kym sa nezmeni toto, tak nemozeme cakat nic ine, ako podujatia pre skupinky zainteresovanych.

00000101000635280006358401535684023585220235940302360562
gnd
 gnd      10.05.2006 - 13:10:14 (modif: 10.05.2006 - 13:11:43), level: 2, UP   NEW !!CONTENT CHANGED!!
ja mam zase taky nazor ze pokial sa bude donekoneca nadavat na vladu a obvinovat ju zo vsetkych zlyhani a to tak ze toto a hento sa pokazilo preto lebo ste nam nedali dost $$$ tak to take stale bude. podla mna ked je jasne ze na nieco sa nezozenu peniaze stadial alebo stadial tak skusat ine cesticky alebo proste cely festival a podobne riesit tak aby to za dane peniaze bolo co najefektivnejsie. ja fakt nerozumiem co sa to deje ale hen multiplace bol uplne najhorsi... nula zaujmu u ludi.. nula zivota alebo nejakej tvorivej atmosfery .. fakt ze taka cierna diera pocas tyzdna... a si myslim ze sa to dalo spravit lepsie.. ovela lepsie.. a nemyslim si ze o rok to bude lepsie (ako kvetan cynicky poznamenava) .. pokial sa nenajde iny model ako robit tieto veci s ludmi, najme s ludmi ako publikom, tak to pojde uz iba dolu vodou.
za tie roky co sa robia tieto veci, festivaly a workshopy, malo nastat nieco ako vychova publika a ziskavanie noveho, mala sa dosiahnut nejaka zmena vf potencialne zaujatej verejnosti. jedine co sa stalo je ze sa este viacej nadava na stat ako male peniaze dava.

0000010100063528000635840153568402358522023594030236056202363874
weirdo
 weirdo      11.05.2006 - 17:21:55 , level: 3, UP   NEW
nemyslim si, ze MTP je obrateny do seba. vlani aj teraz tam uz bolo dost "otvorenych" akcii. kolko ludi bolo na pocitacovej damskej jazde by ma zaujimalo napriklad - bola si tam bira? mala si pocit, ze tam nemas sancu zapojit sa?
a ked sa pred rokom robil sluchadlovy placard, kde mohol hocikto prist a stat sa "sucastou programu", boli tam iba ti, co sami hrali. ja som sa bol pozriet a bol som asi jedinym divakom. takze je to asi trochu inak. to samozrejme neznamena, ze sa nikto nezaobera tym, ako urobit veci lepsie (konretne napady/namety su vitane))

ak sa ma MTP pohnut dalej, musime sa bavit o forme ako su veci odkomunikovane (v promo zalezitostiach su stale rezervy suvisiace s tym, ze sa to nikomu nechce robit a tak to konci tak, ze sami organizatori iniciativne den-dva pred svojou akciou rozosielaju info).
druhou zasadnou vecou su peniaze - ak sa este niekto nezmieril s tym, ze budget typu ars electronica alebo transmediale a s tym suvisiaci tucny program na MTP nehrozi, mal by sa prebrat. skor nez od statu sa peniaze sice daju zohnat od kulturnych institutov, netreba sa ale nechat namotat a nanutit si blbosti (co boli tento rok mobilne studia alebo napriklad "workshop" ovala).

multiplace ma imho ten isty problem ako A4. ide dopredu len zotrvacnostou, nadsenie sa pomaly vytraca. je to aj preto, ze pocas akcie sa napr odrazu ukaze, ze ju v skutocnosti organizuju jednotlivci a ti nemozu naraz pomahat technikom, riesit zmluvy, vozit hosti do hotela/na obedy a este si uzit iny program. to uz nie je len o prachoch, ale o absencii timoveho nadsenia..

urcite by bolo vselico ine aj vtedy, ak by sa robili iba veci, na ktorych ludom osobne velmi zalezi a na vhodnych miestach (nezatazenych byrokratickymi problemami a pod). to pochopila marisa a bol to myslim aj jeden z dovodov, preco si nasla novy priestor, hoci na prvy pohlad sa akoby vracia o niekolko levelov spat a musi riesit elementarne problemy typu elektrina ci nedostatok techniky.

000001010006352800063584015356840235852202359403023605620236387402364569
muna
 muna      11.05.2006 - 21:29:25 , level: 4, UP   NEW
uuuuuuuuuuuuuuuu
temne casy nastali, tak sa mi zda, ze sa o tom bavime uz dost dlho dokola...

0000010100063528000635840153568402358522023594030236056202360895
pikseliahky
 pikseliahky      10.05.2006 - 15:11:47 , level: 3, UP   NEW
nenadavam na stat, ale hovorim jednoduchy fakt: v amaterskych podmienkach s vycerpanymi ludmi (preco su asi vycerpani? mozno su neschopni.) sa neda robit sviezi, energicky, nadseny, subverzivny, radikalny, skratka namakany festival. a ak aj hej, tak urcite nie 5 rokov. to je jedno, ci stat, alebo mesto alebo mestska cast, alebo eu alebo sponzori - vsetko sa skusalo, ale ked ludia nemaju profesionalne podmienky na pracu, tak sa dost tazko da spravit nieco uzasne. na tom predsa treba robit cely rok a nie len mesiac pred festivalom. a tu je ten problem - nielen v peniazoch, samozrejme, ale v publiku, ktore zase nieco treba: vychovavat, zaujat dobrym promom, presviedcat, ze to nie je len pre elity. skratka spolocnost je tak nastavena od donorov az po divakov. prvy enter multimediale v roku 2000 mal uplne na hovno program, ale cesky telekom mu dal milion na rozbeh + granty. a ten festival napriek zlemu programu (v tomto si myslim, ze este stale sme na tom trochu lepsie, aj ked je toho menej) vyzeral ako UDALOST. a to je dolezite, aby sa nejaki ludia zacali o nieco zaujimat.

000001010006352800063584015356840235852202359403023605620236089502361368
dusanson
 dusanson      10.05.2006 - 18:22:37 , level: 4, UP   NEW
no hej, ked si uz len zoberies z EMM 2005 toto http://www.entermultimediale.cz/?id=press&nlang=1 a aj samotny pristup ciantu, tak to moze posobit ako reklamka pre vyrobcov hardveru, ale napriek tomu boli reflektovani okrem technooptimistov (ci uz podnikatelov alebo romantikov; Pixel) aj kritickym akademizmom (sekcia Theory, tiez Cinepur), studentami (Click!, Literarky) ci spievajucim spolocenskym zurnalizmom (Reflex, Lidovky, Respekt). o tohtorocnom MTP som si precital v Domine a kratsi text bol v SME, tu to kriva urcite -)

00000101000635280006358401535684023585220235940302360562023608950236136802362032
pikseliahky
 pikseliahky      10.05.2006 - 22:49:48 (modif: 10.05.2006 - 22:50:56), level: 5, UP   NEW !!CONTENT CHANGED!!
no a v domine ho napisal rodinny prislusnik jedneho z organizatorov a v sme zase kolegyna ineho.) takze kvalita prostredia a jeho schopnost reflektovat aspon samo seba, je zufala. a jedine, co tu moze pomoct, je hovorit a pisat o tom co a preco je zaujimave v sucasnom diani.

0000010100063528000635840153568402358522023594030236056202360674
dusanson
 dusanson      10.05.2006 - 13:49:34 , level: 3, UP   NEW
vsak ani nemam pocit ze sa tu niekde nadava na vladu, debata je uz dalej trochu, ze co robit s tym co je. kvetanov argument bol najma to, ze kym sme zamerani najma na formu, a nie na mesidze, tak publikum redne.

00000101000635280006358401535684023585220235940302359728
dusanson
 dusanson      09.05.2006 - 23:11:21 , level: 2, UP   NEW
v podstate vytykal najma orientaciu na formu - nove media, nove technologie atd, aj ked sa posledne dva roky aj ta rozvolnuje (divadlo v sukromnom byte, moravcikova kovova instalacia na namesti) a absenciu explicitnej reflexie spolocenskeho diania ako je to v umeni normalne, napriklad k volbam tam nepadlo ani slovo - vadi/nevadi? aj ked je pravda, ze zdielanie ovladania technologii sa da chapat aj ako politicke gesto. a je uz viacmenej zretelne ze multiplace ma s ars electronicami spolocne len slovo festival v podtitule a ze to nie je vobec na skodu -)

0000010100063528000635840153568402358522023594030235972802361215
pikseliahky
 pikseliahky      10.05.2006 - 17:11:52 , level: 3, UP   NEW
tak trochu ironicky moze vyzniet, ze prave marek chcel povodne robit festival compost, zamerany prave na nove media. tam by rovnako, ako pri ostatnych podobne orientovanych akciach, boli klucove slova technologie a kreativita. co sa medzitym zmenilo?

000001010006352800063584015356840235852202359403023597280236121502361326
dusanson
 dusanson      10.05.2006 - 17:59:47 , level: 4, UP   NEW
jednak marek a jednak sme sa s tymi kompami uz fakt naucili robit

000001010006352800063584015356840235852202359037
Divani
 Divani      09.05.2006 - 18:41:29 , level: 1, UP   NEW
marekovi kvetanovi vdacim za to, ze vzdy spolahlivo trafim do skusobne.

:)