login::  password::




cwbe coordinatez:
101
63539
63556
1122092

ABSOLUT
KYBERIA
permissions
you: r,
system: public
net: yes

neurons

stats|by_visit|by_K
source
tiamat
K|my_K|given_K
last
commanders
polls

total descendants::
total children::3962
105 K

show[ 2 | 3] flat

Po rozchode rodičov, ak majú obaja o starostlivosť o deti záujem a vytvorené vhodné podmienky, tak:
deti by mali byť v striedavej starostlivosti
 
0%
deti by mali byť v starostlivosti jedného rodiča so širokým kontaktom s druhým rodičom
 
0%
deti by mali byť v starostlivosti jedného rodiča a stretávať sa s druhým na víkendy
 
0%
deti by mali byť v starostlivosti len jedného rodiča a na druhého zabudnúť
 
0%
234 voted

visby0
smok0
Barix0
chocolat0
burinka0
dixi____0
tom_myto0
cache0
maryjanne0
hordenn0
lady darth0
jklmn protivny0
Aroth0
mitb0
sju0
Iluviel0
Phaceo0
neviem*0
your biggest...0
zlobiva micka0
dno0
mysak0
mrjn0
burbaky0
sob0
beek0
iMbUS0
Batko0
ash0
goatree0
mimmon0
mirex0
stamina0
binary riot0
hanynka0
pesiak0
zdienka0
azzazelo0
i.gor0
mamaralo0
mofo0
haVRANok0
zyn0
instantna sv...0
6*0
bangadabagasawa0
studenyRadiator0
eiv0
rytier kozmo...0
huno0
nydalic0
swallow0
hypnotik0
dighadica0
mazhead0
k0
Milka0
alienka0
960
losmonos0
ivik1
maxx1
week1
marzshek1
Bemani1
jukebox1
calmo1
peedro1
barborecka1
ode1
vesnabesna1
basuu1
muna1
zara1
coffee1
0x230FF12
drobna2
dalver2
f0rk2
majkl2
femme2
beshtia2
2pug2
KaT2
smotko2
Cudo2
bira2
dj eRko2
andreja kvie...2
shady2
wintop2
stiglar2
mj2
dnes nie je ...2
milton3
cigan4
krijo4
bebe4
drakh4
wo.hu4
jancula4
sash4
mata4
ZuZ4
dumi4
&rej4
bR4n04
Prospero4
serfi4
_4
urza4
soborka4
aeon4
-5
been there5
Sona5
g-(ro)man5
xado5
hvizdo[Locke...5
kubkolienka5
aschenblond5
zuna5
Vladdo6
myschell6
stanci satanci6
analogrunner6
Samorost6
rastiak6
fazulisko6
anance6
Huto6
noele7
anaked7
anjinator7
mammam7
ondatra9
niekt09
MiKeL9
randlover11
def11
fero11
pUnKA11
JoKe a.k.a. ...11
Alenie12
holdsun12
weirdo12
ynpi12
alfonz12
Umbrella umr...14
blondava mrha14
osa14
Standard14
lesana14
zu*14
sinba14
matelate15
dzamila15
dag15
k0fein16
aztec16
epxd19
hauso20
198420
antimon20
barker20
gabcheese20
mayor23
Macarat25
svetielko25
jj25
b3Ast25
roro25
chav25
eRKK25
ooo26
lilith28
b.b.28
halucigenia28
Lucsia28
mammothica28
klr kdd28
mikco28
zuza28
dubpoet28
zemo29
Dash29
barborella29
knedlis30
rzelnik31
lubomier.sk35
nin36
IDENTITA36
baran36
catiga36
zmetak36
cierny_kocur36
memento.mori42
mnau44
sioux44
huba44
efia44
AGDAX48
dancinka48
dpdl50
pstmn50
savabian51
tralala51
delorean52
Pimpi53
hargi54
TcHai54
J.F.K.56
slash58
p4r4nojko58
Dorian62
zix62
bogues63
keyser soze64
future66
peal66
kkappabear66
jedlovec[Loc...66
sloniik67
mimiak68
XcomeX69
vygidor69
ondrish70
miloo73
Polo73
kybu76
adam devop76
iluzia76
milon78
ZazvoR78
silent motion79
mattus80
mrkqua80
alexis85
casi_cada_mi...85
tulenya86
edna soledadova86
Ywettka87
mate200287
Ciny88
martin88
Rience93
bifrost93
tramalia93
basi95
Esther Kocic...95
astrud95
twytka96
pe:98
masaker_mudr...100
espinozino102
L4ky102
sine104
sfilipum104
oregon104
andos105
bozena106
tatratank108
Sante109
janella112
Perca113
reason114
Nakam117
jevgenij117
barbar117
jahmutro125
magenta131
horror lamarcki131
nyota135
olgoj chorchoj137
T*144
sneh146
soonic147
danger maciak148
ceruzka148
sementex159
dark matter161
zrnk☉175
svarga179
arrow180
je te tue180
luck180
anna.183
ew183
koza183
pueblo189
vlku189
cellardoor196
judit.196
ketsl196
petka196
bazalka202
Naya202
mya202
ananas205
gutta205
rastopato207
pj210
z213
Silo214
acidq215
iinsomnia220
mikmak224
Coca - Cola225
TheWhiteOne231
DADA malucaa233
nadia233
schubro233
gabor233
zdravy uch238
pejdza239
lussul247
egres251
zazracnica252
clondyx254
8254
L'amour et l...260
koller262
awk268
Yossarian286
emko290
snowee296
shereel296
exe_bege296
RicCo299
*sykorka*304
steve_mcqueen308
deathangel313
techko320
Polk:o)321
blazeNA324
pole324
wiila324
bylinka325
pani Z333
sasha333
mental shape333
anubis334
ygerg335
efe341
boba344
bunkd344
delMAR357
zmurkobill360
oblacek361
BRIAN WASHING368
m.l.s.368
Lester370
zjazdar372
jour372
PAS-T-ELKY375
Chimera379
janeire379
cocteau379
anelma380
p911t382
ilith384
vili:am386
blue frequency391
evil fufu391
nokoklaus396
1744396
kyborg bez z...398
michalides398
Ligeia398
zakuklenysmerak400
Ghani402
gizo402
rucho402
laskonka407
kiara418
kvoruska418
Siren421
marka421
hurahura422
hany426
jamajka429
hilda433
wiro443
108448
mono452
freemason453
prihoda453
lucifer453
adam453
FlyingHigh465
kuky465
meisa466
spirit466
rigor475
hashka487
djiabliq487
mit497
eev507
ruben518
macrek547
mimozuza549
azazel[Locke...551
cubic551
gucci551
hojso559
nika568
chelly573
budha573
farebna573
uwe filter586
Murraya592
pan matus592
ja592
*amanita*596
potion600
aptost606
s7607
daboss622
tihuana631
mischele633
mohy642
hrusa645
Cervesnicka648
FeedTheMachine652
lupus yonderboy652
jan!s656
Brian Griffin662
sashee675
karkulka680
hooger689
oce691
nexoplexo691
and.718
nebraska718
KS.737
mivalko740
the harph766
footstep768
maximus768
Poppy Ig779
kris rubin782
hado791
SilWeR793
spiralKAT803
umami805
touch me i\'...831
Rick_848
OKSid848
chss853
alice855
riske859
Glegla874
bite my shin...876
pEdRo901
vilamos910
neurobrko911
retrarter911
Iane911
gizyka919
bashathorr921
brnd925
Renata949
ntn962
C[elkom]iny968
laura982
zuzatka990
carla998
Petra1231011
makka1012
triptamine1018
valika1022
drzor1028
Tutti olovranti1033
Vipo1039
adja1087
mjhoua1096
magnific1111
goldwyn1118
freak1125
los ageless1139
Amber1147
freezy1153
omacka1157
,.,1161
karkulocka1180
koláčová1181
jobb1182
Sirecka6661182
.tove1183
dontbelight1183
schpataq1192
tak uz snad ...1225
Manitoba1233
Ulotrich1238
lemonxd1244
aceto1245
IMH[Locked_OUT]1259
Sibal1260
iwushka1264
frrk1269
pajkus1282
zouka1302
jurajcok1313
empties1381
shaznay1405
Filach1422
sckb1442
filtra1450
x00r1454
yshish1459
goy is dead1465
vykĺbená z...1468
Leniaska1484
reactive1486
Cluster1500
chalmo1522
w1523
dlhy1533
neresus@81541
izi1555
vanilka1563
kamikadze[Lo...1614
pyxel1668
viff1744
effiks1746
joanka1755
human1790
khale1803
patuloz1815
Vietor1868
xtabay1874
ludna1881
Dalí1941
K81968
bmx1990
bib2007
machia2014
harp2024
Tomik2048
maj_ka[Locke...2059
borjazzub2086
freto:cka2108
mr gramma2122
Kaboom!2150
Majka_s2180
hanja2201
whiff2261
bon2303
Alexej2358
Aaltroy2373
garooka2377
vladia2414
MalaLiska2414
elfo2417
xenqa2432
Dar22445
vallerie2474
ne_ve_na2486
julles2493
komi2505
mizzy2537
powaq2562
monika2575
2576
Indalam2612
barzyako2633
mik2682
hulibrko2693
sophie2718
zzzana2746
otep2768
maraki2781
Votrelec2786
hviezda2791
theresqa2819
gorgona2819
ProphaGhandhi2836
rentboy2838
sisa2867
hrominka2881
vincent2932
Got milk?2941
Joker2942
austyn2998
evergreen3003
Zunajda3010
Hydan3010
zuzahov kuna3057
pettrusha3072
crystalized3073
elbe3096
Tulak3132
marna3154
Punani3159
bosorka xy3221
alma3290
nastan3449
inge3477
Ruza3518
kacik3537
droby3549
Killswitch3596
stupid3667
chiquita3738
mata hari3760
minula3803
Neo Amazingl...3858
fay4016
jasmin4049
moongose4075
happy-children.jpg
KLUB RODICOV KYBERIE

Haloooo! Si tato? Si mama?
Tak tu je to miesto, kde si mozeme vymienat skusenosti o rodicovani, vychove
a vsetkych tych radostnych starostiach a milych trapeniach, ktore so zivotom
so svojim potomstvom suvisia...
Takze - tatovia, maminy - rozbalujme to tu!!! vsetko povolene!
Casom verim ze aj spolocne rodicovske vylety, uzitocne informacie, vychova,
skolky, skoly, skusenosti, hracky, knizky, manie...


A TU su fotecky nasich ratolesci Kniha priani a staznosti: mimmon :)

ak ste este len "pred" - special forum pre vas:DOCTOR YOSSA
a ak ste "po", tak forum Ako s detmi po rozchode?

|: rôzne témy: :|
TVORIME BABY FRIENDLY PLACES | Dieta a macka | Plavecké kurzy pre deti | Ako oducit dieta od nocnika | Bezplienková metóda | Očkovanie - za a proti

|: zaujimave sites :|
http://www.detivpohybe.sk/ | http://www.ktovtebebyva.sk | http://www.uptoten.com | www.modrykonik.sk
http://www.pinkcakebox.com | magimaxclub.net | BABKOVE DIVADLO - program | AHA DIVADLO - program | ALMA Centrum | DETSKÉ kníhkupectvo MRKVIČKA | Projekt KID | Rodičia a ja | Choré dieťa | Mrte najviac rozpravok na stiahnutie

|: already discussed :|

Očkovanie - pre a proti
Online kurz o očkovaní | Očkovanie 1 | Očkovanie 2 |

Tehotenstvo/pôrod/prípravy na dieťa
Prehryznutie pupočnej šnúry & pupočníková krv | Na čo sa pripraviť po narodení dieťaťa | Výber kočíka | Nosič, šatka | Pôrod doma

Výchova
Tipy na hry s malými deťmi | Obdobie vzdoru | Večerná úzkosť | Obdobie vzdoru a určovanie hraníc | Uspávanie | Uspávanie 2 | Súrodenecká žiarlivosť

Vývin
Poobedný spánok 1 | Poobedný spánok 2 | Odúčanie od plienok | Odúčanie od plienok 2 | Prechod na kravské mlieko | Odstavenie od dojčenia | Vlastná izbička |Nočné dojčenie | Nechuť do jedla | Lezenie vs. plazenie


Špaldové piškótiky od Emko

Foto mix kyberanskej Generation 2010 ;-)

|: na vážnejšiu nôtu :|
www.adopcia.sk | www.navrat.sk | www.plamienok.sk | www.anjeliky.sk




0000010100063539000635560112209208654320
burinka
 burinka      19.08.2019 - 12:03:59 [46K] , level: 1, UP   NEW
Dnes rano mi moja krasna manzelka po bezproblemovej sekcii povila krasnehoo syna!

Vola sa Oliver, vaha 3410 gramov, a 48 cm. A mam z oboch obrovsku radost, zvladli to uzasne! Vela zdravia im prajem a coskoro sa uvidime doma, jeho sestry sa uz nevedia dockat! :-)

000001010006353900063556011220920865432008654442
mnagy
 mnagy      19.08.2019 - 19:16:12 [1K] , level: 2, UP   NEW
Asi myslis vam? :) Gratulacie.

000001010006353900063556011220920865432008654426
zakuklenysmerak
 zakuklenysmerak      19.08.2019 - 18:14:10 [1K] , level: 2, UP   NEW
Blahozelam! Aj my mame Olivera a je to super! :)

000001010006353900063556011220920865432008654422
didaktikskalica
 didaktikskalica      19.08.2019 - 18:02:59 , level: 2, UP   NEW
Congratulation

000001010006353900063556011220920865432008654403
dobso
 dobso      19.08.2019 - 16:40:30 , level: 2, UP   NEW
gratuliren!

000001010006353900063556011220920865432008654352
Ciny
 Ciny      19.08.2019 - 13:46:53 , level: 2, UP   NEW
Gratulujem :)

000001010006353900063556011220920865432008654321
stamina
 stamina      19.08.2019 - 12:05:08 , level: 2, UP   NEW
ppc, gratulujem!

00000101000635390006355601122092086543200865432108654350
burinka
 burinka      19.08.2019 - 13:35:32 , level: 3, UP   NEW
dik :-)

0000010100063539000635560112209208653738
jukebox
 jukebox      17.08.2019 - 08:43:13 [4K] , level: 1, UP   NEW
https://lubomier.sk/za-blbost-do-basy/

0000010100063539000635560112209208653438
SYNAPSE CREATOR
 Aroth      16.08.2019 - 10:52:53 [5K] , level: 1, UP   NEW  HARDLINK
Vplyv rodičovskej výchovy na správanie detí sa preceňuje. „Uznanie detskej skupiny začne byť pre dieťa skôr či neskôr oveľa dôležitejšie než názor rodičov,“ vraví sociálny antropológ Martin Kanovský z UK.

V rozhovore sa dočítate aj:

prečo deťom škodí, ak sa segregujú do homogénnych skupín – rasovo, sociálne či intelektuálne;
ako deti dostať zo sociálne vylúčeného prostredia;
či je rodina v kríze a či dochádza k liberalizácii výchovy;
ako sa mení kontrola rodiča nad časom a aktivitami detí.
Školský zákon zakazuje segregáciu, no podľa vyjadrenia Európskej komisie z tohto leta sme nedosiahli „žiadny skutočný pokrok v odstraňovaní segregácie rómskych študentov“. Čo vy na to?

Európska komisia sa opiera skôr o individuálne prípady a odhady než o populačné charakteristiky segregácie, ktoré hovoria, že máme neprimeranú mieru rómskych detí v určitých typoch škôl a tried. Žiaľ, zatiaľ nemáme kvalifikované odhady segregácie vo vzdelávaní.

Poviem hypotetický príklad – je úplne v poriadku, ak je v škole alebo triede 40 alebo 60 percent rómskych detí, ak je v danej obci 40 alebo 60 percent rómskej populácie. No už nie je v poriadku, ak sú v obci s 30 percentami Rómov triedy, kde ich je 80 percent. A to je rozhodne aj náš prípad, hoci o rozšírenosti týchto javov nemáme dostatočne podložený prehľad.

Čím je to spôsobené?

Jednou z príčin je nie celkom šťastný systém financovania. Špeciálne školstvo má byť určené pre deti, ktoré sú telesne alebo mentálne ťažko postihnuté. Na ne je iný normatív financovania. Zriaďovateľovi sa niekedy vyplatí zaradiť početné rómske deti do špeciálnych tried, lebo za ne dostane viac peňazí.

Niekedy aj samotní rómski rodičia trvajú na tom, aby ich dieťa bolo v špeciálnej škole. Hovoria: „Tam, kde je teraz, sa mu všetci vysmievajú, tak nech ide do špeciálnej školy, tak ako jeho súrodenci.“

Iná vec je, keď rodičia majority reagujú aj bez akýchkoľvek problémov v triede na rómske deti v zmiešaných triedach tak, že z nich masívne premiestňujú svoje deti inam.

Prečo ľudia takýmto spôsobom premiestňujú svoje deti, ak sú v triede Rómovia?

Je mnoho dôvodov. Niekedy sa stane, že niektoré rómske deti naozaj nemajú primerané návyky, lebo sú prvý raz v živote v nejakej inštitúcii. Inokedy ich aj majú, no rodičia majoritných detí sa aj tak domnievajú, že ich nemajú. Aktivizujú predsudky.

Slovensko je v diskriminácii detí pri prepadávaní druhé najhoršie vo vyspelom svete. Napriek rovnakému skóre v teste majú rómske deti zo znevýhodneného prostredia vyššiu pravdepodobnosť, že prepadnú. Čím je to podľa vás spôsobené?

Rozdielnymi štartovacími čiarami – deti prichádzajú do školy na odlišnej úrovni. Veľa predškolskej pedagogickej práce v súčasnosti vykonávajú rodičia. Ešte pred 50 či 100 rokmi bolo nepredstaviteľné, aby dieťa prišlo do prvej triedy a vedelo, ako držať ceruzku, aby dokázalo načrtnúť základné abstraktné tvary a vymaľovať ich.

To všetko sa deti učili až v škole. Teraz sa to učia aj v škôlkach, ba dokonca ešte pred nimi, no obrovské množstvo pedagogickej práce vykonávajú rodičia v podstate od narodenia. Mnohé rómske deti takéto základné zručnosti nemajú. Keď si porovnáme štartovacie čiary, rómske deti zaostávajú a školský systém má problém, aby im pomohol dobehnúť to.

Toto však vôbec nie je o rómskych deťoch. Deti z akejkoľvek sociálne deprivovanej skupiny – či už v Alabame v roku 1945, alebo v Austrálii v roku 1960 – majú ako celok vždy a zákonite slabšie výsledky, keď začnú chodiť do formalizovaných školských systémov.

Nemá nijaký zmysel hľadať tie dôvody v nich samých, v kultúre, rase či psychológii. Poviem to na rovinu: sú to úplné drísty. Ak chcete zmeniť výsledok, čiže mať lepšie výsledky v škole, musíte zmeniť sociálne prostredie.

Čiže môžeme povedať, že kotlebovci a spol. sa vezú na vlne rasových predsudkov a stereotypov.

Hovoria úplné nezmysly. Výskumy ukazujú, že deti z majority alebo aj z iných minorít, než je rómska, ktoré sú v zlých sociálnych, rodinných a emocionálnych podmienkach, majú v škole rovnaké problémy ako rómske deti.

Po druhé, podľa kvalifikovaných odhadov sú zhruba dve tretiny rómskej populácie na Slovensku plne integrované. Čo sa týka segregovaných osád alebo segregovaných mestských get, iba ťažko môže dieťa z nich dosahovať dobré výsledky, lebo ide o sociálne deprivované prostredie.

Ešte malá historická odbočka: tak ako kotlebovci a mnohí iní hovoria o Rómoch a ich chatrčiach, hovorili veľmi podobne pred sto rokmi stredné a vyššie maďarské a rakúske vrstvy o Slovákoch. Písali, že je tam alkoholizmus, bedač, všivač, hlúposť, degradácia, degenerácia a ľudský odpad. Za prvej Československej republiky existoval ženský spolok Živena (vznikol v roku 1869) – členovia chodili po slovenských dedinách a vzdelávali ženy.

Ak by ste si pozreli ich zápisky ešte z 50. rokov, zdúpniete. Nechceli by ste veriť podmienkam bývania, zdravotníctva a hygieny v slovenských dedinách. Povedal by som, že dnes aj tá najbiednejšia rómska osada je na tom lepšie ako mnoho slovenských dedín v roku 1920, v niektorých prípadoch aj v roku 1950.

Ako dostať deti zo sociálne vylúčeného prostredia?

Najprv poviem, čo nefunguje. V Austrálii boli pokusy vyťahovať deti v predškolskom veku a z prvého stupňa z miestnej komunity a premiestňovať ich inam – buď do internátnych škôl, alebo do zvereneckých rodín. Tento projekt skrachoval. Deti utrpeli obrovské psychické a emocionálne traumy.

To, čo získali na prístupe k formálnemu vzdelaniu, stratili traumatizáciou. Keď vyrástli, mali obrovské psychické, emocionálne a sociálne problémy. Robiť ľuďom dobre tak, že ich pritom traumatizujete – to nefunguje.

Čo, naopak, fungovať môže?

Integrácia na lokálnej úrovni. Niekde majú modely s kvótami – ak podiel rómskych detí v triede presiahne povedzme 40 percent, zabezpečia autobusy a rozmiestnia ich do iných škôl o pár kilometrov vedľa. Dieťa nie je vytrhnuté z domova, len chodí do inej školy. Treba dodať, že všetky modely integrácie, ktoré kedy boli úspešné, si vyžadovali masívne investície. No mnohonásobne sa vrátili – v zamestnanosti a inde.

Prečo je zlé, ak je v triede nadmerný počet rómskych detí oproti pomeru v populácii?

Zlé je to nielen pre samotné rómske deti, ale aj pre majoritu – spoločnosti nijako neprospieva, ak desaťtisíce ľudí žijú v deprivovaných sociálnych podmienkach. Nefungujú také riešenia, že sa budeme tváriť, že problém neexistuje a môžu si za to sami.

Na Slovensku sa však segregujú nielen rómske deti. Segregácia je u nás širším celospoločenským problémom, že sa napríklad segregujú aj sociálne slabšie deti, no aj nadané deti.

Výskumy od 80. rokov však hovoria, že čím je vzdelávací systém segregovanejší, tým máte populačne horšie výsledky vo vzdelávaní. Pre deti nie je dobré, ak sú v homogénnych skupinách – nadaní medzi nadanými, nenadaní medzi nenadanými a tak ďalej.

Prečo nie sú také homogénne skupiny dobré?

Najlepším vysvetlením je to, čo sa v angličtine nazýva „academic self-esteem“, čiže akademický či vzdelávací sebaobraz. Je to to, čo si dieťa myslí o svojom výkone, na čo si myslí, že má. Platí, že čím vyšší má dieťa akademický (školský) sebaobraz, tým lepšie výsledky má vo svojom živote v budúcnosti, aj o desať rokov.

Vzdelávací sebaobraz stúpa s tým, čím je dieťa v skupine vyššie, no to sa deje výhradne v rôznorodých skupinách. Dieťa môže byť mimoriadne nadané, no ak ho dáte do triedy samých géniov, jeho sebaobraz – predstava o tom, na čo má – klesne.

Často sa bude cítiť frustrované a jeho výkony poklesnú. Má to aj svoj názov: „veľká ryba v malom rybníku“ – pre veľkú rybu, čiže nadané dieťa, je lepšie, ak je v malom rybníku, než keď je vo veľkom, kde sú ešte väčšie ryby, čiže géniovia.

Uvediem príklad z praxe: Island po kríze v roku 2008 takmer skrachoval. Centrálna vláda prakticky prestala financovať regionálny školský systém a v krajine si nemohli dovoliť financovať systém deľby na lepších a horších. Z nedostatku financií boli nútení triedy integrovať. Paradoxne, vo dvoch veľkých meraniach študijných výsledkov v rámci OECD skončili podstatne lepšie ako predtým.

Ako taký systém pomôže deťom z minority? Nemali by pocit, že v takej triede by za nadanými zaostávali, čo by iba zhoršilo ich sebaobraz?

Je preukázané výskumom, že aj tí slabší sa snažia viac, ak sú v skupine s nadanejšími deťmi, než keď sú v úplne deprivovanej skupine, kde na výkone vôbec nezáleží. Teraz nehovorím o známkach či názoroch učiteľov a učiteliek, ale o dynamike vzťahov v detskej skupine, ktorá v najväčšej miere ovplyvňuje mienku dieťaťa, na čo má a nemá.

Nemôže to, samozrejme, fungovať tak, že v totálne deprivovanej skupine bude jeden či dvaja nadaní. Funguje to iba vtedy, ak ak je skupina rôznorodá.

Majú rodičia sklon k segregovaniu detí?

Určite áno. Ľudia si myslia, že ich nadanému synovi či dcére sa bude dariť strašne zle, ak bude medzi priemernými a podpriemernými. Bola by to pravda, ak by bol v triede sám či sama, no ak by v nej bola štvrtina nadaných detí, im samotným by to oveľa viac pomohlo, než byť v triede so samými nadanými.

V zmiešanej triede by sa cítili lepšie, mali by lepší sebaobraz a v konečnom dôsledku dosahovali v budúcnosti aj lepšie výsledky. Rodičia nevedia, že ak ich nadané deti zostanú s tými slabšími, je to pre nich samotných lepšie.

Robíme rebríčky a ustavične sa hovorí o tom, aby sme vyzdvihovali tých najlepších. A školy, ktoré sú slabšie, nech sa zrušia. No tým sa segregácia iba prehlbuje a celý vzdelávací systém ide dole vodou.

Slovenský vzdelávací systém vo výsledkoch veľmi prudko klesá a jediným súvislým prediktorom tohto stavu je, že sa čoraz viac otvárajú nožnice segregácie – nemyslím len rasovej, ale vôbec sociálnej, teda to, že deti zo sociálne slabších, chudobnejších rodín sa koncentrujú v určitých školách a triedach, priemerné deti sú v iných triedach a školách a nakoniec nadané deti sú v iných školách a triedach s nadanými deťmi. Doplatia na to všetci.

Aké je riešenie tohto stavu?

Mali by byť povinné inkluzívne programy, napríklad štipendiá či špecifické štátne politiky na rôznorodosť v triedach. Nemôže byť ponechané len na rodičoch, zriaďovateľoch a samospráve, a teda určitých sociálnych vrstvách, aby si s pomocou štátneho financovania budovali exkluzívne a segregované vzdelávacie zariadenia.

Verejný záujem sa nemôže nechať len na rodičov či samosprávy. Samozrejme, nemôžete rodičov k ničomu nútiť, ale štát by mal zvoliť také nástroje, aby nevznikali sociálne homogénne triedy a školy. Niekde siahli aj ku kvótam. Nie je na nich nič zlé. Štát, ktorý to celé platí, má právo určiť samosprávam, aby prihliadali aj na takéto veci, aby na škole vyhradili daný počet miest pre deti z takej a onakej príjmovej skupiny.

Napríklad Fínom neostalo nič iné, ako budovať inkluzívne školy. Krajina je v rozsiahlych oblastiach riedko osídlená a trepať sa 50 kilometrov cez zasnežené lesy do exkluzívnej školy sa nedá. Fínsko má dobré výsledky, no jeho systém je neprenosný a je vynútený miestnymi podmienkami.

Vydávame sa na Slovensku opačným smerom od inklúzie k segregácii?

Áno, vydávame, a tento trend sa zrýchľuje. Vzdelávacie politiky u nás nie sú ovplyvňované analýzami, výskumami a dobrými rozhodnutiami, ale hasením problémov. Nehovorím, že ľudia, ktorí robia vzdelávacie politiky (či už úradníci, alebo samospráva), majú zlé úmysly. Väčšina robí, čo môže.

Ale keď vám zateká do domu, jedna vec je podkladať vedrá a niečo celkom iné je kompletne opraviť strechu. Ako to robíme my? Podložíme vedro, potom ho vylejeme za dvere a povieme, že akurát neprší, takže je všetko v poriadku. Opraviť strechu, čiže celý vzdelávací systém, je oveľa drahšie ako len „prikladať vedrá“.

Od roku 2021 vstúpi do účinnosti zákon, ktorý zavádza povinné predprimárne vzdelávanie pre všetky päťročné deti v materských škôlkach. Nejde o ukážku systémového opatrenia tým správnym smerom?

Ide, ale nie som si celkom istý, či je opatrenie aj kapacitne a finančne dostatočne kryté. Za určitých okolností môže obec časť podielových daní na vzdelávanie použiť inak než na vzdelávanie, napríklad na ihrisko. Toto by malo už konečne prestať. Nemôže byť na samospráve, aby usúdila, že vzdelanie nie je prioritou.

Dať samospráve takúto právomoc bol totálny nezmysel; s týmto by sa malo prestať. Štát musí zvýšiť investície do vzdelávania, eurofondy tu nebudú donekonečna. Ak vám bude niekto tvrdiť, že vzdelávací systém zlepší bez stámiliónových navýšení, môžete ho prestať počúvať. To sa urobiť nedá.

No len ich tam naliať je tiež nezmysel. Investície musia ísť ruka v ruke so zmenou systému. Nemôžete zlepšovať systém bez financií a nemôžete liať financie bez zlepšenia systému.

Je rodina na Slovensku v kríze?

Áno aj nie. Áno preto, lebo rodina je v kríze neustále. Keď si pozriete babylonský epos o Gilgamešovi alebo gréckeho Hésioda, nájdete náreky, ako sú mladí skazení a ako upadá morálka, hlavne tá rodinná. Píšu, že deti sú zvlčilé a že rodinné a manželské vzťahy sa rozpadajú. Náreky tohto druhu sú univerzálne a poznáme ich už tisícky rokov.

Na druhej strane, súčasná rodina nie je v kríze, pretože dochádza iba k tomu, že sa menia jej formy. Ale tie sa menili vždy a všade. To, čo dnes niektorí nazývajú „tradičnou rodinou“ a čo považujú za prirodzené, vzniklo v tomto priestore v 19. storočí a ide skôr o súbor ideálnych moralizujúcich predstáv.

Čiže „tradičná rodina“ existuje najmä v našich hlavách?

Uvediem príklad. Ak sa pozriete do matrík z 19. storočia a porovnáte dátumy sobášov s dátumami narodenia prvého dieťaťa, zistíte, že veľmi veľa detí sa narodilo menej ako deväť mesiacov od svadby.

Znamená to, že tu bolo toľko predčasných pôrodov? Nie. Buď tam bol predmanželský sex, alebo mala nevesta dieťa s niekým iným a potichu sa to prikrylo sobášom. Takisto v kolónke otca hojne a často zmieňovaný „pater ignatus“ nebol nesmierne plodný mních Ignác, ale otec neznámy, teda matka odmietla uviesť meno otca.

Narušuje to predstavu o akejsi tradičnej rodine, že mládenci a devy mravne sedeli, hľadeli oddane na seba, nanajvýš si zatancovali, potom sa zosobášili a žili šťastne. To sú ilúzie. Nič také sa nedialo ani tu, ani inde vo svete.

Nehovorím, že sa v každej dedine či mestečku ľudia váľali po kopách sena či tisli k sebe v tmavých kútoch, ale jedna vec sú normatívne predstavy, to, čo ľudia považovali a považujú za ideál, a niečo celkom iné je reálne správanie. Množstvo detí vychovávali príbuzní a veľa detí bolo opustených.

To, čo nazývame tradičnou rodinou – otecko, mamička a detičky, jedno v modrých šatočkách a druhé v ružových –, bolo početne oveľa menej zastúpené, ako si myslíme. V súčasnosti až štyridsať percent sobášov skončí do troch rokov a ľudia sa rozvedú. Tradičná forma rodiny, aj keby reálne existovala, je už v podstate menšinová, aj oficiálne.

Ohrozili by registrované partnerstvá „tradičnú rodinu“?

V žiadnom prípade. Jediné, čo by vám zachovalo v reálnom živote ideály tradičnej rodiny, je správanie konkrétnych ľudí. Zástancom tradičnej rodiny podľa mňa prekáža, že by gejovia a lesby mali vôbec nejakú formu inštitucionálneho vzťahu. No spôsoby spolužitia ľudí sa v čase, priestore a v rôznych kultúrach menia. Nedá sa tomu zabrániť.

Niektorí zástancovia tradičnej rodiny hovoria, že funkciou rodiny je plodenie a výchova detí, preto by malo mať manželstvo muža a ženy výnimočné postavenie.

Plodenie a výchova detí sa predsa dajú zabezpečiť aj bez manželstva. Predsa nikto nemôže byť taký hlúpy, aby tvrdil, že nejaký druh nepodpory iných zväzkov zabezpečí plodenie potomkov v „tradičnej rodine“. To nedáva zmysel, ani len logický. V manželstve sa u nás momentálne rodí len niečo vyše polovice detí, čiže plodiť a vychovávať deti možno aj mimo manželstva.

Ak chcete mať populačne viac detí, musíte robiť určité druhy prorodinných politík, ktoré nemajú nič spoločné s inštitúciou manželstva a idealistickými ilúziami o tradičnej rodine. Takzvané tradičné rodiny mali v minulosti viac detí z ekonomických dôvodov, z nedostupnosti antikoncepcie a so zohľadnením vyššej detskej úmrtnosti – preto si robili tak veľa detí.

Boli to často spoločnosti agrárneho typu, neskôr aj rané priemyselné spoločnosti, v ktorých hrali deti dôležitú ekonomickú rolu. No dnes si už nemusíme robiť deti, aby mal kto orať či pracovať v špinavej továrni.

Dochádza k liberalizácii výchovy?

Čiastočne áno, ale myslím si, že to má sociálne dôvody. Rodičia venujú podstatne viac času a dozoru deťom, a ak chcete na niekoho dohliadať, je efektívnejšie robiť to mäkšími technikami. Deti si toho môžu viac dovoliť práve preto, že sú v prítomnosti rodičov, takže je to bezpečné. Ešte pred 50 rokmi trávili rodičia s deťmi oveľa menej času a deti museli viac poslúchať.

Naozaj stúpa čas, ktorý rodičia trávia s deťmi? Povedal by som, že ľudia sú veľmi zamestnaní a pracujú do večera…

… Uveďte mi obdobie, kedy rodič nebol zaneprázdnený prácou. Dnes je rodič animátorom a deťom manažuje čas. Končí sa doba, že sa skončí škola a dieťa sa bezbreho rozbehne von do detskej partie. Aj v menších mestečkách či dedinách sú už krúžky a tréningy a dieťa treba voziť z jedného na druhý. Nehovorím, že rodič s dieťaťom nejako intenzívne komunikuje, no manažment dieťaťa sa zvýšil.

To, s čím rodičia zápasia, nie je fakt, že v minulosti trávili s deťmi veľa času a dnes menej. Ide o to, že rodičia dnes zápasia s idealizovanou iluzórnou predstavou rodiča-animátora, ktorý musí deťom zabezpečovať všetko. Ešte pred dvadsiatimi rokmi bola nemysliteľná situácia, aby dieťa predstúpilo pred rodiča, zahlásilo „nudím sa“ a vyčkávaco sa naňho zahľadelo.

K čomu vedie nárast kontroly rodiča nad časom a aktivitami detí?

Ešte nemáme dobre preskúmané, ako sa zmenili formy styku rodičov s deťmi. Vo všeobecnosti platí, že sa síce zvyšuje dozor, no akoby klesajú konkrétne pokyny, čo má dieťa robiť. Keď dieťa sedí tri hodiny za počítačom, rodič ani netuší, čo robí, aké sa hrá hry a s kým komunikuje na internete.

Ale dieťa je doma, rodič vie, že je v izbe, a sem-tam nakukne. Niektorí to dokonca považujú za čas strávený s dieťaťom. Lebo je doma a nebehá po vonku. Kedysi bolo normálne, aby bolo 8- až 9-ročné dieťa samo doma či vonku, aj tri hodiny. Teraz je to skoro nepredstaviteľné.

Nie je opatrnosť vynútená prostredím, v ktorom žijeme? Asi by sme nevyhnali dieťa pred panelák, nech sa hrá, ak je pri ňom veľká cesta plná áut.

Keď sa v 70. rokoch stavali veľké sídliská, pohybovali sa tam ťažké stavebné mechanizmy, boli tam veľké jamy, betónové rúry, panely, káble či iný stavebný materiál. A tie deti sú tu, sme to my. Niečo sa stať vždy môže. Ale keď sa dieťa pohybuje v istom prostredí, po nejakom čase sa v ňom naučí relatívne bezpečne pohybovať.

Ak by ste 10-ročné dieťa zrazu z ničoho nič vyhnali na rušnú ulicu bez predošlých skúseností, môže sa stať nešťastie. No ak deti v mestských partiách nebehajú po meste, nenaučia sa v ňom žiť. Nie je pravda, že by dnes bolo nebezpečnejšie. Samozrejme, niekto začne rozprávať príbehy o pedofiloch a únoscoch. Áno, takí sú, ale aj boli. Pred násilníkom tohto typu, ktorý si obete vyberá náhodne, dieťa neuchránite zvýšením dozoru.

Preháňajú to rodičia s aktivitami a dozorom detí?

Robia to, lebo si myslia, že tak zlepšia štartovaciu čiaru dieťaťa, o ktorej sme hovorili v úvode. Čiastočne to aj platí. Kľúčovou vecou je však sebaobraz dieťaťa. Ak dieťa chodí na krúžky rado, je mu tam dobre a vyniká, vtedy je to v poriadku. Ak dieťa síce dosahuje dobré výsledky, no premáha sa a samo si myslí, že to nechce robiť, je to viac škodlivé ako osožné.

Keď bude mať v puberte rozhodovacie právomoci, sekne s tým a bude znechutené. Na druhej strane, niektorí rodičia si myslia, že ak dieťa hrá napríklad na klavíri, musí mať rado všetko, aj cvičenia a vystúpenia, ak má pokračovať. To nie je pravda. Dieťa nemusí mať rado všetko – otravovať ho môže napríklad cvičenie, lebo je to drina.

No ak dieťa chvália na verejných vystúpeniach a má ich rado, lebo je úspešné a má pozitívny sebaobraz, že hrá dobre, potom je v poriadku, ak hrá, hoci cvičenie ho nebaví. Je absurdné chcieť, aby dieťa bavilo úplne všetko.

Preceňuje sa vplyv rodičovskej výchovy na správanie detí?

Vplyv rodičov sa rozhodne preceňuje a je menší, ako si mnohí myslia, najmä samotní rodičia. Naše mysle a správania sú adaptované najmä na žitie v malých sociálnych skupinách. Centrom sociálneho života dieťaťa je detská skupina.

Uznanie detskej skupiny začne byť pre dieťa skôr či neskôr kľúčové, oveľa dôležitejšie než názor rodičov. Ak je v partii statusovým znakom mobil, hodnotová výchova rodiča, že záleží skôr na vzťahu k prírode, sa pre dieťa stane do veľkej miery irelevantná. Dieťa nechce byť vyčlenené zo sociálnej skupiny.

Má rodič v takom prípade zakúpiť mobil?

Musí sa porozprávať s dieťaťom, aby pochopil, čo sa deje v detskej skupine. Lebo niekedy deti strategicky hovoria, že „každý má mobil“, čo nemusí byť pravda. Možno prídete na to, že mobil je len okrajová záležitosť. Potom ho nemusí vôbec potrebovať alebo mu stačí taký, ktorý nejde pod istú úroveň, ale nemusí to byť najnovší Samsung.

Mnohí rodičia sa tvária, ako keby detské skupiny neexistovali a dieťa bolo svetom samým osebe. Ak sa dieťa necíti dobre, takmer vždy to však má sociálne dôvody v detskej skupine.

Ak zistím, že sa dieťa v detskej partii necíti dobre, môžem mu pomôcť tým, že ho dám na inú školu?

Väčšinou vám to nepomôže. To, že sa dieťa necíti v nejakej detskej skupine dobre, má svoje dôvody a treba ich zistiť. Možno malo dieťa zopár nepríjemných zážitkov a uzavrelo sa do seba. Možno si nenašlo dobrých kamarátov. Možno stačí, aby rodič zavolal zopár spolužiakov k dieťaťu domov, aby mu pomohol nadviazať sociálne vzťahy.

Nikdy nerobte to, že niekam nabehnete a spravíte rozruch. Mágia toho, že sa bude niečo diať, ak zavoláte inému rodičovi a posťažujete sa mu, nech sa postará o svojho Miška, ktorý udrel vášho Jožka, je ilúzia. Niektoré deti nemusia spočiatku zapadnúť, lebo majú zatiaľ slabšie rozvinutý cit pozorovať iné deti.

Prečo sa im taký cit natoľko nerozvinul?

Lebo v ich rodine stačilo len naznačiť a každý skákal. Otec, matka i stará matka sa išli pretrhnúť. No iné deti sa takto nikdy nebudú správať. Potom je dieťa vyvedené z miery, utiahne sa a myslí si, že ostatné deti sú proti nemu.

Keď sa dieťaťu vysmeje súrodenec, dieťa zaplače, príde matka a okríkne staršieho súrodenca slovami „nebuď na Ferka taký zlý“. V detskej skupine sa nič také nestane, nikto ho nebude zachraňovať, a keď sa to pokúsi robiť učiteľka, ešte sa to zhorší. Mnohé deti sú z toho veľmi prekvapené, no zároveň sa aj veľmi rýchlo adaptujú.

Fungujú telesné tresty?

Nie. Fyzický útok vyvolá zväčša psychickú traumu, najmä keď je človek bezmocný, a dieťa je voči dospelému bezmocné. Trauma nespôsobí, že si dieťa lepšie zapamätá, čo má a nemá robiť. Iba vytesní to, čo k traume viedlo. Dieťa možno trestať, ak prekročí nastavené hranice, ale nie fyzicky. Najhorší trest pre dieťa je, ak ho izolujete od ostatných detí.

Čiže dať dieťaťu „zaracha“ funguje?

Deti dnes sedia doma, takže dať „zaracha“ niekomu, kto by bol aj tak doma a hral sa na počítači, nedáva význam. V súčasnosti oveľa lepšie funguje zákaz mobilu a internetu. Keď deti robia niečo spolu, tomu vášmu povedzte: „Nie, ty to robiť nebudeš, lebo si spravil to a ono.“

Dieťa musí vedieť, že aj niečo nedostane. Keď za niečím naťahuje ruku a nedostane to, začne revať. Čo v takej situácii? Stačí, ak si niektoré podnety nebudete všímať. Ak deti nemajú poruchu autistického spektra alebo inú poruchu, sú veľmi vnímavé voči tomu, čo robíte.

Čiže keď naťahuje ruku za sladkosťou a urazene kričí a plače, čo môžem robiť?

Nevšímať si to.

To sa nedá.

Ale dá. Schováte sa do kúta a chvíľu ho necháte. Dieťa zväčša robí divadlo a sleduje vás. Keď dieťa robí scénu a vy vyjdete z jeho zorného poľa, väčšinou prestane. Nebude revať naprázdno, lebo reve pre vás. Keď dieťa zistí, kde ste, začne plakať znovu. Vtedy sa môžete vzďaľovať a odvádzate jeho pozornosť.

Dieťa bude testovať hranice. Keď zistí, že plač je neúčinný, začne uberať z hluku. No ak sa dieťa v minulosti naučilo, že to funguje, bude ťažké, aby si odvyklo, a bude to trvať dlho.

Martin Kanovský (49)

Je sociálny antropológ. Odborník pôsobí na Ústave sociálnej antropológie Fakulty sociálnych a ekonomických vied Univerzity Komenského v Bratislave. Okrem iného sa venuje kognitívnej a evolučnej antropológii či antropológii detstva a vzdelávania. Dlhodobo robí antropologický výskum na Ukrajine a je zapojený do medzinárodných projektov na výskum morálky.

src: https://dennikn.sk/1540510/antropolog-v-skolach-rastie-segregacia-tradicna-rodina-je-iluzia-a-telesne-tresty-nefunguju/?fbclid=IwAR35brqGz-kvZ7_6GefXqH-JD9SLW0Ai74h-DDzFHCf8O4zPYq-rtE6-tLY

0000010100063539000635560112209208652935
rytier kozmoletu
 rytier kozmoletu      14.08.2019 - 16:39:50 , level: 1, UP   NEW
Caute, najma ti, co ste pouzivali/ pouzivate bezplienkovu kom. metodu.

Na uvod len tolko, ze vsetka ta namaha za to stoji, lebo si fakt neviem predstavit dva krat denne umyvat z neho kako :)

Ale. Nas ma 7 mesiacov, v noci sa stale budi na cikanie, takmer vzdy s placom. Cca kazde dve hodiny. Pred casom to bez slova pustil do plienky, ale teraz uz menej, ked mu treba cikat, tak sa zobudi. Kaka skor rano a cez den, to v noci neriesime. Aj ked ho zvykne prekvapit aj prd a to sa zobudi a rozplace tiez. V kazdom pripade sa ale skoro zase uspi, len je ten jeho a nas spanok prerusovany.

Mate podobnu skusenost? Obcas sa zobudi aj kvoli dojceniu, ale to uz cim dalej tym menej, lebo prikrmy.

Dakujem.

000001010006353900063556011220920865293508653326
stamina
 stamina      15.08.2019 - 20:43:56 , level: 2, UP   NEW
aku to ma vyhodu? ved to musi byt strasny opruz. ked ma plienku, rano akurat prebalis

00000101000635390006355601122092086529350865332608653339
rytier kozmoletu
 rytier kozmoletu      15.08.2019 - 21:34:39 , level: 3, UP   NEW
Predstav si, ze seres poleziacky, to je blby task aj pre dospeleho
Posilnovanie peristaltiky
Ucenie zadrziavania
Neumyvas osrate dieta a nemusis to z neho umyvat
Zapareniny, zapaly
"Vnimave rodicovstvo"
1 plienka denne, niekedy aj jedna plienka na 2 dni
Dieta nelezi v hovne, hygiena
A potom napriklad neoducas pol roka a viac od plienok (rok a pol, true story), ked zacnes s nocnikom

0000010100063539000635560112209208652935086533260865333908653641
stamina
 stamina      16.08.2019 - 20:34:36 , level: 4, UP   NEW
ja osobne umyvam, len ked je moc dosrane, inak stacia vlhcene obrusky. a keby aj, chytis, a rychlo prebehnes pod umyvadlom. skor ide o to spanie v noci, s plienkou sa dosere, dosti a spi, takto sa musi budit aj rodic.
ale je to samozrejme len moj nazor. zaujimave tak ci tak :)

000001010006353900063556011220920865293508653326086533390865364108653707
rytier kozmoletu
 rytier kozmoletu      16.08.2019 - 23:47:22 , level: 5, UP   NEW
Vlhcene obrusky, o maj god

0000010100063539000635560112209208652935086533260865333908653341
binary riot
 binary riot      15.08.2019 - 21:38:39 , level: 4, UP   NEW
Hm čítala som že skóre zadržiavanie môže viesť k inkontinencii vo vyššom veku

E.g. https://www.gaurology.com/3-tips-for-potty-training-a-child-with-urinary-incontinence/

000001010006353900063556011220920865293508653326086533390865334108653342
rytier kozmoletu
 rytier kozmoletu      15.08.2019 - 21:40:54 , level: 5, UP   NEW
Aha no dobre :)

00000101000635390006355601122092086529350865332608653339086533410865334208653344
binary riot
 binary riot      15.08.2019 - 21:44:58 , level: 6, UP   NEW
Možno ich platí Pampers.. alebo Soros :)

0000010100063539000635560112209208652935086533260865333908653341086533420865334408653346
rytier kozmoletu
 rytier kozmoletu      15.08.2019 - 21:49:05 (modif: 15.08.2019 - 21:49:21), level: 7, UP   NEW !!CONTENT CHANGED!!
No zaujimalo by ma viac info, ale myslim, ze vyhod je o dost viac. Zatial som sa s tym nestretol, pocujem to prvy krat, skusenosti su skor opacne.

000001010006353900063556011220920865293508653326086533390865334108653342086533440865334608653352
binary riot
 binary riot      15.08.2019 - 21:59:57 , level: 8, UP   NEW
Niesom si istá či si to ľudia vedia spojiť a či je to niečo čo chcú vypúšťať do sveta

000001010006353900063556011220920865293508653076
your biggest fan
 your biggest fan      14.08.2019 - 23:41:09 , level: 2, UP   NEW
aj to prejde..

0000010100063539000635560112209208652916
dobso
 dobso      14.08.2019 - 15:43:13 [17K] , level: 1, UP   NEW
Ahojte,

Mestské Lesy v Bratislave usporadúvajú vo štvrtok, 29.8.2019, náš MEDOVÝ DEŇ. Okrem toho, že si na ňom budete môcť nájsť svojho lokálneho včelára, aby ste si med nekupovali v obchode, budú si Vaše decká môcť skúsiť vyrobiť sviečku z včelieho vosku, ochutnať rôzne dobroty z medu, a navštíviť našu Medáreň aj Včelnicu.

Hore a dolu bude premávať vláčik, ktorý poznáte z centra mesta, a samozrejme tradične aj autobus číslo 43. A samozrejme bude aj medová zmrzlina.

vcely-plast-ul-med-clanokW.jpg


Celý program je tu:


Partizánska lúka: od 10:00 – 16:00

- 11:00 Amfiteáter - vystúpenie tradičného bábkového divadla Teatro Carnevalo. Predstavenie nadväzuje na staré európske tradície pouličnej komédie s typickou postavou Gašparka. S Gašparkom sa predstaví aj jeho žena Žabínka, čerti, smrtka, krokodíl a ďalšie postavy tradičného bábkového divadla.
- Ochutnávka medu, prezentácia ostatných včelích produktov ako sú peľ, propolis, vosk a ich význam pre naše zdravie.
- Výstava úľov a včelárskych potrieb.
- Včelár Dušan Dedinský Vám predstaví život včielok vo včeľom úli.
- Inštitút aplikovanej ekológie Daphne s programom: "Príďte sa spolu s nami vcítiť do role usilovnej včielky a spoznajte pritom zaujímavé bylinky i včelích susedov z ríše hmyzu".
- BROZ stánok: Predátory včely medonosnej. Deti sa hravou formou dozvedia, ako príroda reguluje počty včiel a dozvedia sa niečo o "slovenskom papagájovi" včelárikovi zlatom.
- Firma Hektár Vám ponúkne na ochutnávku ich vynikajúcu medovinu, ako aj ochutnávku medu od včelára Tomáša Blaškoviča.


Železná studnička: od 10:00 - 16:00

- Zastavte sa občerstviť v Bufete na Železnej studničke pri Rotunde, kde Vám ponúknu medovú zmrzlinu a iné dobrôtky z medu.
- Pavol Kudláč a jeho firma Medovina bude prezentovať svoje najlepšie produkty - svetové jednotky a aj novinky ako medové pivo či medové sajdre.


Včelnica na Kačíne: od 10:00 -16:00

- Kto sa vydá na prechádzku ďalej na Kačín, peši či MHD autobusom č. 43, má možnosť navštíviť našu včelnicu, kde Vám včelár Tomáš Blaškovič porozpráva o živote včiel a budete sa môcť pozrieť aj do úľa.
- Môžete tu ochutnať med z Mestských lesov, deti si vyrobia pravú sviečku z včelieho vosku.
- Tí, ktorí sa vyberú z Kačína na prechádzku do Lamača, sa môžu prejsť po našom náučnom včeľom chodníku, ktorý začína pri včelnici a končí nad Lamačom.


Medáreň pri II. Lome: od 10:00 – 16:00

- OZ Apis Carpatica tu na Vás čaká pri II. Lome s ochutnávkou medu z viacerých krajín rôznych kontinentov, ochutnávkou medu z mestských lesov, medovníkov, studených bylinkových čajov osladených našim kvetovým medom.
- Každú celú hodinu sa bude premietať krátky film zo života včiel.

Od 12:00 do 16:00 bude od Červeného mosta na Kačín premávať pre návštevníkov Medového dňa Vláčik Blaváčik zadarmo . Posledná jazda zo zástavky spod Červeného mosta bude o 15:00 hod.


Príďte a zoberte aj deti, prejdete sa na čerstvom vzduchu, ochutnáte z nášho lokálneho medu (na území mestských lesov v bratislave nepoužívame žiadne pesticídy), a potešíte našu pani včelárku a pána včelára, ktorí tento deň venujú iba Vám.

000001010006353900063556011220920865291608653195
superpussy
 superpussy      15.08.2019 - 13:30:45 , level: 2, UP   NEW
tyvole
ked som zavisly od medu, mozem prist aj bez deti?

00000101000635390006355601122092086529160865319508653245
dobso
 dobso      15.08.2019 - 15:39:31 , level: 3, UP   NEW
Jasne:)

0000010100063539000635560112209208652916086531950865324508653250
superpussy
 superpussy      15.08.2019 - 15:44:15 , level: 4, UP   NEW
parada. lebo cim viac deti, tym menej medu.]

0000010100063539000635560112209208652051
SYNAPSE CREATOR
 dnes nie je moj den      11.08.2019 - 12:43:06 [3K] , level: 1, UP   NEW  HARDLINK
Skolska taska Topgal pre 1.- 3. rocnik, pouzivana dva roky.

Jedinou "vadou" je prasknuta uchytka (vid. nizsie).

K taske je aj "rovnako tematicky ladeny" peracnik, ale ten uz ma co to za sebou i ked je samozrejme pouzitelny.

Protihodnotu navrhnite, bud peniaze, alebo nieco na vymenu (napr. ovocie, alebo zeleniu :).

65569503_10214758649299639_7191401615885074432_n.jpg?_nc_cat=110&_nc_oc=AQkh03eyEVrdwlGI4OBqNo_4I_osDuV0F13b7yV1btR3Hp-Ra0QXK8XZpsIaerUuTLY&_nc_ht=scontent-vie1-1.xx&oh=e45156dd080f49b52706bbe58970c421&oe=5DD498A5

62238220_10214758649979656_4702706090645651456_n.jpg?_nc_cat=111&_nc_oc=AQlVlTC5JZuuWN9h3Q5KVvDzf0xSnhB4wQBNnR3Cov4wHT31mdmVYjcpm3-EZYrSSuc&_nc_ht=scontent-vie1-1.xx&oh=71ee7b3d15bcdd537610dc5a1edd8e62&oe=5DD3F239

65606939_10214758650619672_3250408619430117376_n.jpg?_nc_cat=110&_nc_oc=AQkidp2jqDdpdlrCgMXRwZtToeaCPgU3pw4TGNAi4VpnrK1B-mKiFw_PawKqIUXTCRI&_nc_ht=scontent-vie1-1.xx&oh=a9a5479970a243cf1262300389824c86&oe=5DE66A3B

65314175_10214758649539645_4020861473851965440_n.jpg?_nc_cat=102&_nc_oc=AQmyeCT7X-uG6SD5iqL_Nu8KHe1qlh5jrXHyVUmi4wL42OevIYTbQvAj8CBItOh5ByU&_nc_ht=scontent-vie1-1.xx&oh=9fff3e3cc00e9d9afdb157cd14f1e83f&oe=5DEB76D9

65376559_10214758650819677_8048304246350675968_n.jpg?_nc_cat=105&_nc_oc=AQlwtfW3cegdg_0uoFhtlekWtUUddBnp8iG-ktvlz4bEPUlJWIurROx1o85b0v8tQis&_nc_ht=scontent-vie1-1.xx&oh=a80a4b78f39d08ccf16e2c59fd8553d9&oe=5DD4BCBD

62240497_10214758651019682_4282596020660994048_n.jpg?_nc_cat=101&_nc_oc=AQmUwsoK1I1ZdoC9_xFxr97etqpkMLyEkxmIh-km2AhSZTWYg-mxhxhZUEtMUn-czSI&_nc_ht=scontent-vie1-1.xx&oh=ce2c4b55c0271c95ed0f00d44174a82d&oe=5DE5FBC8

0000010100063539000635560112209208652017
fds
 fds      10.08.2019 - 23:50:03 [2K] , level: 1, UP   NEW
Ahojte, vedeli by ste mi poradit nejaky zaujimavy informacny obsah pre 10 rocneho chalana? Idealne asi nejaky YT kanal (sk/cz) s putavym, ale zaroven uzitocnym obsahom o svete a roznych oblastiach zivota.

000001010006353900063556011220920865201708652911
danger maciak
 danger maciak      14.08.2019 - 15:11:25 [1K] , level: 2, UP   NEW
https://www.youtube.com/channel/UCLBaR8BmaV6HPx_CjuaZ5xw

juraj vie - slovensky kanal

000001010006353900063556011220920865201708652852
forcer
 forcer      14.08.2019 - 12:04:44 (modif: 14.08.2019 - 12:06:40) [1K] , level: 2, UP   NEW !!CONTENT CHANGED!!
https://www.youtube.com/channel/UCtW6UE6h-Na5E5BCLBafbcQ (dejepis inak)

v zalozke "channels" je tiez zopar tipov, ale tie nepoznam.

000001010006353900063556011220920865201708652679
StiX
 StiX      13.08.2019 - 15:37:59 (modif: 13.08.2019 - 15:38:20) [13K] , level: 2, UP   NEW !!CONTENT CHANGED!!
chapem ze po anglicky je problem, ale cim skor sa bude ucit a skusat pocuvat veci tym lepsie, ak to este nezvlada, neskor zvladne
https://www.youtube.com/user/Kurzgesagt
https://www.youtube.com/user/ExtraCreditz
https://www.youtube.com/channel/UC7_gcs09iThXybpVgjHZ_7g
https://www.youtube.com/user/1veritasium
https://www.youtube.com/user/Computerphile
https://www.youtube.com/channel/UC6-ymYjG0SU0jUWnWh9ZzEQ
https://www.youtube.com/channel/UC5CYeHPLer3lbEhgonvbbAA
https://www.youtube.com/channel/UCm4JnxTxtvItQecKUc4zRhQ
https://www.youtube.com/channel/UC6107grRI4m0o2-emgoDnAA
https://www.youtube.com/channel/UC3sznuotAs2ohg_U__Jzj_Q
https://www.youtube.com/channel/UCwez9XDNV_wS0WNDZteXjgw
https://www.youtube.com/channel/UCC552Sd-3nyi_tk2BudLUzA
https://www.youtube.com/watch?v=yei1uDOzH8Y cely adam ruins everything je uplne super, da sa aj na torrentoch najst

podcasty
https://99percentinvisible.org/
https://theendwithjosh.com
https://art19.com/shows/imaginary-worlds
https://npr.org/programs/invisibilia
https://wnycstudios.org/podcasts/radiolab/projects/podcasts
https://howstuffworks.com stuff to blow your mind a how stuff works a invention je super trojica
mozno how stuff works je super pre zaciatok v podcastoch, je to velmi light aj v temach etc.

000001010006353900063556011220920865201708652529
slobo
 slobo      13.08.2019 - 09:43:19 , level: 2, UP   NEW
A čo podcasty, myslíš že by to zvládal?

00000101000635390006355601122092086520170865252908653089
fds
 fds      15.08.2019 - 02:48:27 , level: 3, UP   NEW
Skor nie, myslim, ze je dost vizualne zamerany a kedze fici na gameblogeroch, kde su tie videa fakt prespikovane vizualnym stimulom, tak by ho to asi nudilo. Ale mozno neskor ho aj k tomu snad inspirujem.